Kwaliteit Topran waterpomp?

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door anco »

Busvrienden,

Ik zou op reserve een waterpomp willen meenemen voor de WBX DG 1.9 57KW van november 1982.
Ik dacht dat ik moest hebben: 025 121 010 D
Zijn er ervaringen met het merk Topran of die waterpomp oké is?
Of welk merk zou ik het beste nemen nemen?
Origineel zie ik ze niet meer staan.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb een Graf uit Italië als vervanger en die doet het goed. Maar waarom zou je een waterpomp meenemen? Vervang hem als hij versleten is en als hij nog goed is, gaat hij niet binnen 5000 km kapot. Of rijd je met de bus naar China voor de vakantie?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door anco »

Ha Michel,
Dank voor je reactie.
Ik dacht zo dat bij 240.000 km ik een mankement kan verwachten.
Op reis in w-Eurpa is dan handig een passend model bij me te hebben.
Je zegt 5000 km, ik heb geen idee of de waterpomp er direct mee ophoudt.
Kan je het zien aankomen, en zo ja, hoe dan?

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik zou het niet los mee nemen, maar direct monteren :D
Het merk is wel ok.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb een waterpomp nog nooit horen ratelen op de lagers. Ik heb nu 3x een defecte waterpomp ervaren waarbij er voorafgaand totaal geen indicatie was van slijtage of lek.

Waterpomp heeft vooral zijn slijtage door verkeerde koelvloeistof (smering) en stilstand (corrosie in lagers). Dus wanneer je bus langer stil staat kan je overvallen worden door een lekke pomp of vastloper.

Bij een landcruiser 4.0D alle schoepen van de waterpomp. Waterpomp in mijn T3 bus liep vast op thuisreis na aankoop. Was binnen 50 km.........na 4 jaar vrijwel stilstand en beperkt gebruik. Onlangs op een zondagnacht in de botlektunnel om 11 uur savonds de waterpomp van mijn jumper vastgelopen en lek op de as. Multiriem opgevreten..... Volgende dag gelijk waterpomp en distributie vervangen maar bij de oude pomp zelfs met geweld niet meer los gekregen.

In beide gevallen merkte ik voornamelijk eerst dat de dynamo uitviel (laadlampje) en pas seconden later de stoom/rook van lekkend koelwater en warmlopen op de meter.

Meyle of GK zijn ook goed verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 24 dec 2019 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 24 dec 2019 17:46 Mercedes [[sad]]
:buiken:

mijn eerste camper......

Ik geloof je dat bij een mercedes er wel wat meer te horen valt.

Motor kookt ook niet meteen, stoom is/was van de lekkende koelvloeistof. Temperatuur liep op omdat ik nog de tunnel uit reed naar de eerste afrit. Bij de T3 was dat omdat er wel ineens heel veel koelvloeistof uitgelopen was. Vanaf afrit naar de burgerking (ondertussen in noodloop en niet meer dan ca. 1700rpm) was de temperatuur weer normaal. Ben trouwens mis, het was de beneluxtunnel. Wel geluk dat ik gelijk gerepatrieerd werd door de ANWB naar huis. Was om 3 uur smorgens thuis, om 10 uur de onderdelen en 10 uur later draaide de boel weer. (beetje moeite gehad de krukasbout los te krijgen) Wel makkelijk zo'n HDI want je hoeft de pomp niet op tijd te zetten en de spanner is ook automatisch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door krisg »

Success om je waterpomp van je WBX te vervangen langs de weg... ik zou het ook liever in de garage thuis doen
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door Kire »

Zo heb ik bij mijn Land Rover 300 Tdi de waterpomp eens vervangen omdat ik koelwater kwijt raakte, en dat kwam uit de waterpomp aan het gekleurde 'lekspoor' te zien.
Na 6000 km begon de nieuwe waterpomp een geluid te maken als een oude koffiemolen.......dus defecte te lagers.
Vervolgens maar een bekender merk waterpomp (Quinton Hazel) gemonteerd en die doet het tot op heden nog steeds goed.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Kwaliteit Topran waterpomp?

Ongelezen bericht door anco »

Dank voor alle reacties (tot dusver).

Ik heb nu al een heel rijtje merken staan waarvan de ervaringen goed zijn.
Ik zag dat ik de 025 121 010 D nodig heb als dat klopt.
Bij Volkswagen Classic Parts in Wolfsburg staat: 025 121 010 AX (Is van JP)
En, zou ik volgens het bijschrift, de deelbare riemschijf helften 025 121 031 A en B moeten meebestellen?
De riemschijf die er nu opzit bestaat uit 1 stuk.

Ik denk nu het bij de Topran van Paruzzi (71750) te houden.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie