John Gold Cruise control

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

John Gold Cruise control

Ongelezen bericht door Wingryder »

Hoi Allemaal,

In een eerder draadje stelde ik wat vragen over een cc voor in de T3.
Dankzij alle antwoorden ben ik verdergaan zoeken en uiteindelijk kocht ik een cc van John Gold, een GC 55.
Dit is een cc met een elektisch bediende servo, het systeem met de vacuumservo was nergens meer te koop.
Nadat het spul binnen was heb ik me eerst eens georiënteerd aan de hand van de foto's van Steven, het monteren van de servo en de snelheidsopnemer was niet zo lastig maar het monteren van de gaskabel was best lastig, maar uiteindelijk lukte dat ook.
Daarna het elektrische deel, de geschakelde 12v vond ik "ergens" in de motorruimte, het remsignaal haalde ik uit een achterlichtunit. de koppelingsschakelaar heb ik niet aangesloten. de kabel vanaf de bedieningsunit naar de electronica in de motorruimte was ook wel ff een dingetje maar ook dat kwam uiteindelijk voorelkaar. Kwestie van stug doorgaan.
nadat ik alles had aangesloten ging ik op een stil weggetje in de buurt proefrijden.
Aan de hand van de gebruiksaanwijzing het ding laten "inleren" op het snelheidssignaal, alles reageerde normaal maar de snelheid vasthouden ho maar. :shock: en dat is toch wel essentieel voor een CC :( .
Ik heb de leverancier gebeld en die gaf me de tip, na wat doorvragen, om de gaskabel iets losser te zetten, ik had hem keurig zonder speling vastgezet.
Dit heb ik vandaag gedaan en daarna ben ik weer gaan proefrijden. en............helemaal perfect [[thumbup]] [[dance]]
alles werkt zoals het moet, ik ben helemaal blij :lol: .

bijgevoegd een paar foto's van e.e.a.
tn_IMG_20190629_141028.jpg

Servo en electronica tegen de achterkant van de motorruimte
tn_IMG_20190629_141050.jpg
Steun van de bowdenkabel
tn_IMG_20190706_120757.jpg
Aanhechting van de gaskabel
tn_IMG_20190706_120904.jpg
Snelheidsopnemer
tn_IMG_20190629_141124.jpg
bedieningsunit links op dashboard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: John Gold Cruise control

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo Jan,

Cruise contol rijdt inderdaad lekker,het scheelt een hoop energie op de lange afstanden.
Ik heb de koppelingsschakelaar wel aangesloten. Op deze manier kan ik terugschakelen zonder dat de cc meteen weer in de lagere versnelling aangrijpt. En als ik tijdens het rijden even van de cc afwil omdat het op de weg te druk wordt tik ik het koppelingspedaal lichtjes aan zonder de koppeling aan te laten grijpen.
Op de rem heb ik natuurlijk ook een schakelaar, maar de koppeling aantikken is prettiger dan de rem aantikken in verband met het remlicht.

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: John Gold Cruise control

Ongelezen bericht door eric.c »

Hoi Steven,

De schakelaar gaat al in de vrije slag van het koppelingspedaal ver genoeg open om zijn werk te doen, erg gemakkelijk want zo zet ik de cruise control even in 'stand by'. Handig als het op de snelweg wat drukker wordt, maar ook bruikbaar als je bij een afrit of dergelijke komt. Ik rij dan dat stuk gewoon met de voet op het gaspedaal.
Als ik weer verder wil op de cc hoef ik alleen in de gekozen versnelling (= in praktijk altijd in z'n vijf) op het rechterknopje (reset) te drukken om op snelheid verder te cruisen.

Hij pakt niet automatisch op in de vierde versnelling als ik terugschakel van de vijfde naar de vierde versnelling, als dat is wat jij bedoelt? Je hebt dit zelf in de hand, sterker nog, je kan beide handen aan het stuur houden, geen gerommel aan knopjes bij het terugschakelen of vaart minderen.

Ook voor een noodstop is de schakelaar op het koppelingspedaal bruikbaar, het werkt hetzelfde als de schakelaar op het rempedaal, de druk is meteen van het gas,
image.jpeg
Vriendelijke groet,
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Plaats reactie