Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mark van Dream and Drive heeft een hele poos terug hier wat meegedaan. Ik hoor niets slecht maar ook niet goeds :?: Mark heeft wat leuke dingen laten zien en plannen onder aandacht gebracht en als zijn competenties zijn zoals hij zegt moet dat goed komen. Er zijn meer goede allrounders in het busgebeuren maar voor mijn bak zou ik meer gaan voor de specialisten als Tonnie Vos of Frank Booten. In feite om het goed te doen moet je bijna 'cart blanche' geven en allereerst de bak volledig laten nazien op gebreken en toleranties zoals je ook bij een goede motorrevisie doet. Verder is de bron van de gebruikte materialen belangrijk, ik heb de mening dat een specialist dat beter gewaarborgd heeft dan een allrounder.

Bijkomstig heb je de rationele benadering maar in feite komt het voor mij toch neer op mijn onderbuikgevoel. Dus naast mijn beredeneerde motieven om ergens of met iemand in zee te gaan speelt het gevoel wat ik bij de actie of persoon heb ook overwegend mee.

[BBvideo=560,315]https://youtu.be/KDQrMoksJ4Q[/BBvideo]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Volgens mij kun je met zoveel sleutelervaring zelf prima een keus maken. [[toast]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Ronald, ik laat mijn gevoelens ook meer spreken, denk ik !
Maar Michel, er wordt toch echt van jou en ieder andere poster aan het eind van dit topic een keuze-advies verwacht hoor!

Ik heb gisteravond uren zitten lezen in Duitse forums over mechanische inspuiting bij SDI en TDI.
mTDI noemen ze dat i.t.t. eTDI.
Er wordt flink aan geknutseld door menigeen, en het ging er gegeven moment nogal technisch aan toe met pompen uit elkaar slopen en met onderdelen van diverse pompen en merken weer in elkaar zetten. Om zo tot een mooie mechaniek te komen. Ben daar uiteindelijk niet veel wijzer van geworden over hoe mooi, lekker en betrouwbaar dat nu echt is en de voordelen ervan t.o.v. eTDI.
Beste advies lijkt om op Engelse forums verder te speuren, want daar schijnt er meer en uitgebreider te gebeuren op mTDI gebied.

De lange mTDI draad uit 2016, die ik vooral interessant vond, was steeds in combinatie met een syncro.
Maar gaf geen uitsluitsel, mede omdat er ruzie ontstond onder posters en derhalve de Admin het topic sloot.
Wel werd naar voren gebracht dat meer dan 90 TDI pk ongewenst is omdat de syncro Vbak daar niet probleemloos mee overweg kan.
De bak van een syncro lijkt sowieso niet zo geschikt om hoge snelheden mee te rijden. Bij 110 kmh houdt het wel op m.b.t. de standvastigheid voor de bak, beweerde men. En met toeren onder de 2000 is het koppel van vooral de eTDI te hoog. De mTDI wellicht wat minder problematisch, omdat die het onder de 2000 toeren toch al niet zo lekker doet. Verlenging en versterking zal wel helpen, maar een poster meldde inmiddels al met zijn 3e "Generalüberhohlte" en aangepaste Vbak te rijden in zijn syncro.
De mTDI loopt rauwer dan de eTDI en werkt vooral alleen tussen de 2 en 4 duizend toeren naar behoren, las ik. Maar dat hangt ook af van de maker en kwaliteit van de pomp en de afstelling. De afstelling van een mTDI schijnt erg precies te komen en behoeft vaak meerdere afstelsessies.

Of een mTDI nu betrouwbaarder is dan een eTDI is niet duidelijk geworden, alles lijkt vooral af te hangen van het basismateriaal en kwaliteit van ombouw.

Conclusie was misschien wel dat met diesel een JX met LLK en blokje onder het gaspedaal, misschien toch wel het beste combineert met de Vbak in een Syncro. Benzine is wellicht nog beter, want de JX met LLK geeft hitte problemen als een syncro langdurig vol wordt belast bij zeer lage snelheden.
De KY als TD wordt in Duitsland helaas niet zo vaak gebruikt omdat het verzekeringtechnisch lastig ligt. Daarom ook weinig gebruikerservaringen.
Een ander opperde om VW-diesel maar te omzeilen en beter om er een betrouwbare ouwe diesel uit een Peugeot 505 in te leggen of andere Franse DI-diesel.

Al met al lijkt de syncro met zijn Vbak niet zo geschikt als autosnelweg-cruiser die voornamelijk, 10 jaren lang en 150.000 km, op en neer naar Spanje gebruikt gaat worden. Maar als het niet harder gaat dan 110kmh, schijnt de syncro Vbak het een hele tijd te doen.

Mijn voorlopige conclusies zijn:
1- Koop een patente lekker 130kmh rijdende Citroen, Peugeot, Fiat of Renault bus voor de Spanje trips en fix de syncro voordelig voor ander gebruik.
2- Misschien toch wel een VW T4, met kapotte motor ofzo, en dan die voorzien van nieuwe motor en nieuw etc, etc.
3- De syncro standvast maken en van een kundig gereviseerde KY TDLLK voorzien. Dan niet harder dan 110 kmh en ook niet minutenlang volgas modderen in een poel ergens in Twente, de Ardennen noch Pyreneen.
4- eTDI van 90 pk er in , maar dan wel een geheel nagekeken of gereviseerde met in nieuwstaat verkerende aanbouwdelen en electronica. En professionele kwaliteit van inbouw, met minitieus detail ook voor kleinere dingen als solderingen van de bedradingen, fabrieksspecificaties van bedrading, bouten en moeren etc, etc. En gedegen dokumentatie van het geheel in het Duits, Frans en Spaans!
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Er is een 'mapping' beschikbaar (tegen betaling) om een een syncrobak vriendelijk karakteristiek in de motor te krijgen van een 1Z blok waarvan de 8bit ECU is vervangen door een AHU 16bit ECU.

Dus een eTDI maar met op de T3 syncro afgestemde motorkarakteristiek. Ik vind de bron betrouwbaar genoeg om het hier te vermelden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door mad mud man »

Het vermogen van een TDI is op zich het probleem niet, het is de impuls, het geram van die 4 cilinder vw diesels... ik ben er dus ook geen fan van hou het dus op een benzine...of het een boxer wordt of de 1.8t weet ik nog niet ben nog lang niet zover.

Ik heb wel met de 2.5 TDI v6 150pk in een syncro gereden (ook met sleurhut erachter met beetje tempo erin) en dat geeft een veel constantere impuls en zeker in combinatie met een tweemassa vliegwiel houd dat de bak wel heel. Heb de kale bus nog in de tuin staan...

Een Mtdi lijkt mij een slechte keus als het om repareren onderweg gaat, er is niemand die dat repareren kan..... Een gewone TDI kan elke (vw) garage repareren, het probleem is eigenlijk dat het er ff anders uitziet dan wanneer de motor nog in de donor zit. Om dan de garagist te motiveren om de klus aan te pakken heb je dus informatie over de motor en inbouw nodig in voor hem begrijpelijke vorm. Een duidelijk inbouw tekening en elektrisch schema is dan echt wel belangrijk.

Een omgebouwd KY blok is in dit licht eigenlijk ook niet handig. Ik zou voor een 1z of ahu gaan, maar dan wel supernetjes, overzichtelijk en gedocumenteerd ingebouwd Maar het belangrijkst icm met een syncrobak is wel het toepassen van een 2massa vliegwiel.
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Als je de woorden T3 en zorgeloos zegt vind ik dat je bij een originele combinatie moet blijven. Zeker als je zelf de handen uit de mouwen gaat steken en iets gaat fabriceren wat niet origineel is. Los van het feit dat de T3 wel zal rijden kan men bij problemen bij niet veel garages terecht want garages sleutelen niet graag aan niet fabrieks-originele motoren (en combinaties) want dat kost veel tijd en goede garages hebben die niet.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik dacht juist dat een mtdi met de juiste pomp veel meer koppel kan leveren en dus je bak nog meer kan slopen dan een etdi? Vaak worden die blokjes juist omgebouwd naar mtdi voor de cros en dan de pomp volledig opengedraait.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik rij nu sinds 2014 onze t5 ik reed deze ook daarvoor voor mijn werk, en nu lees ik dat inparkeren niet leuk gaat, nou in Amsterdam fileparkeren langs de grachten gaat met een t5 makkelijker als met menig persoonsauto.
T3 heeft wel een draaaicircel handig voor keren op de weg .
Onze t5 laat ons ook wel eens in de steek , meestal kleine dingen.
Wij hebben de 1.9 deze eet je assen niet allebij op , zo af en toe 1 as ,600 euro incl reparatie.
Verder weinig mee .
Wij rijden er fijn mee lekker stiller en luxer , zeker voor lange stukken heerlijk .

Een t3 heeft natuurlijk meer retro gevoel maar als ik deze bedragen enz allemaal hoor. Kun je misschien een verlengde t5 kopen en ombouwen naar cameper, ja dat kan ook met een t5 moet je nog wel even bpm bij tikken.
Laat je niet verleiden voor een gekietelde 2.5 die zijn duur in onderhoud en afgetrapt.

Zo mijn goede raad , neem het mee
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Over een mTDI in combinatie met T3 kon ik maar bar weinig gebruikerservaringen vinden met veel kilometers.
En er is heeel veeel gepost over de mTDI, voornamelijk met de vraag of dat lekker werkt en vrijwel allemaal zonder eensluidende conclusies.
Over de mTDI van Buscheune kon ik geen enkele gebruikerservaring vinden.
De mTDI lijkt toch vooral voorbehouden voor specialisten als Bernd Jäger, die wellicht 1 a 2 reservepompen en enkele zwaar aangepaste reserve Vbakken in de bus heeft liggen, als ie op avontuur gaat met zijn 130pk sterke mTDI.
De meeste zelf in elkaar geknutselde mTDI's werken niet jofel.
Beste advies was, wil je meer weten over een mTDI, google dan in het Engels.
Daar de mTDI m.b.t. dit topic geen optie lijkt, laat ik het er verder maar bij zitten.

De KY TD is vrijwel exact hetzelfde als een JX.
Een garage kan hem dus gewoon als een JX betrachten bij elke reparatie.
Slim is het een JX T3 syncro van hetzelfde bouwjaar op te snorren en daar het kenteken van te noteren en gebruiken bij garages en onderdelen zoeken. Slimst om ook een Duits en Frans kenteken van zo'n JX T3 syncro te scoren. Doch alleen JX 1,6TD van bouwjaar zus en zo is voor elke garage en onderdelenhandel voldoende lijkt mij.

Voorzover mij nu bekend is het enige waar de KY verschilt met een JX:
1) Van binnen grotere koelsleuven.
2) Paar kleine nauwelijks zichtbare versterkingen o.a. om cylinder 1 en waardoor je de KY brandstofpompsteun bij de JX brandstofpomp moet gebruiken.
3) Iets grotere ventielen, dezelfde als in een 1,9D
4) Iets steilere nokkenas.

Men beweert op het Duitse net dat de 1,7D KY vaker problemen geeft met de "Ventilsitze" dan de 1,6D CS, die daar ook al geen ster in lijkt te zijn.
En dan betreft het met name de uitgaande klepzitting.
Heb geen gebruiker kunnen vinden die daadwerkelijk dit probleem heeft gehad en dat op het net postte.
Waarom de KY vaker problemen met de kleppen zou hebben is volgens een vrij kundig lijkende Poster nimmer eensluidend beantwoordt.
Het lijkt niet waarschijnlijk dat met ombouw van de KY op turbo, het "uitgaande klepzittingsprobleem" minder zou worden.
Er wordt geadviseerd om een JX nokkenas te plaatsen in de KY kop, dan zouden de klepzittingen minder heet worden.
Een ander verklaarde dat als nonsens omdat door de wat grotere opening, de zaak juist koeler zou blijven.
Zo'n 2/3 van de posters adviseert de JX nokkenas te nemen, 1/3 zegt dat je gewoon de KY nokkenas moet laten zitten.
Zelf rijdt ik gewoon met de originele KY nokkenas.
Nou moet er vermeldt worden dat de meeste KY TD ombouwers en posters niet de ervarenste VW T3 hobby monteurs zijn.
Daarom opteren ze natuurlijk ook voor de KY TD. Ervarenere gaan voorbij aan de KY TD en voor AAZ en TDI.
Ik heb geen T3 KY TD syncro kunnen vinden.

De gebruikerservaringen met KY TD's die in Duitsland rondrijden zijn zo beetje allemaal positief.
Misschien wel dat je er relatief weinig over kunt vinden, omdat ze weinig problemen geven ?
Negatieve ervaringen van "mijn rotmotor is weer eens stuk", heb ik niet kunnen vinden.
Erg veel is er op KY TD in het Duitse net niet te vinden, veel meer daarintegen over de T3 en AAZ.
Ten eerste omdat de meesten een gebruikte motor nemen en KY's zijn er niet veel doch AAZ's in overvloed.
Ten tweede is de KY TD in Duitsland lastig met de TüV, want die motor bestaat niet i.t.t. de AAZ of TDI in een T3.
Sommige keurmeesters doen daar niet zo moeilijk over te doen, maar je hebt keurmeesters......
Ook geeft VW geen info over de uitstoot van een KY TD en da's dan bij die andere categorie keurmeesters ook een probleem.
Sommige KY TD bezitters vijlen de vrij forse 1,7D op het motorblok gewoon weg.
Ten derde heeft de Duitse verzekering bij een verkeersongeluk een argument om niet te betalen, mochten ze ontdekken dat de papieren niet exact overeenkomen met wat er echt in de motorruimte ligt.
Voor zover ik weet kan je in NL die KY TD gewoon officieel in je papieren hebben staan.

De KY is de enige VW motor die specifiek voor de T3 bus is ontworpen, en dus met de T3 uitgetest in miljoenenbudget.
En turbo geschikt gemaakt, wellicht met in het achterhoofd daar later een TD versie van uit te brengen.
Echter de T3 bestond al snel niet meer en in de T4 was iets hogere motor geen probleem, hebben ze de KY meer inhoudt kunnen geven en er een 1,9 van gemaakt. Voor zover ik begrijp is de 1,9D een kopie van de KY, hetzij dat het blok iets hoger is en dus iets meer CC. Die extra CC's zijn niet omgezet in PK's doch naar ik begrijp wat lagere toeren.
De KY werd behalve in de T3 Bus ook in de VW Santana geleverd.

Ja dankje over de T5 ervaring en info ! En Ik ken ook geen enkele VW Bus chauffeur die problemen heeft met file parkeren, doch een T5 behoeft wel parkeerruimte die zo'n 1,20 meter langer is dan een T3. Maar van binnen geeft de T5 niet meer ruimte! De T3 is de Maten- en Draaicirkel-Kampioen van ALLE Busjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 31 okt 2017 08:41, 3 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Erik de grondlegger van het forum heeft een SDI in zijn bus.
En dat reed en rijd nu nog steeds goed.

Theo
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Hoe kom je nu op 1.20 meter meer ruimte. ? Als ik in amsterdam parkeerde had ik 10 cm voor en achter ruimte over , met trekhaak zonder iets te raken en netjes bij de stoeprand , je moest ook wel vanwege weinig parkeerplaatsen .
Voor een camper kun je ook de verlengde nemen .
En het intrieur wat er in zit als je hem zo zou kopen is ook niet verkeerd 😉
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Bedoel je dat de t5 1,20 langer is dan de t3 ? Is me nooit opgevallen eigenlijk 😊
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door Bob »

is ook niet zo
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Volgens de plaatjes is de T5 5304mm lang en de T3 457cm.
Rekening houdend met de draaicirkel kom je dan op zoiets van 1,20 langer benodigde fileparkeerplaats.

Zo moest ik vorige week naar de Tandarts midden in Stad waar weinig vrije parkeerplekken te vinden zijn.
Blokkeert voor mij een Peugeot 308 of zoiets de weg met proberen in een krap fileparkeerplekje in te parkeren, maar dat lukte niet.
Ik daarna in 2 bewegingen achteruit die plek ingeparkeerd met mijn T3.
Vlak voor de deur van de Tandarts !
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 27 okt 2017 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Zorgeloos en pechvrij toeren met je bus

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Theo,
De SDI is in ieder geval zeer betrouwbaar!
Het zwakke punt bij de syncro lijkt de Vbak te zijn. En niet goed bestand tegen wat Niels treffend verwoordde: "het geram van die 4 cilinder vw diesels". Of dat met een SDI beter combineert weet ik niet. Ik heb tot nu toe niet veel aan onderlegde gebruikerservaringen over de SDI en de syncro Vbak gevonden.
In een syncro forum schrijft iemand over plannen om een 1,9SDI in zijn syncro te bouwen en redenen waarom.
In dat topic wordt ook geattendeerd op de 1.7SDI AKU Motor, die meer karakteristieken van de ky zou hebben en toch directe inspuiter is.
De SDI wordt beetje krap in de power gevonden en is daarmee op T3 syncro forumpraat niet zo populair. Een JX in een T3 syncro is vrijwel altijd met (vette) intercooler.
Ik ga binnenkort nog eens spitten in de SDI en syncro.

Voor zover ik tot nu toe gelezen heb, past de karakteristiek van hogere toeren met zachtere klappen van de JX en KY diesel beter bij de syncro Vbak.
Een poster meent dat Indirect ingespoten diesels van Iveco, Sofim of Peugeot, die geen probleem hebben met te hoge temperaturen, beter schikken met de T3. Maarja, das ook Frankenstein. Alhoewel dat natuurlijk simpele motoren zijn.
Nog beter lijkt het zachte cilindergekietel van een benzine motor voor de Vbak van een syncro.
1,9DG lijkt eigenlijk wel een heel goede motor voor de T3 syncro...
Maar die dan op Lpg door Frankrijk is wel weer wat minder.

T3 syncro Vbakken die probleemloos 150.000 km met een eTDI lopen heb ik nog niet kunnen vinden.
Wel getallen van 3.000, 8.000, 30.000, 60.000 en 80.000. Die laatste 80.000 zelfs met een mTDI en is nog niet stuk, maar is een peperdure specialistische inbouw in Italie.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die software van Ronald. Helpt dat ook tegen die cylinderklap ?
Vooral onder de 2000 toeren schijnt dat helemaal niet fijn te zijn voor de Vbak.
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 31 okt 2017 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie