Achterbank of middenbank

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Weet iemand het verschil tussen een achterbank en een middenbank?

Mijn bus heeft rondom ramen, maar geen banken. Nu twijfel ik of ik een middenbank of een achterbank wil plaatsen. Zou je een achterbank ook op de plek van de middenbank kunnen zetten?

Gr.
Evert
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door krisg »

Ik weet het niet, maar het zou me niet verbazen dat een achterbank gebruik maakt van de motorverhoging.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Achterbank staat op frame voor de motorverhoging. Slaapbank zit aan de zijwanden met zitting en rugleuning.

3e zitrij op het midden geeft probleem dat je niet naar achteren meer kan. De 2e zitrij is of 2 zits of een 3zit bankje met neerklapbare leuning aan schuifdeur.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door Kire »

Klopt, bij mijn Caravelle is de middenbank een 3 zits met een neerklapbare rugleuning bij de zijdeur.
De 3 zits achterbank heeft een, naar voren, neerklapbare rugleuning (uit één stuk), die vergrendeld zit aan de zijkanten (aan de koets).
Verder is het onderstel (de poten) van de achterbank (aan de achterkant) afgeschuind i.v.m. de motorverhoging.
Als je een middenbank achterin plaatst dan komt deze verder naar voren dan een originele achterbank.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Let er ook even op dat je een bestelwagen hebt (tenminste ik zie geen vermelding kampeerwagen). Banken erin is aanleiding tot RDW keuring. Mocht je dan nog andere aanpassingen hebben gedaan kan je voor de verrassing komen te staan dat ze die ook gelijk mee keuren. (vaste prik dat ze ook permanente eisen toetsen en bij 'problemen' kan je nog eens terugkomen)

Met bestelwagen kenteken en banken rijden heb je problemen ten aanzien van je (inzittenden)verzekering. Bij ongeval en letsel wordt dat een dure grap, ook al ben jij niet de veroorzaker. (laat staan dat je de bus uitleent en derden ermee op pad gaan)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Dank voor de info!
Ik moet sowieso naar de RDW vanwege mijn Subaru motor en hoopte dan gelijk ook de zitplaatsen op kenteken afgetekend te kunnen krijgen. En daarvoor dus een officiële bank en officiële gordels te installeren.

Ik ga kijken of ik een middenbank kan vinden!

Gr.
Evert
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor je info, elke willekeurige bank is goed als zitplaats. Het gaat om deugdelijke bevestiging. Je kan in principe elke passende bank uit welke bestelwagen ook nemen. (bij voorkeur met eigen frame). Als je toch om keurt, zet er voor de keuring 2e en 3e zitrij in, dan heb je maximaal 9 zitplaatsen op kenteken (ze tellen het aantal aanwezige zitplaatsen). Later minderen is makkelijker dan erbij.....Handigste is 'bruikleen' van setje 2e en 3e zitrij voor de keuring. EN GEEN GORDELS. Die waren niet verplicht op achterbanken voor 1990. Niet doen want dan keuren ze die op fouten (beschadigingen, keurmerk, bevestigingspunten etc.) Vergeet niet jij met aantonen dat je aan de eisen voldoet. Inbouw bank is eis 'deugdelijk bevestigd'. Dus met originele bank op originele bevestiging is goed. Andere bevestigingen zijn ook goed als je bv kan aantonen dat de gebruikte bank origineel op vergelijkbare wijze bevestigd zat. Met gordels is het een ander verhaal, daar moet je vanuit de wetgeving sterkteberekening bevestigingspunten aantonen. Dat is met originele punten niet zo'n probleem vermoed ik maar als je een bank uit een andere merk/type bus gebruikt met geïntegreerde gordelpunten kan dat wel eens een probleem worden. Van zo'n bank haal je de gordels af en monteer je ze na de keuring weer.

Als je keuring afspraak maakt, dan maak je die voor ombouw motor en apart daarbij voor veranderde inrichting. Neem even de moeite om je afspraak/aanpassing vooraf door te spreken met de helpdesk/keurder. Kost geduld maar ik heb toch altijd wel zaken telefonisch kunnen bespreken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door Kire »

Mijn Caravelle uit 1990 heeft een midden- en achterbank (6 zitplaatsen, plus 2 voorstoelen, totaal 8 ). Voor zitten rolgordels en bij de banken zitten heupgordels, die vast zitten aan het frame van de bank. Dan moet zo'n bank wel goed vast staan.
Dit ter info.
En inderdaad, ook bij de APK worden alle gordels bekeken!

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Evert_T3_subaru
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:51

Re: Achterbank of middenbank

Ongelezen bericht door Evert_T3_subaru »

Hmm, dat is een ander scenario maar inderdaad makkelijker te realiseren, ook voor de keurmeesters.

Change of plans it is!
Plaats reactie