Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door wouth »

RVB schreef: 15 aug 2018 17:01 Het grootste probleem met de hh accu van een t3 is de accubak. Omdat deze klein is denken we in te kleine accus, maar ondertussen willen we wel het comfort(koelbox) van een bus met een grotere accubak.
Groetjes Rolf
Toen ik bovenstaande las, kwam het idee opborrelen om de accubak te vergroten.
En met vergroten bedoel ik: verdiepen.
Maar ja, bestaat dan de kans dat tijdens een off-road-tripje het voorwiel de verlaagde accubak gaat raken??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door Kire »

Och, dan geen loodaccu plaatsen maar een LiFePO4 accu, die zijn minder zwaar, nemen minder ruimte in, leveren veel langer stroom, zijn minimaal 2000 x op te laden en gaan (dus) veel langer mee. Ook de zelfontlading is miniem. Mocht de accuspanning (bij een "12 V accu", werkelijke spanning 13,5 V) beneden de 10,5 V zakken schakelt de accu uit (levert geen stroom meer) totdat de accu weer wordt geladen.
Ik heb vorig jaar LiFePO4 accucellen gekocht ter vervanging van de (3) 9 Ah 12 V tractie (lood)accu's in een elektrische fiets (36 V) deze accucellen hebben zeker 3/4 jaar 'gelegen' voordat ik ze in de fiets heb geplaatst. In die 3/4 jaar geen spanningsverlies! I.p.v. 9 Ah zijn de lithium-ijzer-fosfaat accu's 13 Ah. De loodaccu's waren doorgaans na ± 50 km leeg, maar nu is 60 km geen probleem en dan is de accuspanning nog boven de 37 V (beneden 36,9 V wordt pas zichtbaar op de accuconditiemeter).
Ik had dit voorjaar bijna een LiFePO4 accu gekocht ter vervanging van de startaccu in mijn bus, maar omdat ik voor weinig een gewone loodaccu kon kopen, toch niet gedaan, want ze zijn wel duur.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, en mijn vorige startaccu (loodcalcium) heeft het 9 jaar prima gedaan en eigenlijk is die nog niet eens slecht. Maar om de accu uit te sluiten als oorzaak voor mijn startprobleem een nieuwe (loodcalcium) accu gekocht. Dus ik kan weer 9 jaar vooruit.

Groet,

Erik.
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

9 jaar is niet logisch de ene accu is de andere niet, accu's gaan niet altijd even lang mee.
gr.cees.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door Kire »

Dat klopt. Het hangt er ook van af of je een accu een beetje netjes behandelt.
Zo is een overbemeten accu op een landbouwtrekker zeker 15 jaar mee gegaan (en die accu werd geladen door een gelijkstroom dynamo).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door Bob »

5 reacties die totaal kant nog wal raken mbt de vraag van topicstarter. Lijkt hier Facebook wel. :buiken:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door wouth »

scherpe observatie Bob [[thumbup]] :buiken: :mrgreen: :buiken: :mrgreen:

Maar die opmerkingen over al die verschillende accu's zie ik dan maar als een kado'tje wat ik er gratis bij krijg! [[toast]] [[toast]]

Ondertussen heb ik op mijn knieen voor mijn bus :he!!!: gelegen (doe ik wel vaker) en gezien dat ik zeker de bestuurders-accubak enkele cm's kan laten zakken en dat de voorband zelfs dan nooit-en-te-nimmer deze accubak zal raken.

Ter info aan de overige schrijvers: ik heb een diesel, die start met een accu in de rechtse motorruimte. omdat deze accu wat oud en moe begint te worden, dacht ik de startaccu als leefaccu te gaan gebruiken (hollandse zuinigheid :wink: ) en dan een gloedjenieuwe startaccu in de motorruimte te plaatsen.
Onder de bestuurdersstoel zit de leefaccu, maar ja: daar past in de hoogte mijn voormalige startaccu niet [[sad]]

Mocht ik deze accubak gaan verdiepen, hoef ik alleen enkele slangetjes tussen overlooptank en de dieseltank te verlengen en te verleggen.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Het vergroten van de accubak onder de voorstoelen

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hoi wouth,
als je een gewoon scheidingsrelais hebt zal je gloedjenieuwe startaccu binnen de kortste keren net zo oud en moe zijn als de oude.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Plaats reactie