Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Johannus »

Mijn bus heeft een JX blok.
Het is een ruilmotor van VeGe.

Er zijn 2 uitvoeringen van de einddemper: een demper welke geschoven (gestoken) zit op de voorpijp, en een pijp welke zit geschroeft op de voorpijp.

De gestoken variant zit er nu onder, waarbij de voorpijp bij de aansluiting op de demper al eens een lasapparaat heeft gezien (Bak en Braad).


068251171E
Afbeelding
exhaust pipe
F 24-F-000 001>> 24-K-140 000
F >> 24-K-015 456


068251169
Afbeelding
exhaust pipe
F 24-K-015 457>>
F 24-L-000 001>>

Volgens mij hoort er de tweede variant onder, chassicnummer: WV2ZZZ25ZLH07XXXX

Maar nu zie ik bij het chassisnummer in de E-T-katalogus staan: 24 ipv 25,.. en er staan zowel een L als een H in het chassisnummer.. Het zijn de streepjes die 't m doen toch?


NU, ik heb 'vernomen' dat het latere type een langere demper omvat, en dat daarom de aansluiting anders is.. maar ook dat de latere demper dus ook stiller is..

Ik zoek het liefst een zo stil mogelijke demper, en eh. de huidge voorpijp en demper zien er toch al niet best uit.. dan liefst in één keer goed ( met distributie vervangen moet uitlaat toch los, en ik vermoed sowieso een lekkage aan de voorpijp ergens)..
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door JT3 »

Hallo Jaap, ik kan je niet een sluitend antwoord geven op je vraag enkel mijn ervaring delen. Ik heb een van de laatste jx motoren die geleverd zijn '92. Hier zat de flens variant op. Door een foutieve levering heb ik de schud variant er onder gebouwd. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die kunnen monteren door een plaaatje te monteren om het verschil in lengte van de demper op te vangen. Ik denk dat je moet kijken naar je huidige demper hoe die gemonteerd zit en de lengte daarvan.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Johannus »

JT3 schreef:Hallo Jaap, ik kan je niet een sluitend antwoord geven op je vraag enkel mijn ervaring delen. Ik heb een van de laatste jx motoren die geleverd zijn '92. Hier zat de flens variant op. Door een foutieve levering heb ik de schuif variant er onder gebouwd. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die kunnen monteren door een plaatje te monteren om het verschil in lengte van de demper op te vangen. Ik denk dat je moet kijken naar je huidige demper hoe die gemonteerd zit en de lengte daarvan.

Dus, als er nu een gestoken variant onder de bus hangt, kan ik best weer terug een gestoken/geschoven variant plaatsen, want dat past gegarandeerd ( want dat hangt er nu ook onder ).. hmm. Ik zal er eens onder gaan liggen, want qua bouwjaar zou het de geschroefde/flens variant moeten zijn. Is er aan gehobbie-bobt, of is het origineel spul wat eronder hangt..

(ik vrees hobbie-bob-werk)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ik had ook de flens variant en een bocht met een flex stuk er op lekker makkelijk monteren ook , kan er vast ook onder [[thumbup]]
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Jaap,
mocht het je interesseren en je portemonnee is goed gevuld, in Duitsland verkopen ze voor de JX ook uitlaten met katalysator (ongeveer 600 euri) of met katalysator en dieselpartikelfilter (das wel zo,n 1600,-).
Ik heb een tijd lang een tweedehands katalysator onder de bus gehad en was er wel zeer tevreden over, je bent van alle dieselreuk uit de uitlaat af. Enige wat je nog uit de uitlaat ruikt is een lichte geur van zeg maar heet ijzer.
In Duitsland krijg je alleen voor de katalysator al een groene Euro 3 sticker en belastingvoordeel, maar in Nederland kost het je vooral alleen maar geld.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Johannus »

vwt3fan schreef:Hoi Jaap,
mocht het je interesseren en je portemonnee is goed gevuld, in Duitsland verkopen ze voor de JX ook uitlaten met katalysator (ongeveer 600 euri) of met katalysator en dieselpartikelfilter (das wel zo,n 1600,-).

Tja, dat is wel te overwegen. Een enorme klap geld, dat wel, en vooral: het DPF ziet er niet zo mooi uit: De originele demper is best wel zichtbaar onder de auto, en dat DPF die ik op de plaatjes zie, ziet er compleet anders uit.

Echter, ik werk in de meleu-hoek, sterker nog, in de luchtkwaliteit, dus ik kan het aan mijzelf eigenlijk niet verkopen om met een auwe stinkdiesel rond te blijven rijden. Voor het geld van enkel een uitlaat-reinigingssysteem kan ik natuurlijk ook gewoon een modern 1.4 TSI blok inbouwen en op CNG laten rijden,.. ( die laatste, watergekoelde T2's, daar lag toch ook een 1.4-tje in? )
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door wouth »

Ik ben het ff kwijt, maar is de JX een motor met turbo??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Meestal wel... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door wouth »

Dan kun je ervoor kiezen om een open pijp van begin tot eind te maken.
De turbo dempt n.l. een groot deel van het geluid.
bovendien creeer je zo weinig tegendruk, waardoor de turbo al bij lagere toeren begint op te spoelen.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door wouth »

Heb ik helemaal geen last van gehad toen ik 3 maanden lang zonder uitlaat rond reed met mijn AAZ. :mrgreen:
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Johannus »

Inmiddels is de bus voorzien van een nieuw stukkie pijp..

De pijp tussen turbo en einddemper wel te verstaan. De 068251171E of beter: die in elkaar geschoven, geklemde versie.

Aangezien de pijp echt zo rot was, en ik geen tijd/zin had om de originele onderdelen te verzamelen voor de bevestiging van de (waarschijnlijk juiste) langere einddemper met flensaansluiting... dus gewoon voor de kortste klap gegaan.

De moertjes bij de aansluiting op de turbo horen koperen M8 moertjes te zijn. Dat waren het niet.. en dus brak er ook nog een tapeindje af.. inclusief uit en inbouwen van de aandrijfas was de garage ( ik heb 't uit besteed toen ik de moertjes op de turbo zag zitten ) 3 uurtjes bezig.

De bus is weer mooi stil en de reis naar Meppel en terug is prima de luxe verlopen!

Dank voor de tips, hulp en aangeboden raad/daad.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door wouth »

Johannus schreef:
De moertjes bij de aansluiting op de turbo horen koperen M8 moertjes te zijn. Dat waren het niet.. en dus brak er ook nog een tapeindje af.. .
Kijk voor de gein over een week nog eens naar die "koperen" moertjes.
Grote kans dat ze weer verroest zijn.
Meestal worden er n.l. verkoperde [[head]] [[head]] moeren toegepast: ijzer met een dun laagje koper.
ziet er tof uit, maar is bagger!

Messing (koppel) moeren zijn er in de handel.
Wel duur.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Welke uitlaat hoort er achter mijn JX ?

Ongelezen bericht door Johannus »

wouth schreef:Kijk voor de gein over een week nog eens naar die "koperen" moertjes.
Grote kans dat ze weer verroest zijn.
Meestal worden er n.l. verkoperde [[head]] [[head]] moeren toegepast: ijzer met een dun laagje koper.
ziet er tof uit, maar is bagger!

Messing (koppel) moeren zijn er in de handel.
Wel duur.
échte koper/messing moertjes met M8 draad, zijn zelf borgend, en waar je normaal M8 met dop 13 vastzet, zijn koperen moertjes meestal dop 12.

Ik zal er binnenkort nog wel eens onderkruipen, want de luchtgeleiding/geluidsdempende kap moet er nog omheen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie