Compressor perikelen

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Dag allemaal,

Voor de velen die meer verstand van compressors hebben dan ik het volgende. Ik heb een flinke compressor en die is echt geniaal, echter de pressostaat krijg ik niet goed ingesteld. Zoals die nu ingesteld staat pompt deze op tot ongeveer 8 bar, slaat dan af en laat hem leeglopen tot ongeveer 4,5 bar. Vervolgens begint deze weer te pompen en het hele verhaal begint opnieuw.

Als ik de stekker eruit haal dan blijft hij keurig op druk, maarja ik heb natuurlijk weinig zin om elke keer de stekker erin en eruit te halen. Als ik de knop uitzet loopt de tank juist leeg, dus ik snap het even niet.

Afbeelding

Ik heb al wel wat geëxperimenteerd met de stelschroef en de klep slaat op een gegeven moment wel dicht als de boel eruit loopt. Maar als ik er dan weer spanning op zet loopt de tank voller dan die 8 bar en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

Op 1 uitgang zit een overdruk ventiel (ook in de luchttank zelf trouwens), de andere zitten dicht
Afbeelding

Ik heb al wel zitten zoeken op het internet dus ben bekend met veerspanning e.d.... Weet iemand hoe ik dit alles werkend kan krijgen? Daar zou ik echt blij van worden!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

In de pressostaat zitten ventielen. denk dat daar wat mis mee is. Druk regelen maakt dan niet uit. Klinkt als je ontlastventiel blijft (open) hangen. Vuiltje erin of inwendig gecorrodeerd?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Op zich houd deze de druk prima vast, zolang de spanning er maar van af is. Zodra ik de boel op spanning zet gaat deze automatisch weer pompen, ongeacht de druk. Waar is het ontlastventiel? Bedoel je dat ding op de laatste foto? Misschien moet deze er tussen uit? Die zou ik natuurlijk kunnen verwijderen, maar weet niet of dat de boel onveilig maakt. Ik heb tenslotte ook nog dat expansievat, als ik het goed zeg.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door René Vis »

Misschien sluit het ventiel tussen de pomp en luchttank niet goed meer af
Rene
Laatst gewijzigd door René Vis op 25 jun 2017 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dus als de spanning eraf is blijft die op druk? Blijft die dan ook op de 8 bar of loopt die wel af naar 4,5 bar en blijft dan op die druk?

Spanning kan er eigenlijk niks mee te maken hebben. Dat is enkel een aan/uit contact die door de ingestelde boven en ondergrens aan 'bar' wordt bepaald.

Lijkt mij toch een geval dat het ventieltje op de pressostaat dat de druk uit de leiding tussen compressor en pressostaat aflaat zodra die afslaat op een of andere manier niet goed afsluit waardoor die druk verliest. Blijft dat kleine ventieltje lucht afblazen of is het je tankoverdruk?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

De tank blijft inderdaad op druk wanneer ik de stekker er uit trek bij bijvoorbeeld 8 bar. Echter, wanneer ik aan de stelschroef ga draaien om te kijken of de klep dichtslaat komt die op een bepaald punt dat die de boel ineens laat leeglopen. Dit terwijl ik dan dacht juist het juiste punt gevonden te hebben, zoals in dit filmpje door iemand uitgelegd wordt: https://youtu.be/rLPbSUvyPcg

Een beetje een langdradig filmpje, maar op die manier pakt het bij mij niet uit helaas. Wel krijg ik dus een maximum en minimum bar, maar hij laat de boel steeds leeglopen na het bereiken van de max en begint dan opnieuw te pompen. En zo gaat het riedeltje door.

De lucht loopt trouwens weg bij de pressostaat zelf en niet bij het expansievat (kan het daar ook aan liggen?) of de tank zelf.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door René Vis »

als de tank vol is laat hij het kleine drukvat leeglopen , als de grote tank ook leegloopt dan werkt je terugslag klep niet, zie mijn vorig bericht
Rene
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bedoel je de kogelklep rechts op de foto net voor de haakse bocht op de tank?

Ik snapte die cilinder tussen motor en compressor al niet, dit is een klein druktankje? Of moet je het zien als een koeler of voorafscheider voor water/olie? (nippel onderaan?)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door René Vis »

Ja die klep bedoel ik , kijk die even na of dat nog goed werkt , het kleine tankje loopt leeg om het opstarten van de compressor mogelijk te maken
Rene
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Het klopt, dat rechtopstaande kleine tankje met nippel onderaan. Maar daaruit loopt geen lucht. Op foto 1 is deze te zien en direct daarachter zit de pressostaat.

Op foto vier zie je een koperen busje, deze zit onderaan de pressostaat. De andere uitgangen heb ik dicht gemaakt met afsluitbouten. Misschien moet ik die er wel tussenuit halen? Geen idee hoor. Want vanuit de pressostaat loopt er ook een leiding naar dat kleine tankje, en rechtstreeks de grote tank recht naar beneden volgens mij.

Ik snap dus niet dat de pressostaat lucht laat ontsnappen als deze op de juiste druk is en dan weer opnieuw begint te pompen.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Dat had ik ook maar dan met een waterpomp werkt het zelfde, je kan max en min (wanneer hij weer pompen moet )instellen door de veerspanning te regelen , het is gewoon een schakelaar. Simpel, denk dat je snel klaar bent met een nieuwe , kost je de kop niet en is simpel. Ik was met 10 minuten klaar incl water aftappen , jij heb lucht dus 5 minuten ? :) wat het deffect is ? Tja kan echt van alles zijn , hou het er op dat het gewoon versleten is.

Leuk lpg zelfbouwertje trouwens, ik had er ook zo'n 1 maar die zag er niet zo gelikt uit . :)

Succes vanuit zweden
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Klopt, allemaal heel helder. Ik zit alleen nog te denken of het wel aan de schakelaar ligt. Want ik kan deze tenslotte wel verstellen zodat de bovendruk hoger wordt, en dus het moment van inschakelen denk ik ook opschuift. Echter, als deze bij bijvoorbeeld de ingestelde 8 bar afslaat, dan laat iets de tank weer helemaal leeglopen totdat die bij het inschakelmoment komt. Dat snap ik niet, misschien ligt dat aan die schakelaar zelf idd.

Als ik een nieuwe koop, is deze al af fabriek goed ingesteld op een bovendruk e.d.?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Je kunt hem zelf afstellen na montage de max en wanneer hij in moet schakelen.

Als je twijfelt dan zit er maar 1 ding op, schakelaar buiten spel zetten en afdoppen, hanmatig op druk zetten stekker er uit bij 8 bar en kijken wat de druk doet , als deze dan blijft staan zal je schakelaar lucht laten ontsnappen .
Dan kijken of deze goed lucht dicht gemonteerd was en dat dan herstellen. Als het blijft is het duidelijk tijd voor nieuw.

Als de druk wel terug loopt na dat je de boel afgedopt en omzeilt hebt dan is er wat anders lek. Zit er misschien een overdruk ventiel op of is er gewoon een dop niet dicht.
Of je aansluiting van je slangtule is gescheurd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Erik

je pressostaat opent automatisch het ontlastventiel (dat tuutje) als de bovengrens ingestelde druk is bereikt. Dat ontlucht de compressor zodat die zonder weerstand kan opstarten als die moet bijpompen.

Als het ventiel op de foto aangeduid met pijl niet goed werkt dan loopt de tank leeg. Waarom wel met stroom en niet als die uit staat? Dat weet ik ook niet. Dus eerst even laten weten dat je zeker weet dat dit ventiel goed werkt.

Staat je pressostaat op een tankaansluiting of enkel op een montagebuisje? Heb je een betere foto voor meer overzicht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Nou dacht ik gisteren, nog even een paar foto's maken om een en ander te verduidelijken, maar helemaal vergeten naar dat ventiel te kijken. Excuus. Wel hierbij de foto's die ik heb gemaakt rondom het compressievat en de drukregelaar:

Afbeelding

Plastic kap van de drukregelaar af.

Afbeelding

Drukregelaar van boven, 1 punt gaat de tank in en dat koperen busje is een overdrukventiel die er al aanzat, kan ik eventueel verwijderen want op de tank zelf zit ook een overdruk ventiel. Misschien ligt het daaraan? Daar lijkt in eerste instantie geen lucht te ontsnappen, maar is lastig te vinden.

Afbeelding

Ik denk namelijk nog steeds dat het daarmee te maken heeft, want daar ergens lijkt er lucht te ontsnappen als hij afslaat. En weer niet als ik zelf de stekker eruit trek. Dus hij laat de boel zelf tot een minimum leeglopen en pompt het dan vervolgens weer op waarna het riedeltje opnieuw begint.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Compressor perikelen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Heb je het ventiel op je tank gecontroleerd? Je kan dat zwarte slangetje losnemen van dat buffer/condensatietankje. Als de lucht uit de tank blijft lopen is dat ventiel op je tank niet goed. Komt de lucht uit het slangetje dan scheelt er toch wat in je drukregelaar.

Dat je drukregelaar lucht afblaast klopt, maar enkel als de ketel op druk staat en de compressor afslaat. De regelaar ontlast dan de persleiding vanaf de compressor naar de tank. En met dat vaatje ertussen kan dat best wel wat afblazen..... Ik heb nog een regelaar liggen, zal anders eens zien of intern daar wat aan kan schelen maar dat lijkt mij redelijk failsafe.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie