Hoe werkt een snelheisdmeter?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Hi!

Ik had altijd het idee dat zowel snelheidsmeter en kilometerteller zouden werken door een draaiend kabeltje vanaf versnellingsbak of in geval T3 een wiel.
Nu wekt mijn kilometerteller prima volgens mij, maar de snelheidsmeter blijft elke rit op 0 staan. Tot ik met mn vinger tegen het ruitje “plok”.
Nu vind ik keertje plokken niet zo erg, maar ik snap niet wat er aan de hand is. Waarom wel werken na een plok?
En misschien is herstel eenvoudig als ik weet hoe het systeem werkt. Wie helpt mij op dreef?
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

op dreef...?
nou ok, maar ook niet meer dan op dreef dan.
er zijn er vast die het veel beter uit kunnen leggen.

dat kabeltje zit verbonden met een soort magnetische tol, die draait binnen een ander "ding" dat direct verbonden zit met de wijzer van de snelheidsmeting. het magnetisme zorgt ervoor dat dat "andere ding" mee draait met het wiel en plus of min de juiste snelheid aangeeft.
onderaan, voor die magnetische tol, zit er een tandwielverbinding met het asje waar de cijfers van de kilometer telling op zitten.
alleen het asje wordt aangedreven, en alleen het eerste cijfer zit vast op het asje. het eerste cijfer neemt het volgende mee, etc. etc.
bij wat jij beschrijft zit er iets los op of bij die eerste overbrenging.
er is - in andere bewoordingen weliswaar- al verbazend veel gevraagd en geschreven over dit probleem.
het kan zijn dat er een tandwieltje een beetje los zit, kan ook zijn dat er tandjes zijn beschadigd zodat ze niet lekker in elkaar grijpen.
is in elk geval goed te doen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,
In het FAQ staat een topic over de km-teller: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=12506. Misschien heb je daar wat aan?
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Dank hiervoor. Ik ga s even puzzelen.
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Ik heb topic doorgelezen en gepuzzeld
Ik begrijp dat de kabelaandrijving voor dansende naalden kan zorgen en versleten tandwielen voor slecht lopende telwerken.

Het topic geeft mij nog geen idee waarom mijn naald hangt maar na een plok op het plexiglas loskomt en rustig de snelheid aangeeft.
Kan dan toch niet aan de kabel liggen?.
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Ga ik checken!
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Heb het allemaal niet volledige door gelezen, maar problemen met de naald beginnen vaak bij de kabel. Een trillende naald is vaak de oorzaak van een niet goed gesmeerde kabel, wat goede olie (geen WD40) de kabel in laten lopen kan hierbij een wereld van verschil maken. In jou geval lijkt er mee aan de hand maar ik zou eerst de kabel eens na gaan. De wijzerplaat van je teller afnemen om daar eens een blik achter te werpen zou een volgende stap kunnen zijn maar ik waarschuw je zorg dat je goede filmpjes opzoek hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb wel eens de fout gemaakt bij een toerenteller de tellerplaat eerst los te halen en daarna de wijzer los te halen. Waarbij er een fragiel spiraalveertje los kwam en beschadigd raakte. Dan ben je mooi de sjaak.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Plaats reactie