Blazecut: ervaringen en vraag

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Voormalig Lid 24

Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Dag allen,

Afgelopen tijd heb ik mijn brandstofslangen gecontroleerd, vernieuwd en een vers brandblussertje in de cabine opgehangen. Toch wil ik ook een brandblussysteem in de motorruimte plaatsen. Mijn oog viel op de Blazecutslang die bij diverse webwinkels te koop is. Heeft iemand ervaringen hiermee? Gunstig of ongunstig?

De vraag die ik daarnaast heb: er zijn meerdere afmetingen: 2,3 en 4 meter (0,5 tot 1,0 kubieke meter inhoud). Welke lengte zou ik boven mijn luchtboksertje moeten hangen? Is 2 meter voldoende voor een eerste blussessie? Dank alvast voor reacties of meningen.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door krisg »

Dit ga ik volgen...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb geen idee... maar ik zou denken hoe meer hoe beter :)
Dus zo'n blazecut is helemaal niet zo'n gek idee, mits het niet gaat lekken. Dat hij goed activeert kan je op talloze filmpjes zien.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Jeltuh »

2 meter moet voldoende zijn, 4 meter is altijd genoeg. Ik heb m ook, al is het maar voor het gevoel...
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Als je meer volume wilt, kun je ook een Firetec systeem monteren.
Deze heb ik in mijn Spijlbus geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Voormalig Lid 24

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Interessant, ook, Eric. Waar vind ik dat systeem en wat zijn zo ongeveer de prijzen?

Rolf
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

VoormaligLid24 schreef: 08 nov 2018 00:02 Interessant, ook, Eric. Waar vind ik dat systeem en wat zijn zo ongeveer de prijzen?

Rolf
Hier zijn ze eventueel te koop:
http://www.vwjim.co.uk/ourshop/prod_375 ... ystem.html

Ik heb hem met een group buy gekocht, dat was via het spijlbussen.nl forum.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Voormalig Lid 24

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Ha Steven,

dat doet me erg denken aan de wijze van verven die Mr. Bean ooit introduceerde: volle pot latex met dynamiet daarin.:)
Voormalig Lid 24

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Ook een mooi systeem, Eric en niet heel veel duurder (pond staat vrij gunstig volgens mij). Zitten daar specifiekere voordelen aan? Meer inhoud? Ander 'vuurmechanisme' (kun je hemzelf aanzetten oid)?
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Ewout »

VoormaligLid24 schreef: 08 nov 2018 18:17 Ha Steven,

dat doet me erg denken aan de wijze van verven die Mr. Bean ooit introduceerde: volle pot latex met dynamiet daarin.:)
:mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

VoormaligLid24 schreef: 08 nov 2018 18:20 Ook een mooi systeem, Eric en niet heel veel duurder (pond staat vrij gunstig volgens mij). Zitten daar specifiekere voordelen aan? Meer inhoud? Ander 'vuurmechanisme' (kun je hemzelf aanzetten oid)?
Het grote voordeel zou het volume zijn.
Je kunt ook na verloop van tijd de druk weer laten verhogen mocht dat nodig zijn, maar dat heb ik nog van niemand gehoord.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Voormalig Lid 24

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Om het topic af te ronden, ik heb een Blazecut besteld en vandaag ontvangen: een exemplaar van drie meter lengte voor de Motorruimte van mijn bus ( 2.0 CU). Volgende week er maar in hangen en hopen dat ik nooit mee maak dat ie afgaat...

Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door krisg »

Staat er, net als op een brandblusser, een houdbaarheidsdatum op ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Voormalig Lid 24

Re: Blazecut: ervaringen en vraag

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Nee, er staat geen houdbaarheidsdatum op, wel de week van productie ( in mijn geval 32/2018).
De fabrikant claimt een 'shelf life' van maximaal 10 jaar, beetje afhankelijk van het gebruik ( ben benieuwd in hoeverre een lekker hete motorruimte van de bus dat leven beïnvloedt). Verdere controle van de spanning - gelijk een brandblusser- met een drukmetertje voor de visuele inspectie.
Als ik volgend weekend de bus uit de stalling haal vrot ik hem erin.

Groet, Rolf
Plaats reactie