Slopersvraagje

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Het gaat inderdaad om een vorm van diefstalbeveiliging die zogenoemde breekbouten,als de auto op het stuurslot staat is het theoretisch mogelijk te sturen als je de bouten eruit kunt draaien en hiermee veroorzaak je ook schade aan dashboard en bekabeling van de stuurkolom.Kortom er is mee te sturen als dit gebeurt en kan je auto meegenomen worden.
En bij een aanrijding lijkt het mij niet handig dat deze bouten afbreken krijg je ook nog eens het stuur in je gezicht.
P.S. Niet te hard rijden als het proberen gaat zo goed stuurt het ook niet weer.
Groeten Tjeerd
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Slopersvraagje, diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoorzie

Ongelezen bericht door youpie123 »

Goh mannen, het begint wel een interessant topic te worden [[thumbup]] Zonder een mening te geven of het een diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoorziening is (voor mij was het eigenlijk alleen een vraagje hoe ik het los krijg) heb ik me er wel een beetje in verdiept. Documentatie hierover zal toch moeilijk te vinden zijn vrees ik [[sad]]
Het eerste waar ik aan dacht was het artikel van Koen Van Damme op de website van de VWBCN http://www.vwbusclub.nl/VW-PECHVOGEL/vw-pechvogel.htm

De kwaliteit van onderstaande foto is nogal slecht maar duidelijk is te zien dat de hele stuurkolom naar binnen is gedrukt, het stuur zich aan de bestuurder heeft aangepast en dat het stuurhuis onderaan is losgekomen, niet de bevestiging bij het dashboard ...
k-v-damme-04.JPG
Dit is wat ik zelf meemaakte, gelukkig niet in een VW-busje maar in een Mazda. Helaas is hier helemaal niet te zien wat er met de stuurstang gebeurd is. Wat ik wel weet is dat ik nog leef [[thumbup]]
k-v-damme-05.JPG
Hier de bouwtekening van VW.
k-v-damme-06.JPG
Ik denk, neem aan, veronderstel dat die kromme aansluiting tussen umlenkgetriebe en sicherheitslenksaule ervoor zorgt dat bij een aanrijding het stuurhuis naar voren klapt en het stuur buigzaam genoeg is om teveel schade te veroorzaken aan de bestuurder. Hoe en wat die sicherheitslenksaule dat doet is voor mij een raadsel :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Voormalig lid 91

Re: Slopersvraagje, diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoo

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

youpie123 schreef:Ik denk, neem aan, veronderstel dat die kromme aansluiting tussen umlenkgetriebe en sicherheitslenksaule ervoor zorgt dat bij een aanrijding het stuurhuis naar voren klapt en het stuur buigzaam genoeg is om teveel schade te veroorzaken aan de bestuurder. Hoe en wat die sicherheitslenksaule dat doet is voor mij een raadsel :mrgreen:
Afbeelding
De stuurkolom is een (eenmalig) buigbare as, die toch behoorlijk stevig is. Die zit in een plaatstalen buis die ruim is en vrij makkelijk vervormt. Daarmee zit de stuurkolom aan de bus gebout. Die kromme aansluiting is uitgevoert met 2 pennen die in een rubber grijpen. Dat betekend dat bij een aanrijding de stuurkolom naar onder kan schuiven en uit het kromme gedeelte kan schuiven. Dan geen bediening meer, maar e.a. is zo berekend dat een bus met een dergelijke schade dat ook niet meer nodig heeft

De voorzieningen van stuur, stuurkolom en de as naar het umlenkgetriebe zijn zo geconstrueerd dat schade aan de bestuurder bij een ongeval geminimaliseerd wordt, doordat stuur en stuurkolom bij een ongeval vervormen. Bovendien is het op deze manier onwaarschijnlijk dat de stuurkolom naar binnen wordt gedreven bij een ongeval, omdat de stuurkolom in dat geval uit elkaar zal schuiven en zo fors korter kan worden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Dag Ad,

Dat is een duidelijk verhaal
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door youpie123 »

0vestel0 schreef:Dag Ad, Dat is een duidelijk verhaal
Bedankt Patrick [[thumbup]] Dat is inderdaad een heel duidelijk verhaal en ik ben helemaal vergeten dat hier te schrijven [[feuer]] :oops: :oops:. Bedankt dat jij het topic weer omhoog gehaald hebt [[toast]]
Ad, bedankt [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door y939 »

De breekbouten worden zo genoemd omdat ze bei het vastzetten met een bepaalde Nm in gedraaid worden kunnen om niet te vast of te los te zijn. Is de bepaalde kracht bereikt gat de kop afbreken en terug blijft maar de ronde kop zo als bij de stuurkolom te zien. Diefstalbeveiliging is gewoon een legende. Bij staalconstructies, bijvoorbeeld een brug word het zelfde procedé ingezet omdat het gewoon zeker is...
groetjes peer
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door y939 »

Dat weet ik zo niet. Misschien heft het met de veiligheidsgedachten te maken omdat het toch een bouwdeel is welke zo dan boven geschreven bepaalde dingen doen zul. Bij een airbag is ook alles 3 keer extra beveiligt daarmee hij allemaal dat doet wat hij zul. Andere merken hebben het bij de naaf van de stuurwiel of de contactslot etc. Bij solarmodules of dergelijken is het gewoon de diefstalbeveiliging welke het noodzakelijk maakt breekbouten te nutten.
groetjes peer
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Uit de oude doos :mrgreen:
b.v. Ford had in 1932 een stuurslot [[applaus]] waardoor tevens je contact schakelaar/hefboom mee geblokkeerd werd.
En hoe zat ie vast :he!!!: Inderdaad met een zogenaamde breekbout,deze had een cilindrische platte vorm,na het afbreken/vastzetten zat de kop gelijk met het stuurslot huis (verzonken).Deze was alleen te verwijderen door uit te boren of met een centerpunt los te tikken.
Lijkt mij toch zeker een diefstal beveiliging [[thumbup]]
Groeten
Henk :mrgreen:
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Dag Henk,

Heel plausibel, maar in jou voorbeeld zet je de bouten vast en breek je ze daarna af zodat de bout verzonken vasblijft zitten en alleen te verwijderen is door deze uit te boren.

De Breekbouten in de T3 draai je vast, maar breek je niet af. En zijn heel simpel en snel te verwijderen met een grip of waterpomptang zonder dat deze afbreken.
Het idee hiervan is dat er een heftige actie moet plaatsvinden zodat deze afbreken. Al dan niet het draaien van het stuur als deze vastzit dmv het stuurslot of als je tijdens een botsing op het stuur beland. (het een sluit het andere niet uit)

Blijft toch raar dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is........
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Gebruikersavatar
Mauriceke
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:17
Locatie: limburg

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door Mauriceke »

0vestel0 schreef:Dag Henk,

Heel plausibel, maar in jou voorbeeld zet je de bouten vast en breek je ze daarna af zodat de bout verzonken vasblijft zitten en alleen te verwijderen is door deze uit te boren.

De Breekbouten in de T3 draai je vast, maar breek je niet af. En zijn heel simpel en snel te verwijderen met een grip of waterpomptang zonder dat deze afbreken.
Het idee hiervan is dat er een heftige actie moet plaatsvinden zodat deze afbreken. Al dan niet het draaien van het stuur als deze vastzit dmv het stuurslot of als je tijdens een botsing op het stuur beland. (het een sluit het andere niet uit)

Blijft toch raar dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is........

Er worden hier soorten breekbouten door elkaar gehaald. De breekbout die in dit topic aan gehaald wordt is een breekbout die bij de montage afbreekt, er blijft dan een klein rond kopje achter. Deze bemoeilijkt het demonteren bij diefstal en is niet bedoeld om bij een aanrijding af te breken.

Ik zie net dat Jan en ik gelijktijdig het zelfde antwoord hebben gegeven :mrgreen:
Grtzz, Maurice


voorlopig even busloos snik snik
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

Dag Jan en Maurice,

Ik heb zo'n vermoeden dat we allemaal de plank misslaan als het gaat om de breekbouten.
Veiligheid en diefstal hebben volgens mij (mijn herziene mening :) )ook niets te maken met het gebruik hiervan.

Ik heb eens een beetje ge-googled naar breekbouten en een aantal hits verwijzen naar regels en inrichtings eisen.
Breekbouten worden daarbij genoemd in een ademteug met pompnagels, lijmen of lassen.
Met andere woorden. Breekbouten worden regeltechnisch gezien als een manier om onderdelen ondeelbaar met elkaar te verbinden. Zodat ze technisch gezien 1 geheel vormen (alsof het uit 1 deel bestaat)
Hier een linkje naar regelgeving mbt bestelbus inrichting. (kan helaas geen directe verwijzing vinden over stuurbevestiging) http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_ ... stelauto_s

De overige hits zijn allemaal discussies op fora of het nu een diefstalbeveiliging of veiligheids onderdeel is :lol:
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
0vestel0
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 540
Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
Locatie: Oldenzaal

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door 0vestel0 »

:buiken:
Gebruik ik eens de zoek funtie (al dan niet van het forum of het internet) is het weer niet goed. :shock: :buiken:

Vind het gewoon vreemd dat er geen consensus is (of documentatie waarom) over 2 simpele bouten in een bus die (blijkbaar) bij zeer veel auto's, ook van andere modellen en merken worden gebruikt voor de bevestiging van het stuur aan het dashboard/carosserie.

Om me dan te vergelijken met Ernst Cramer ( [[hypocrite]] )..... Laat ik het maar op houden dat je gisteren een hele goede 1ste paasdag hebt gehad en hoop dat je vandaag met dit stralend mooie weer niet al niet te verbijsterd rond blijft lopen. [[thumbup]]

Met welgemeende vriendelijke groet
Groeten van Patrick
Busloos

Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Slopersvraagje

Ongelezen bericht door y939 »

Ik zul in de duitse forum vragen omdat da ook enkele mensen zitten welke in de fabriek of voor volkswagen werken en ontwikkelen en da misschien inzicht hebben. Pasen? Ik heb vrolijke verbouwing in de hele huis...
groetjes peer
Plaats reactie