Busje start niet meer, staat in Slovenië
Busje start niet meer, staat in Slovenië
Beste forumleden,
Mijn dochter staat net een kapotte bus in Slovenië. Hij start niet meer, nadat ze een klein stukje heuvelafwaarts gereden hebben. ANWB gebeld die stuurden een Sloveense monteur. Die dacht aan de bobine, gecontroleerd, ok, toen de rotor van de ontsteking, ook ok, toen wist hij het niet meer. Met schouderophalen verdwenen. Ik heb gevraagd of ze alle zekeringen wilden controleren, ook ok. Accu ok, er zit bezine in.. wie kan helpen? Ze staan al vier dagen vast…
Alvast bedankt voor de tips,
Corne
Mijn dochter staat net een kapotte bus in Slovenië. Hij start niet meer, nadat ze een klein stukje heuvelafwaarts gereden hebben. ANWB gebeld die stuurden een Sloveense monteur. Die dacht aan de bobine, gecontroleerd, ok, toen de rotor van de ontsteking, ook ok, toen wist hij het niet meer. Met schouderophalen verdwenen. Ik heb gevraagd of ze alle zekeringen wilden controleren, ook ok. Accu ok, er zit bezine in.. wie kan helpen? Ze staan al vier dagen vast…
Alvast bedankt voor de tips,
Corne
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Ik ben nog niet zo ervaren, maar toen die van mij niet wilde starten haalde veel info uit dit topic https://bus-forum.nl/viewtopic.php?f=15&t=30666
Afijn, mannen met verstand er van zullen zo vast reageren. Misschien nog wat meer info geven?
Groeten,
Rik
Afijn, mannen met verstand er van zullen zo vast reageren. Misschien nog wat meer info geven?
Groeten,
Rik
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Dag Rick,
Dank voor de snelle reactie. De monteur heeft geen vonk op de bougies gevonden, bobine werkt wel, dus ergens tussen bobine en bougie lijkt het mis te gaan. Ze heeft ca 1800 km gereden toen hij na een eerste start, even stil gestaan en daarna heuvelafwaarts in z’n 1 uitviel. Daarna wil hij niet meer starten. De bus is gecheckt voor ze op reis ging door de plaatselijke garagist.
Info over de bus: T3, 1900 cc, bouwjaar 1990. Heb hem zelf al 15 jaar in bezit. Enigen mankement is een lekkend koelhuis geweest.
Alvast bedankt voor het meedenken..
Groeten
Corne
Dank voor de snelle reactie. De monteur heeft geen vonk op de bougies gevonden, bobine werkt wel, dus ergens tussen bobine en bougie lijkt het mis te gaan. Ze heeft ca 1800 km gereden toen hij na een eerste start, even stil gestaan en daarna heuvelafwaarts in z’n 1 uitviel. Daarna wil hij niet meer starten. De bus is gecheckt voor ze op reis ging door de plaatselijke garagist.
Info over de bus: T3, 1900 cc, bouwjaar 1990. Heb hem zelf al 15 jaar in bezit. Enigen mankement is een lekkend koelhuis geweest.
Alvast bedankt voor het meedenken..
Groeten
Corne
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Is iig geen vapour lock, ook koude start lukt niet…
ANWB wil de bus niet thuis brengen ivm dagwaarde.. is dus een serieus probleem..
Wie helpt?
Groeten,
Corne
ANWB wil de bus niet thuis brengen ivm dagwaarde.. is dus een serieus probleem..
Wie helpt?
Groeten,
Corne
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Ik denk dat iets meer technische informatie over de bus/motor nodig is voor de specialisten.
Motorcode bvb...
Motorcode bvb...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Bedankt, waar is de motorcode te vinden? Ga vragen aan mijn dochter waar ze moet kijken....
Groeten,
Corné
Groeten,
Corné
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
DF of DG...
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
DF of DG...ik vermoed DG..
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
De motorcode is DF, 44 kw.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Dag Corne,
Vervelend.
Er is wel een lijstje met wat te checken bij niet starten. Zo heb ik een keer gehad dat mijn benzinepompje niet werkte. Benzine in de tank helpt daar niet tegen.
Echter: geen vonk wijst natuurlijk op een elektrisch probleem. Het lijkt me dat er een garage daar ter plekke toch wel naar kan kijken? Checken of de afstelling nog goed is en dit evt. aanpassen moet elke monteur kunnen. Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.
-bedrading
-contactjes/stekkertjes losgetrild
-ontstekingsmodule niet meer goed
-bougiekabels nog goed? (zijn alle bougies + kabels uitgeprobeerd?)
-klopt idee vd monteur dat de stroomverdeler goed is?
En waarschijnlijk meer…
Precies hoe en wat weet ik niet hoor.
Ik zou hem naar een garage laten brengen of slepen als dat enigszins mogelijk is. Daar kunnen ze alles doormeten.
Het is een heel avontuur! Ik hoop dat jullie niet te veel stressen… Het klinkt wel als te repareren, ik heb daar in ieder geval goede hoop voor.
Groeten, Arjan
Vervelend.
Er is wel een lijstje met wat te checken bij niet starten. Zo heb ik een keer gehad dat mijn benzinepompje niet werkte. Benzine in de tank helpt daar niet tegen.
Echter: geen vonk wijst natuurlijk op een elektrisch probleem. Het lijkt me dat er een garage daar ter plekke toch wel naar kan kijken? Checken of de afstelling nog goed is en dit evt. aanpassen moet elke monteur kunnen. Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.
-bedrading
-contactjes/stekkertjes losgetrild
-ontstekingsmodule niet meer goed
-bougiekabels nog goed? (zijn alle bougies + kabels uitgeprobeerd?)
-klopt idee vd monteur dat de stroomverdeler goed is?
En waarschijnlijk meer…
Precies hoe en wat weet ik niet hoor.
Ik zou hem naar een garage laten brengen of slepen als dat enigszins mogelijk is. Daar kunnen ze alles doormeten.
Het is een heel avontuur! Ik hoop dat jullie niet te veel stressen… Het klinkt wel als te repareren, ik heb daar in ieder geval goede hoop voor.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Misschien hier eens informeren; https://balkancampers.com/
Hebben wellicht verstand van T3
Of ze kunnen je verwijzen naar iemand die dat heeft
Hebben wellicht verstand van T3
Of ze kunnen je verwijzen naar iemand die dat heeft
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
overigens moet de anwb hem wel degelijk naar huis brengen als jullie dat willen. ze stribbelen vaak tegen, doen net of ze hun eigen regels niet kennen.
je moet dan wel binnen 3 maanden laten zien dat hij gerepareerd is. anders moet je alsnog de kosten betalen.
het lijkt mij een probleem dat iedere doorsnee garage zonder probleem op kan lossen.
als de bobine goed is (hoe heeft hij dat gecontroleerd?) komt er een vonk bij de rotor. als die goed is (hoe heeft hij dat gecontroleerd?) komt er ook een vonk bij de bougiekabels. als de bougies dan niet vonken zouden alle 4 de kabels kapot zijn. klinkt wat onwaarschijnlijk.
als het een elektronische ontsteking is zou het de hallgever of zoiets kunnen zijn, maar dat roept dan weer de vraag op hoe die monteur geconstateerd heeft dat de bobine goed is.
je moet dan wel binnen 3 maanden laten zien dat hij gerepareerd is. anders moet je alsnog de kosten betalen.
het lijkt mij een probleem dat iedere doorsnee garage zonder probleem op kan lossen.
als de bobine goed is (hoe heeft hij dat gecontroleerd?) komt er een vonk bij de rotor. als die goed is (hoe heeft hij dat gecontroleerd?) komt er ook een vonk bij de bougiekabels. als de bougies dan niet vonken zouden alle 4 de kabels kapot zijn. klinkt wat onwaarschijnlijk.
als het een elektronische ontsteking is zou het de hallgever of zoiets kunnen zijn, maar dat roept dan weer de vraag op hoe die monteur geconstateerd heeft dat de bobine goed is.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Ik heb zelf meegemaakt dat het kastje aan de ontsteking tegen de linker balk in de motorruimte stuk was, deze reageerde op koud en warm dus na afkoelen starte hij weer voor meestal een paar minuten. Die kun je alleen vervangen. Het zwarte kaste welke daar naast zit kan ook stuk, hier zitten 2 ronde stekers in welke je er uit kunt halen en in elkaar kunt steken wat normaal alleen gebeurd bij afstellen maar misschien loopt hij dan wel.
De Hall sensor in de verdeler heb ik ook al eens stuk gehad en die geeft hetzelfde probleem.
Je kunt ook proberen om te starten op remmenreiniger of ether oid. loopt hij daar wel op dan is het een benzine aanvoerprobleem in de zin van een defecte pomp of een lege tank
René
De Hall sensor in de verdeler heb ik ook al eens stuk gehad en die geeft hetzelfde probleem.
Je kunt ook proberen om te starten op remmenreiniger of ether oid. loopt hij daar wel op dan is het een benzine aanvoerprobleem in de zin van een defecte pomp of een lege tank
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Pennetje van de verdeelkap eruit, wat contact maakt met de rotor? Even het kapje loswippen en kijken of het pennetje aan de binnenkant in het midden hoort te zitten er nog is?
Zijn ze 100% zeker van de diagnose dat er geen vonk bij de bougies aankomt?
Zien ze als ze ‘s avonds/in het donker proberen te starten de vonk van de dikke kabel die tussen bobine en verdelerkap zit overslaan naar de motor? Je kunt dit ook horen; je hoort tikjes als de vonk overslaat.
Zit de ontsteking goed vast, is hij niet verdraait?
Is de as van de rotor gebroken? Even starten met de verdelerkap eraf en kijken of hij draait tijdens het starten?
Horen ze de brandstofpomp lopen? Of kunnen ze zien of er brandstof aankomt bij de motor?
Is er een brandstoffilter wat gecontroleerd kan worden op vervuiling?
Zijn ze 100% zeker van de diagnose dat er geen vonk bij de bougies aankomt?
Zien ze als ze ‘s avonds/in het donker proberen te starten de vonk van de dikke kabel die tussen bobine en verdelerkap zit overslaan naar de motor? Je kunt dit ook horen; je hoort tikjes als de vonk overslaat.
Zit de ontsteking goed vast, is hij niet verdraait?
Is de as van de rotor gebroken? Even starten met de verdelerkap eraf en kijken of hij draait tijdens het starten?
Horen ze de brandstofpomp lopen? Of kunnen ze zien of er brandstof aankomt bij de motor?
Is er een brandstoffilter wat gecontroleerd kan worden op vervuiling?
gr, Cas
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Ze kunnen ook nog proberen of hij wel start als ze de 2 kabels van het dls kastje doorverbinden met elkaar.
Dit is het zwarte kastje met het lange en korte stekkertje, wat op deze foto in het midden op de motor ligt. Deze stekkers kun je loshalen en in elkaar pluggen.
https://www.bugbus.net/upload/anzeige/v ... _01_hd.jpg
Dit is het zwarte kastje met het lange en korte stekkertje, wat op deze foto in het midden op de motor ligt. Deze stekkers kun je loshalen en in elkaar pluggen.
https://www.bugbus.net/upload/anzeige/v ... _01_hd.jpg
gr, Cas
Re: Busje start niet meer, staat in Slovenië
Zijn er scheuren in de verdeler zelf te zien? Als daar een barstje zit in het midden, dan kan de vonk direct wegvloeien naar de massa via de verdeleras in plaats van naar de bougiekabels.
gr, Cas