Chemische geur bij stilstand

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
DavidCologne
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2020 10:21

Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door DavidCologne »

Hallo busvrienden,

Ik merk dat er na een tijdje rijden een enorm chemische geur in de cockpit hangt als de bus tot stilstand komt. Zo chemisch dat mijn keel ervan geïrriteerd raakt. Dit lijkt me niet normaal en zeker niet gezond.

Heeft iemand hier ervaring mee? Lekt er ergens een gas?

David
Laatst gewijzigd door DavidCologne op 09 jul 2020 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Staat je (huishoud)accu niet te koken? Accu kapot, maar wordt toch geladen. Er kan chloorgas ontsnappen. Dat voel je wel in je keel...
Of koelvloeistoflekkage in het kachelgedeelte. Kijk bv eens boven het reservewiel of je lekkagesporen ziet bij het kachelkraantje.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door Coen »

Koelvloeistof ruikt meer naar drop.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door Ewout »

Kokende accu inderdaad hoofdverdachte.
Rem die blijft hangen stinkt ook chemisch (Snel te checken: Een velg wordt warmer dan andere velgen).
Versleten/verbrande koppeling stinkt ook ( check: kan je in de 2e versnelling optrekken vanuit stilstand zonder slippende koppeling)
Koelvloeistof tot slot ook een goede. Vind ik persoonlijk overigens eerder zoet ruiken.

Succes met de speurtocht!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
DavidCologne
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2020 10:21

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door DavidCologne »

De bus krijst de laatste tijd ook enorm bij het koppelen, hoogstwaarschijnlijk zit het probleem bij de koppeling dus.

Kan de bus nog 500 km doorrijden of is de enige verstandige afstand nog recht naar de garage?
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door René Vis »

kijk eerst de punten die hier genoemd zijn na ,voordat je gaat rijden
Rene
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door Ewout »

Recht naar de garage, tenzij je graag zoveel mogelijk schade/kosten wil maken....
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door krisg »

Kokende batterij ruikt naar rotte eieren, knalgas komt vrij, en is ontvlambaar.
Al zal er zo dadelijk wel iemand dit tegenspreken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door Kire »

krisg schreef: 09 jul 2020 17:41Kokende batterij ruikt naar rotte eieren
Tja, vroeger ook een keer gehad met mijn Peugeot 504 pick-up. Het begon in de auto (accu stond in de motorruimte) behoorlijk te stinken naar rotte eieren of te wel waterstofsulfide (H2S) en dat is giftig zelfs in geringe hoeveelheden. De dynamo defect; laadspanning 16V en de accu was al bijna drooggekookt. Dus nieuwe accu en dynamo!

Normaal ontstaat er geen waterstofsulfide, maar alleen waterstofgas en zuurstof, doordat water wordt gesplitst. En dit is explosief, zoals ik een keer heb ondervonden :oops: . Wat vonkjes van een haakse slijper vlogen richting een pas vol geladen accu.... en daar knalde vervolgens de bovenkant af.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 09 jul 2020 19:38 waardoor moderne auto's een slangetje op de accu hebben zitten om deze gassen naar buiten af te voeren (indien de accu niet in een aparte motorruimte staat).

Hylke
Dat is ook zo bij mijn bus, 2x zelfs in de accubak onder de stoelen. Klopt in 1988 was de bus ook modern ;-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Chemische geur bij stilstand

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 09 jul 2020 21:32 Heb je een foto? Ik heb dat zelf (bouwjaar 1986) moeten maken en kon nergens in de boeken iets vinden.

Hylke
Is niets meer dan een slangetje met haaks koppelstukje wat je in de accu drukt. Slangetje gaat door de wand van de accu bak naar wielkast. Ik weet niet of dit origineel is, kan ook een modificatie zijn vanwege de ambulance uitvoering.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie