Remklauw repareren

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat mìjn vrouw daar anders over denkt Cees ! :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Cees »

:mrgreen: :buiken: :buiken: [[thumbup]] :buiken: [[thumbup]] Zou het maar niet voorstellen :wink:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door VFRikus »

Cees schreef:Wat wd40 als glijmiddel werkt ook goed :wink:
WD40 is door de fabrikant niet vrij gegeven voor gebruik bij remdelen.
Gebruik hier de bekende blauwe tube ATE remvet voor.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Ik ben zelf ook begonnen aan het reviseren van mijn klauwen, omdat de bus APK afgekeurd was op het remverschil. Ik heb ATE "festsattel" klauwen.

De revisie ging eigenlijk prima; eerst de zuigers met remdruk naar buiten (zonder blokjes tegen de schijf aan), daarna de klauw los en de zuigertjes eruit gepakt. Linksvoor was een stofhoesje kapot, daar zat nogal wat roest tegen het voorste randje en het zuigertje. Rechts kon de roest er eigenlijk met een doekje afgeveegd, op een paar stukjes moest ik er nog licht met een scotchbrite langs. :D

Nu zat alles weer in elkaar (nieuwe rubbers en stofhoesjes), netjes de zuiger ingesmeerd met ATE vet uit de blauwe tube. Maar..

Ik probeerde het onderste ontluchtingsnippel los te draaien (eerst met IMAL spray ingespoten) en deze brak af precies op het begin van het schroefdraad. [[head]] Ik dacht: een linkse tap moet het doen, dus voorzichtig het gaatje iets opgeboord (2,5mm) en daarna een linkse tap erop gezet. Geen beweging in te krijgen! [[sad]] Daarna in twee stappen opgeboord met nog eens twee grotere maatjes linkse tap, maar dat was ook niet succesvol. Uiteindelijk een boor 6mm erin gezet, met het M7 schroefdraad zit dit nog net onder de boordiameter voordat je gaat tappen.

Er zit nu nog steeds een restje nippel tegen het schroefdraad aan. Daarnaast ben ik langzaam iets uit het middelpunt gaan boren, dat wil zeggen aan één rand zit ik tegen het schroefdraad in de klauw en aan de andere rand zit nog een +/- 1,5 mm nippel. Gisteravond heb ik gekeken of de conische passing ook geraakt is tijdens het boren...

Ik zie een klein puntje ergens in die passing, de foto's staat hieronder. Blijkbaar heeft een boortje of een tap toch dit punt geraakt. [[head]]
remklauw 1.jpg
remklauw 2.jpg
Lastig om een foto van te maken, maar het is wel te zien denk ik.

Nu heb ik een drietal vragen:

eerste vraag: is dit einde oefening voor de klauw?
tweede vraag: als je linksvoor een nieuwe klauw zet, kom je dan rechts weg met een gereviseerde (of moet hier ook een nieuwe)?
derde vraag: pijnlijk, maar: was dit allemaal overbodig, omdat het gaat om het onderste ontluchtingsnippel en heb je die niet nodig als de bovenste gangbaar is (waarom zat die dan onder)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Cees »

Wouter wat een pech heb je, maar ja K dingen komen nooit "alleen" de antwoorden mijns inziens :wink:

Wellicht lukt het je om het stukje nippel er losdraaiend uit te tikken, met een doorslag of prim, schroevendraaier
Als je aan een kant een nieuwe of andere zet, zal dat geen verschil maken mits de andere zijde goed functioneert.

Zelf heb ik ook een remklauw waarvan de onderste ontluchtingsnippel vastzit, door wat gegoochel heb ik het goed kunnen ontluchten. Bij jou zal dat niet meer lukken vrees ik omdat het niet meer goed afsluit.

succes
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Wouter,

Ikzelf zou niet meer met deze remklauw omprutsen, maar er zijn vast handige kerels die hier nog wat mee kunnen. Maar, vraag gewoon om een goede remklauw in 'gevraagd' en je krijgt vast reactie. En zo'n tweedehands remklauw even reviseren en van nieuwe rubbers voorzien en klaar! [[thumbup]] Die ontluchtingsnippels zijn echt van ongelooflijk slechte kwaliteit vergeleken bij een Japanse auto uit die tijd. ( :mrgreen: )
In mijn ogen is de onderste ontluchtingsnippel wel nodig om de rotzooi uit je systeem af te voeren. Dat jij nu pech hebt, wil niet zeggen dat je deze ontluchtingsnippel nooit moet gebruiken. Ik vind dat remmen gewoon perfect moeten zijn. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook zeker voor die van een ander...
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 06 nov 2012 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door René »

In deze ben ik het met Michel zijn bijdrage eens. Twijfel past niet bij remmen!
Een goed gereviseerde remklauw hoort net zo gangbaar te zijn als een nieuwe en daarmee zouden ze naast elkaar gebruikt kunnen worden wat natuurlijk weer niet geld voor de schijven en blokken.
Als er hele dikke tangen of hydraulische cilinders nodig zijn om de zuiger(s) in een remklauw te krijgen dan is het niet gangbaar genoeg en moet je je werk opnieuw doen of is er een te grote beschadiging. Met ATE vet moet hij met de hand naar binnen te drukken zijn [[thumbup]] let ook op dat je niet teveel vet gebruikt, dat komt er namelijk niet.
Als je de remmen reviseert dan is het ook handig om die nippels te vervangen zodat er weer een sleutel op past, zet hem dan vast met een beetje kopervet en het werkt na een paar jaar ook nog.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Eens met René wat betreft het aandrukken zonder gereedschap. Gewoon recht ervoor en ATE vet erop, dan gaat het zo terug met de hand. Die pers van Menno lijkt mij meer voor het "gangbaar" maken van een niet gereviseerde, niet voor het terugzetten van de zuigers bij een schone zuiger en cilinder. Inmiddels heb ik via het forum een andere remklauw "besteld", met gangbare ontluchtingsnippels.. [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi,

Gisteren heb ik een pakketje ontvangen met daarin een andere ATE remklauw. Vanmiddag bij Olaf langs geweest en met de compressor, bankschroef, lijmklem, hamer, en twee paar handen de zuigers uit de klauw verwijderd.

Daarna naar huis toe en begonnen met het schoonmaken.. Nu twijfel ik toch of deze klauw nog op te knappen is: er zit "putroest" achter het voorste randje, het randje tussen de stofhoes en de rubberen ring. Aan beide kanten, niet met korrel 150 weg te schuren, laat staan met een scotch brite.. :(

Wat denken jullie: einde oefening voor de klauw of toch verder schuren / werken om het randje schoon te krijgen? Hier de foto's:
Remklauw 11-11-2012 1.jpg
Remklauw 11-11-2012 2.jpg
Remklauw 11-11-2012 3.jpg
Remklauw 11-11-2012 4.jpg
Remklauw 11-11-2012 5.jpg
Tja..

Groeten, Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Dag Wouter,
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over wat putjes in de klauw, zolang deze de zuigers niet beschadigen en de zuiger vrij in de boring van de klauw kan bewegen. De zuigers bewegen zich tegen de afdichtingsring in de klauw, en mogen de afdichting niet beschadigen.
Wel nieuwe afdichtingen plaatsen [[thumbup]]
Succes
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Olaf »

Hoi Wouter,

Net wat John zegt, de zuiger raakt in principe dat randje niet, maar de rubber ring. Ik zou dat randje gewoon lekker schoonschuren, en goed invetten met remmenvet . Hier kan niets mee gebeuren.
De ruimte achter de rubber ring moet wel perfect zijn, hier kan de zuiger wel langs lopen, anders zou hij bv schuin in de boring komen te zitten en gaan klemmen !

Succes, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door wouter »

Oke dan maar! Vanavond rustig het randje geschuurd (korrel 80), maar daarmee ging niet alle roest weg. Daarna lekker de dremel erop met zo'n slijpsteentje, dat zal hem leren! :mrgreen: Rustig aan, rubber laten zitten en tot aan het rubber de roest weggehaald. Daarna met korrel 80 de ergste sporen geschuurd, nu met korrel 150 naschuren. Hierna nog een medium en een fijn schuurpadje erlangs halen, dan is het alweer een stuk verder!
Remklauw schuren 1.jpg
Remklauw schuren 2.jpg
En nu eerst slapen, morgen verder..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Voormalig lid 91

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik zou niet zo enthousiast schuren. Het is wel een geleiding voor de zuiger! Hoewel putroest daar geen ramp is wil je wel de pasvorm houden.
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Cees »

Zoals Ad zegt, als je te veel weg haalt zou de zuiger daar tijdens het remmen kunnen gaan kantelen, waardoor er druk komt bij het rubber met als gevolg lekkage van rem vloeistof.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

He Wouter, allereerst de complimenten over zoveel huisvlijt! [[thumbup]] Het ziet er weer netjes uit. Van hieruit kan ik niet beoordelen of je misschien iets teveel hebt weggehaald, maar dat kun je zelf waarschijnlijk wel. Korrel 80 en woorden als 'dremel' zijn geen zaken die ik in combinatie met remmen gebruik, maar daar heb je nu niets meer aan. Controleer voor je de nieuwe rubbers monteert (met oude rubber eruit) even of de zuiger er netjes inpast en niet kantelt (al rempasta gebruiken, anders zit het gelijk vast). Het rubber kan best veel opvangen, maar het moet niet te gek zijn. (Lekker vaag :wink: ). Hoe dan ook, controle, monteren en nacontrole lijken me hier afdoende.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Jakob.J
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 01 aug 2008 14:04
Locatie: Groningen

Re: Remklauw repareren

Ongelezen bericht door Jakob.J »

Hallo Jeroen,

Het geld wat je bij de garage moet uit geven kan je beter besteden aan nieuwe remklauwen met grotere remcilinders dan het je nog meer rem kracht tot je beschikking die je er nu op hebt is waarschijnlijk maar zestig en je kan in ieder geval de tachtig er zetten, het door de garage laten doe zegt ook niet alles wij hebben genoeg stommiteiten van garages mee gemaakt zins dien heb ik alles zelf gedaan en het toen ook noch geen forum achter de hand, en de V.A.G boeken.

En als je het helemaal goed wil doen er is een setje tekoop dat je zelf de remleiding ken repareren, ik heb alles een keer vervangen de remleidingen slangen remklauwen, allen wat ik toen niet wist je kan synthetische remolie kopen en die is veel beter en gaat langer mee,
maar dan moet alles wat van rubber is gemaakt eerst vernieuwt worden, maar dan heb je al met al een zeer goede basis.

Maar je hoeft het niet zo gek te maken als ik heb gedaan, trouwens toen ik de remleidingen van de bus ging slopen ontdekte ik veel roesterij onder de klemmetjes die de remleidingen op zijn plek houden dat vormt ook een tijdbom, vooral is dat in de bergen levens gevaarlijk, geen garage die dat controleert.

LASER 2943, wij hebben dit setjes tekoop.
Dit zetje is goed te gebruiken om je remleidingen te vernieuwen.

Mvg,
Jakob.J
Groningen
Laatst gewijzigd door Jakob.J op 13 mar 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik het heb vergeten dan staat hier: met een vriendelijke groet, Jakob.J
Plaats reactie