Koelvloeistof G13

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Koelvloeistof G13

Ongelezen bericht door anco »

Busvrienden,

Ik heb in de T3 WBX benzine sinds 2009 G12++ als koelmiddel. Ik heb het concentraat dat ik nog had aangelengd met kraanwater ipv gedestilleerd water. Kan ik dat beter maar niet gebruiken om aan te vullen?
Dan hoorde ik dat de VW dealer nu G13 levert. Ik lees ook ergens online dat dit nieuwe middel niet de beste keuze is voor oudere koelsystemen met een koperen/messing radiator en verwarmingsblok. Het is met name niet geschikt zegt men voor het loodsoldeer. Dat het beter is G12 te gebruiken. Ik weet niet of dit ook voor onze auto geldt?
Heeft iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koelvloeistof G13

Ongelezen bericht door RoonT3 »

G12++ zou je veilig moeten kunnen mengen met G13.

G12+ en G12++ is ook al minder/niet geschikt voor loodsoldeer, daarvoor moet je de G11 of G12 hebben.

Met kraanwater aanlengen kan vanwege de elementen in het water de corrosieve bescherming verminderen. KAN......

Specificaties lijken mij geschikt voor de WBX.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelvloeistof G13

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt voor je reactie Roon.
Aangezien G12++ er nu al 10 jaar inzit, ga ik maar op die voet verder en vul het aan met G13.
Het peil in het reservoir staat na de zomerreis altijd ietsje lager, een gering verlies. Dat zal wel normaal zijn.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koelvloeistof G13

Ongelezen bericht door Roerdomp »

G12++ kun je gewoon krijgen bij een automaterialenzaak, dus waarom (dure) G13 bij de dealer halen?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelvloeistof G13

Ongelezen bericht door anco »

Ja dat is een goeie, dan hoef ik ook niets te mengen. Ik wist niet dat het er nog was.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie