Hi!
Ik had altijd het idee dat zowel snelheidsmeter en kilometerteller zouden werken door een draaiend kabeltje vanaf versnellingsbak of in geval T3 een wiel.
Nu wekt mijn kilometerteller prima volgens mij, maar de snelheidsmeter blijft elke rit op 0 staan. Tot ik met mn vinger tegen het ruitje “plok”.
Nu vind ik keertje plokken niet zo erg, maar ik snap niet wat er aan de hand is. Waarom wel werken na een plok?
En misschien is herstel eenvoudig als ik weet hoe het systeem werkt. Wie helpt mij op dreef?
Hoe werkt een snelheisdmeter?
Hoe werkt een snelheisdmeter?
Gr, Matthijs
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
op dreef...?
nou ok, maar ook niet meer dan op dreef dan.
er zijn er vast die het veel beter uit kunnen leggen.
dat kabeltje zit verbonden met een soort magnetische tol, die draait binnen een ander "ding" dat direct verbonden zit met de wijzer van de snelheidsmeting. het magnetisme zorgt ervoor dat dat "andere ding" mee draait met het wiel en plus of min de juiste snelheid aangeeft.
onderaan, voor die magnetische tol, zit er een tandwielverbinding met het asje waar de cijfers van de kilometer telling op zitten.
alleen het asje wordt aangedreven, en alleen het eerste cijfer zit vast op het asje. het eerste cijfer neemt het volgende mee, etc. etc.
bij wat jij beschrijft zit er iets los op of bij die eerste overbrenging.
er is - in andere bewoordingen weliswaar- al verbazend veel gevraagd en geschreven over dit probleem.
het kan zijn dat er een tandwieltje een beetje los zit, kan ook zijn dat er tandjes zijn beschadigd zodat ze niet lekker in elkaar grijpen.
is in elk geval goed te doen.
nou ok, maar ook niet meer dan op dreef dan.
er zijn er vast die het veel beter uit kunnen leggen.
dat kabeltje zit verbonden met een soort magnetische tol, die draait binnen een ander "ding" dat direct verbonden zit met de wijzer van de snelheidsmeting. het magnetisme zorgt ervoor dat dat "andere ding" mee draait met het wiel en plus of min de juiste snelheid aangeeft.
onderaan, voor die magnetische tol, zit er een tandwielverbinding met het asje waar de cijfers van de kilometer telling op zitten.
alleen het asje wordt aangedreven, en alleen het eerste cijfer zit vast op het asje. het eerste cijfer neemt het volgende mee, etc. etc.
bij wat jij beschrijft zit er iets los op of bij die eerste overbrenging.
er is - in andere bewoordingen weliswaar- al verbazend veel gevraagd en geschreven over dit probleem.
het kan zijn dat er een tandwieltje een beetje los zit, kan ook zijn dat er tandjes zijn beschadigd zodat ze niet lekker in elkaar grijpen.
is in elk geval goed te doen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
Hoi,
In het FAQ staat een topic over de km-teller: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=12506. Misschien heb je daar wat aan?
Groeten, Arjan
In het FAQ staat een topic over de km-teller: https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=12506. Misschien heb je daar wat aan?
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
Dank hiervoor. Ik ga s even puzzelen.
Gr, Matthijs
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
Ik heb topic doorgelezen en gepuzzeld
Ik begrijp dat de kabelaandrijving voor dansende naalden kan zorgen en versleten tandwielen voor slecht lopende telwerken.
Het topic geeft mij nog geen idee waarom mijn naald hangt maar na een plok op het plexiglas loskomt en rustig de snelheid aangeeft.
Kan dan toch niet aan de kabel liggen?.
Ik begrijp dat de kabelaandrijving voor dansende naalden kan zorgen en versleten tandwielen voor slecht lopende telwerken.
Het topic geeft mij nog geen idee waarom mijn naald hangt maar na een plok op het plexiglas loskomt en rustig de snelheid aangeeft.
Kan dan toch niet aan de kabel liggen?.
Gr, Matthijs
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
Ga ik checken!
Gr, Matthijs
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Hoe werkt een snelheisdmeter?
Heb het allemaal niet volledige door gelezen, maar problemen met de naald beginnen vaak bij de kabel. Een trillende naald is vaak de oorzaak van een niet goed gesmeerde kabel, wat goede olie (geen WD40) de kabel in laten lopen kan hierbij een wereld van verschil maken. In jou geval lijkt er mee aan de hand maar ik zou eerst de kabel eens na gaan. De wijzerplaat van je teller afnemen om daar eens een blik achter te werpen zou een volgende stap kunnen zijn maar ik waarschuw je zorg dat je goede filmpjes opzoek hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb wel eens de fout gemaakt bij een toerenteller de tellerplaat eerst los te halen en daarna de wijzer los te halen. Waarbij er een fragiel spiraalveertje los kwam en beschadigd raakte. Dan ben je mooi de sjaak.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia