Slopersvraagje
Re: Slopersvraagje
Het gaat inderdaad om een vorm van diefstalbeveiliging die zogenoemde breekbouten,als de auto op het stuurslot staat is het theoretisch mogelijk te sturen als je de bouten eruit kunt draaien en hiermee veroorzaak je ook schade aan dashboard en bekabeling van de stuurkolom.Kortom er is mee te sturen als dit gebeurt en kan je auto meegenomen worden.
En bij een aanrijding lijkt het mij niet handig dat deze bouten afbreken krijg je ook nog eens het stuur in je gezicht.
P.S. Niet te hard rijden als het proberen gaat zo goed stuurt het ook niet weer.
Groeten Tjeerd
En bij een aanrijding lijkt het mij niet handig dat deze bouten afbreken krijg je ook nog eens het stuur in je gezicht.
P.S. Niet te hard rijden als het proberen gaat zo goed stuurt het ook niet weer.
Groeten Tjeerd
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Slopersvraagje, diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoorzie
Goh mannen, het begint wel een interessant topic te worden Zonder een mening te geven of het een diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoorziening is (voor mij was het eigenlijk alleen een vraagje hoe ik het los krijg) heb ik me er wel een beetje in verdiept. Documentatie hierover zal toch moeilijk te vinden zijn vrees ik
Het eerste waar ik aan dacht was het artikel van Koen Van Damme op de website van de VWBCN http://www.vwbusclub.nl/VW-PECHVOGEL/vw-pechvogel.htm
De kwaliteit van onderstaande foto is nogal slecht maar duidelijk is te zien dat de hele stuurkolom naar binnen is gedrukt, het stuur zich aan de bestuurder heeft aangepast en dat het stuurhuis onderaan is losgekomen, niet de bevestiging bij het dashboard ...
Dit is wat ik zelf meemaakte, gelukkig niet in een VW-busje maar in een Mazda. Helaas is hier helemaal niet te zien wat er met de stuurstang gebeurd is. Wat ik wel weet is dat ik nog leef
Hier de bouwtekening van VW.
Ik denk, neem aan, veronderstel dat die kromme aansluiting tussen umlenkgetriebe en sicherheitslenksaule ervoor zorgt dat bij een aanrijding het stuurhuis naar voren klapt en het stuur buigzaam genoeg is om teveel schade te veroorzaken aan de bestuurder. Hoe en wat die sicherheitslenksaule dat doet is voor mij een raadsel
Het eerste waar ik aan dacht was het artikel van Koen Van Damme op de website van de VWBCN http://www.vwbusclub.nl/VW-PECHVOGEL/vw-pechvogel.htm
De kwaliteit van onderstaande foto is nogal slecht maar duidelijk is te zien dat de hele stuurkolom naar binnen is gedrukt, het stuur zich aan de bestuurder heeft aangepast en dat het stuurhuis onderaan is losgekomen, niet de bevestiging bij het dashboard ...
Dit is wat ik zelf meemaakte, gelukkig niet in een VW-busje maar in een Mazda. Helaas is hier helemaal niet te zien wat er met de stuurstang gebeurd is. Wat ik wel weet is dat ik nog leef
Hier de bouwtekening van VW.
Ik denk, neem aan, veronderstel dat die kromme aansluiting tussen umlenkgetriebe en sicherheitslenksaule ervoor zorgt dat bij een aanrijding het stuurhuis naar voren klapt en het stuur buigzaam genoeg is om teveel schade te veroorzaken aan de bestuurder. Hoe en wat die sicherheitslenksaule dat doet is voor mij een raadsel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Re: Slopersvraagje, diefstalbeveiliging en/of veiligheidsvoo
youpie123 schreef:Ik denk, neem aan, veronderstel dat die kromme aansluiting tussen umlenkgetriebe en sicherheitslenksaule ervoor zorgt dat bij een aanrijding het stuurhuis naar voren klapt en het stuur buigzaam genoeg is om teveel schade te veroorzaken aan de bestuurder. Hoe en wat die sicherheitslenksaule dat doet is voor mij een raadsel
De stuurkolom is een (eenmalig) buigbare as, die toch behoorlijk stevig is. Die zit in een plaatstalen buis die ruim is en vrij makkelijk vervormt. Daarmee zit de stuurkolom aan de bus gebout. Die kromme aansluiting is uitgevoert met 2 pennen die in een rubber grijpen. Dat betekend dat bij een aanrijding de stuurkolom naar onder kan schuiven en uit het kromme gedeelte kan schuiven. Dan geen bediening meer, maar e.a. is zo berekend dat een bus met een dergelijke schade dat ook niet meer nodig heeft
De voorzieningen van stuur, stuurkolom en de as naar het umlenkgetriebe zijn zo geconstrueerd dat schade aan de bestuurder bij een ongeval geminimaliseerd wordt, doordat stuur en stuurkolom bij een ongeval vervormen. Bovendien is het op deze manier onwaarschijnlijk dat de stuurkolom naar binnen wordt gedreven bij een ongeval, omdat de stuurkolom in dat geval uit elkaar zal schuiven en zo fors korter kan worden
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
- Locatie: Oldenzaal
Re: Slopersvraagje
Dag Ad,
Dat is een duidelijk verhaal
Dat is een duidelijk verhaal
Groeten van Patrick
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Re: Slopersvraagje
Bedankt Patrick Dat is inderdaad een heel duidelijk verhaal en ik ben helemaal vergeten dat hier te schrijven . Bedankt dat jij het topic weer omhoog gehaald hebt0vestel0 schreef:Dag Ad, Dat is een duidelijk verhaal
Ad, bedankt
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
- y939
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Slopersvraagje
De breekbouten worden zo genoemd omdat ze bei het vastzetten met een bepaalde Nm in gedraaid worden kunnen om niet te vast of te los te zijn. Is de bepaalde kracht bereikt gat de kop afbreken en terug blijft maar de ronde kop zo als bij de stuurkolom te zien. Diefstalbeveiliging is gewoon een legende. Bij staalconstructies, bijvoorbeeld een brug word het zelfde procedé ingezet omdat het gewoon zeker is...
groetjes peer
- y939
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Slopersvraagje
Dat weet ik zo niet. Misschien heft het met de veiligheidsgedachten te maken omdat het toch een bouwdeel is welke zo dan boven geschreven bepaalde dingen doen zul. Bij een airbag is ook alles 3 keer extra beveiligt daarmee hij allemaal dat doet wat hij zul. Andere merken hebben het bij de naaf van de stuurwiel of de contactslot etc. Bij solarmodules of dergelijken is het gewoon de diefstalbeveiliging welke het noodzakelijk maakt breekbouten te nutten.
groetjes peer
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Slopersvraagje
Uit de oude doos
b.v. Ford had in 1932 een stuurslot waardoor tevens je contact schakelaar/hefboom mee geblokkeerd werd.
En hoe zat ie vast Inderdaad met een zogenaamde breekbout,deze had een cilindrische platte vorm,na het afbreken/vastzetten zat de kop gelijk met het stuurslot huis (verzonken).Deze was alleen te verwijderen door uit te boren of met een centerpunt los te tikken.
Lijkt mij toch zeker een diefstal beveiliging
Groeten
Henk
b.v. Ford had in 1932 een stuurslot waardoor tevens je contact schakelaar/hefboom mee geblokkeerd werd.
En hoe zat ie vast Inderdaad met een zogenaamde breekbout,deze had een cilindrische platte vorm,na het afbreken/vastzetten zat de kop gelijk met het stuurslot huis (verzonken).Deze was alleen te verwijderen door uit te boren of met een centerpunt los te tikken.
Lijkt mij toch zeker een diefstal beveiliging
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
- Locatie: Oldenzaal
Re: Slopersvraagje
Dag Henk,
Heel plausibel, maar in jou voorbeeld zet je de bouten vast en breek je ze daarna af zodat de bout verzonken vasblijft zitten en alleen te verwijderen is door deze uit te boren.
De Breekbouten in de T3 draai je vast, maar breek je niet af. En zijn heel simpel en snel te verwijderen met een grip of waterpomptang zonder dat deze afbreken.
Het idee hiervan is dat er een heftige actie moet plaatsvinden zodat deze afbreken. Al dan niet het draaien van het stuur als deze vastzit dmv het stuurslot of als je tijdens een botsing op het stuur beland. (het een sluit het andere niet uit)
Blijft toch raar dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is........
Heel plausibel, maar in jou voorbeeld zet je de bouten vast en breek je ze daarna af zodat de bout verzonken vasblijft zitten en alleen te verwijderen is door deze uit te boren.
De Breekbouten in de T3 draai je vast, maar breek je niet af. En zijn heel simpel en snel te verwijderen met een grip of waterpomptang zonder dat deze afbreken.
Het idee hiervan is dat er een heftige actie moet plaatsvinden zodat deze afbreken. Al dan niet het draaien van het stuur als deze vastzit dmv het stuurslot of als je tijdens een botsing op het stuur beland. (het een sluit het andere niet uit)
Blijft toch raar dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is........
Groeten van Patrick
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
- Mauriceke
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 09 jan 2010 15:17
- Locatie: limburg
Re: Slopersvraagje
0vestel0 schreef:Dag Henk,
Heel plausibel, maar in jou voorbeeld zet je de bouten vast en breek je ze daarna af zodat de bout verzonken vasblijft zitten en alleen te verwijderen is door deze uit te boren.
De Breekbouten in de T3 draai je vast, maar breek je niet af. En zijn heel simpel en snel te verwijderen met een grip of waterpomptang zonder dat deze afbreken.
Het idee hiervan is dat er een heftige actie moet plaatsvinden zodat deze afbreken. Al dan niet het draaien van het stuur als deze vastzit dmv het stuurslot of als je tijdens een botsing op het stuur beland. (het een sluit het andere niet uit)
Blijft toch raar dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is........
Er worden hier soorten breekbouten door elkaar gehaald. De breekbout die in dit topic aan gehaald wordt is een breekbout die bij de montage afbreekt, er blijft dan een klein rond kopje achter. Deze bemoeilijkt het demonteren bij diefstal en is niet bedoeld om bij een aanrijding af te breken.
Ik zie net dat Jan en ik gelijktijdig het zelfde antwoord hebben gegeven
Grtzz, Maurice
voorlopig even busloos snik snik
voorlopig even busloos snik snik
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
- Locatie: Oldenzaal
Re: Slopersvraagje
Dag Jan en Maurice,
Ik heb zo'n vermoeden dat we allemaal de plank misslaan als het gaat om de breekbouten.
Veiligheid en diefstal hebben volgens mij (mijn herziene mening )ook niets te maken met het gebruik hiervan.
Ik heb eens een beetje ge-googled naar breekbouten en een aantal hits verwijzen naar regels en inrichtings eisen.
Breekbouten worden daarbij genoemd in een ademteug met pompnagels, lijmen of lassen.
Met andere woorden. Breekbouten worden regeltechnisch gezien als een manier om onderdelen ondeelbaar met elkaar te verbinden. Zodat ze technisch gezien 1 geheel vormen (alsof het uit 1 deel bestaat)
Hier een linkje naar regelgeving mbt bestelbus inrichting. (kan helaas geen directe verwijzing vinden over stuurbevestiging) http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_ ... stelauto_s
De overige hits zijn allemaal discussies op fora of het nu een diefstalbeveiliging of veiligheids onderdeel is
Ik heb zo'n vermoeden dat we allemaal de plank misslaan als het gaat om de breekbouten.
Veiligheid en diefstal hebben volgens mij (mijn herziene mening )ook niets te maken met het gebruik hiervan.
Ik heb eens een beetje ge-googled naar breekbouten en een aantal hits verwijzen naar regels en inrichtings eisen.
Breekbouten worden daarbij genoemd in een ademteug met pompnagels, lijmen of lassen.
Met andere woorden. Breekbouten worden regeltechnisch gezien als een manier om onderdelen ondeelbaar met elkaar te verbinden. Zodat ze technisch gezien 1 geheel vormen (alsof het uit 1 deel bestaat)
Hier een linkje naar regelgeving mbt bestelbus inrichting. (kan helaas geen directe verwijzing vinden over stuurbevestiging) http://www.minfin.nl/Actueel/Besluiten_ ... stelauto_s
De overige hits zijn allemaal discussies op fora of het nu een diefstalbeveiliging of veiligheids onderdeel is
Groeten van Patrick
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 05 jan 2010 12:12
- Locatie: Oldenzaal
Re: Slopersvraagje
Gebruik ik eens de zoek funtie (al dan niet van het forum of het internet) is het weer niet goed.
Vind het gewoon vreemd dat er geen consensus is (of documentatie waarom) over 2 simpele bouten in een bus die (blijkbaar) bij zeer veel auto's, ook van andere modellen en merken worden gebruikt voor de bevestiging van het stuur aan het dashboard/carosserie.
Om me dan te vergelijken met Ernst Cramer ( )..... Laat ik het maar op houden dat je gisteren een hele goede 1ste paasdag hebt gehad en hoop dat je vandaag met dit stralend mooie weer niet al niet te verbijsterd rond blijft lopen.
Met welgemeende vriendelijke groet
Groeten van Patrick
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
Busloos
Achter in de bus klopt het hart. Dus geef hem lucht.
Want...
Lucht kookt niet en Lucht bevriest niet!
Flat4 Aircooled
- y939
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Slopersvraagje
Ik zul in de duitse forum vragen omdat da ook enkele mensen zitten welke in de fabriek of voor volkswagen werken en ontwikkelen en da misschien inzicht hebben. Pasen? Ik heb vrolijke verbouwing in de hele huis...
groetjes peer