naden roest

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: naden roest

Ongelezen bericht door René »

Ha Jan,

Wil je het nadenroest probleem erger maken dan moet je met vloeimiddelen als S39 gaan werken, daarmee wordt het probleem quadratisch groter omdat de tin niet goed zal vloeien op roest en juist dat zit tussen die naden :???: Het zuur uit de vloeimiddeken krijg je er niet meer tussenuit.
Niet doen dus!
Wat wel een optie kan zijn is koper-silicium lassen waarbij geen vloei middel gebruikt wordt maar de naden gewoon dichtgelast worden, is wel heel bewerkelijk.
Stralen of met de juiste borstel echt roestvrij maken en weer een goed 2k laksysteem er op en vanaf de binnenkant de naden verzadigen met rx5, owatrol of vergelijkbaar en dat se alen met Mike Sander zijn vet!

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Voormalig lid 91

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Als je al met tin werkt, werk dan met vertinpasta. Denk er ook om dat je de beste resultaten met 25/75 tin krijgt. Vertinnen gaat echter het beste met 50/50 tin. Vooral bij uitdeuken en glad maken kan dit een mooi en houdbaar resultaat opleveren.

http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Komen leuke tips binnen hier.. [[thumbup]]
Heb ook maar weer een zandstraal apparaat gekocht..
Met een zak glasparels er in [[toast]]
Maar wat is voor de naden het beste straal materiaal ?
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat hangt van de mate van roest af, lijkt me. Hoe fijner, hoe minder werk je later hebt voor een mooi eindresultaat, maar als er echt flink roest zit, zul je toch met grof straalmiddel aan de gang moeten. (Of veel geduld hebben). Ik had niet echt overdreven roest in een van de naden, maar heb uiteindelijk toch voor het grove straalmiddel gekozen, want dat andere ging mij te langzaam (en het stuift wel net zo goed!). Ik moest na het primeren echter wel even met wat filler aan de gang om het weer strak te krijgen. :mrgreen:
Eerst de ergste roest weghalen met een verfkrabber scheelt ook onnodig stralen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Roest is op sommige plekken best erg..
Heb het grove werk al gedaan met een staal borstel op de slijptol..

Maar eerst grof en daarna fijn is wel logisch [[thumbup]]

En het stuiven zal wel meevallen..
Afbeelding

Heb deze al eerder gehad en toen had de compressor er moeite mee..
Nu met de nieuwe moet het wel lukken..
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi spul! [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik wist niet eens dat er verschil in grit zat :mrgreen:
Maar zo is het bij mij geweest:

Afbeelding

Theo
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: naden roest

Ongelezen bericht door René »

Alleen stralen bij de naden heeft weinig zin bij een bus met nadenroest omdat dat alleen oppervlakkig iets doet en nooit onder de kit-naad komt. Je zult eerst met een goede borstel de witte kitnaad uit moeten borstelen voordat stralen zinvol wordt.
Borstelen met een slijptol wil ik afraden omdat die te hard gaat en daardoor staal doet smelten en over de roest heen veegt waardoor het schoon lijkt maar niet is :???: komt ook niet diep genoeg omdat het te grof is.
Ik gebruik zelf al jaren die lucht aangedreven ontroestborstel van Monti welke ook geleverd wordt onder andere merknamen zoals Wurth. Deze borstel met 11mm borstelband komt echt mooi diep in de naden waardoor stralen al bijna overbodig wordt.
Een dremeltje met staalborsteltje wil ook wel maar kost de nodige borsteltjes en vraagt meer geduld.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik wil de foto's van tien jaar later ook wel laten zien.
Voor en na de tijd.
Das vaak het probleem, niemand heeft zo iets.

Theo
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

René de staalborstel op de flex heb ik gebruikt om het ergste weg te halen en tijdelijk in de epoxy gezet en in de lak gespoten..
Bus blijft nu nog rijden en kan alleen voorbereidingen treffen..
Heb ook speciale borstels voor op de accuboor dus komt goed..
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
BerenBussie'81

Re: naden roest

Ongelezen bericht door BerenBussie'81 »

Hallo René en ook anderen.

Ik had aan 't eind van mijn stukje ook gezet "Het is een "brainstorm" en hoop daar antwoord met +en en -en op te krijgen.". Nou, dat is dus goedgekomen. Dank jullie wel.
Kwamen gelijk door anderen ook weer aanverwante ideeën en oplossingen op dus we zijn weer wijzer geworden, mooi toch.
Onze 32 jaar oude T3 Westfalia is voor mij "nieuw". Ik ben nog aan 't wennen dat we er ééntje sinds 9 feb voor de deur hebben staan. Heb wel, door m'n werk, rijervaring met de T3 maar daar werd het onderhoud gedaan. Nu moet ik het zelf doen, wat ik overigens hélemaal niet erg vind. :)
vw adventurewagon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jul 2011 16:59
Locatie: Antwerpen 2600

Re: naden roest

Ongelezen bericht door vw adventurewagon »

nog iemand foto's van het resultaat na zovele jaren :roll:
groet Karl
minibus 1987 caravelleGL 1600td JX,
grote revisie gehad net onder 300 000km
groeten Karl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik kan me nog goed herinneren dat ik er op laatst helemaal klaar mee was, maar nu ik me realiseer hoe lang het alweer geleden is, was het de moeite wel waard.
20230302_122811.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: naden roest

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Roerdomp schreef: 02 mar 2023 12:31 Ik kan me nog goed herinneren dat ik er op laatst helemaal klaar mee was, maar nu ik me realiseer hoe lang het alweer geleden is, was het de moeite wel waard. 20230302_122811.jpg
De carrosseriekit is al wel weer gescheurd en ik denk dat het met name de Mike Sanders is die erger voorkont
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie