Standkachel VWt3 Eberspächer

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
jprop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:51

Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door jprop »

213E5EF3-E7C9-4942-AFCF-50B44895EBC0.jpeg
Dag beste allemaal,
Nu zijn we heerlijk aan het kamperen! We hebben gelukkig een kacheltje op elektriciteit. Maar hoe leuk zou het zijn als we onze standkachel aan zouden kunnen krijgen.
Wie kan ons helpen aan een goed omschreven NL gebruiksaanwijzing?
Misschien kunnen we dan vanavond van ons interne techniek gebruik maken....

Ik maak een aantal foto’s in die hoop dat iemand mij stapsgewijs exact kan vertellen wat ik moet doen om de boel te verwarmen.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Groetjes van JP&C
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jprop op 27 apr 2021 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door krisg »

De vraag is welke kachel je hebt en welke bedieningen erbij zitten.

Als alles in orde is, is het meestal 'aanzetten' en klaar.
Je accu moet voldoende opgeladen zijn, die kachels vragen het meeste stroom bij opstart.

Afbeelding

Als je een regeling hebt naast je schuifdeur, zo met een rond knopje 1 tot 7, opstarten op 7.
Daar zit ook een driestandenschakelaar op, middenstand is uit, links is alleen ventileren, rechts is verwarmen.

Afbeelding

Als je ook een timer hebt, is het nog eenvoudiger, middenste knopje duwen en hij moet opstarten.

Bij het opstarten ga je een getikt horen van je brandstofpompje, ongeveer 2 keer per seconde schat ik. Die frequentie zakt als hij opgestart is.

Maar alles hangt af van welk model je hebt en voor hetzelfde geld is bovenstaande uitleg waardeloos voor jou.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
jprop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:51

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door jprop »

Sorry, ik dacht dat de foto meegestuurd was....nu alsnog.
Wat moet ik met dat linker trekknopje? Is dat voor de diesel?
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Coen »

Knopje is in ieder geval niet origineel. Maar je hebt de bus al 12 jaar zónder ermee te kamperen???
Bij mij is de aan/uit nét wat anders. Zal zo even een foto toevoegen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door krisg »

Wat gebeurt er als je het middelste knopje van het klokje induwt ?

Mij lijkt de draaiknop een temperatuurregeling, de knop een aan/uit knop en de timer is de timer.

En weet je welk type er in je bus zit/ onder je bus hangt ? Origineel is het een B2L of D2L
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb die timer niet, maar mijne start door het knopje boven de thermostaat in te drukken. Inderdaad getik, zoals Kris beschrijft. Maar ik was eerst in de veronderstelling dat hij kapot was. Tot ik las dat de accuspanning cruciaal is. Als je hh-accu niet top is, kun je het vergeten, bleek (ook) bij mij. Ik heb nu een semitractie en nu start hij altijd probleemloos.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Coen »

FA2F4133-F190-4DD7-995F-48591E2BFABE.jpeg
Ik heb er dus zo een. Links is aan/uit.
Volle accu is dus inderdaad cruciaal. En een werkende gloeispiraal.
Ik geloof dat hij het in 10 jaar twee keer gedaan heeft. Meestal met een hoop rook buiten. Revisie is nogal kostbaar dus een elektrisch kacheltje is nog zo gek niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb de Eberspacher zoals die van JP&C, maar zonder de fancy timer. Gewoon de basisuitvoering voor een Joker van 1984 dus. Qua werking is het allemaal gelijk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
jprop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:51

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door jprop »

Heel erg bedankt allemaal.
@Koen we kamperen er heel regelmatig mee, maar voor het eerst dat het zo koud is.... dacht dat de standkachel wel meteen zou werken, maar helaas blaast hij alleen koude lucht. Gelukkig hebben we een kacheltje mee waardoor we er wel warmpjes bij kunnen zitten. Had het alleen leuk gevonden als de standkachel het gewoon gelijk had gedaan.
Gebruikersavatar
jprop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:51

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door jprop »

Toen we de bus kochten en ook later hebben we een paar keer de standkachel gebruikt, toen kwam er inderdaad rook uit de pijp onder bij de schuifdeur. Nu niets. De accu is vol, maar is misschien niet helemaal accuraat meer.... we hangen nu aan het stroom. Is dat niet sterk genoeg?

Hoe kunnen we controleren of de gloeispiraal werkt?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je aan de stroom hangt, moet de standkachel even nagekeken, want dan moet de accu vol zijn. Wel de moeite waard. En de 'uitlaat' kan ook helemaal volgerot zijn. Ik heb er een mooi RVS buisje als vervanging voor gebruikt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door krisg »

Die pijp hoort aan de andere kant te zitten :)
Hoor je het pompje tikken ?
Kan je accuspanning meten ? Bij opstart zal die even wat inzakken als je gloeibougie werkt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Coen »

Wat wel wil helpen is de kachel starten met lopende motor, iets boven stationair.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
jprop
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2021 17:51

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door jprop »

Vandaag de standkachel aan de praat proberen te krijgen met de motor aan... komt alleen koude lucht uit. Hij tikt een keer en is dan stil.
Dat pijpje, moet ik dat verplaatsen? Is inderdaad niet een fijn geurtje, als hij het wel doet, wanneer de deur open is.

Ik kan de accuspanning wel meten, maar dan moet ik wel even op de transformator kijken. Wat is normaal?
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door Coen »

De spanning moet vooral niet heel erg inzakken. Dan krijgt hij de verbranding niet op gang. Diesel wordt wel opgepompt? Hoor je het pompje? Anders even onder de bus luisteren.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Standkachel VWt3 Eberspächer

Ongelezen bericht door krisg »

Als hij het toch niet doet mag dat pijpje blijven :)
Spanning moet ten allentijde meer dan 11V blijven of je kachel houdt ermee op.
Maar als je het pompje niet hoort tikken komt er geen brandstof en dus ook geen brand en dus geen warmte.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie