rempedaal komt langzaam terug.
- Bareld
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
- Locatie: Veendam (Meeden)
rempedaal komt langzaam terug.
Iemand een idee hoe dat kan?
Hij remt verder prima maar het pedaal komt langzaam weer naar boven. Niet zo snel als ik zou verwachten.
Remmen zelf blijven niet hangen. Wielen worden niet warm en na het remmen trekt er ook niets.
Hij remt verder prima maar het pedaal komt langzaam weer naar boven. Niet zo snel als ik zou verwachten.
Remmen zelf blijven niet hangen. Wielen worden niet warm en na het remmen trekt er ook niets.
Groet, Bareld
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 12 jul 2008 09:56
- Locatie: Franeker
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Hallo Bareld,
Wanneer is de remolie ververst voor het laatst?(en remleidingen ontlucht?)
Ziet er voldoende remolie in het potje?(te vonden onder de km tellerbak)
Ligt er bij de pendalen niet een klein beetje remolie(kijk vooral on de mat)
Ligt er een beetje olie onder de pendalen kan het zij dat je hoofdremcillinder lek is of de aansluitingen dr van.
hopende dat je iets aan mijn sugesties hebt.
Gr Ronald van der Meer
Wanneer is de remolie ververst voor het laatst?(en remleidingen ontlucht?)
Ziet er voldoende remolie in het potje?(te vonden onder de km tellerbak)
Ligt er bij de pendalen niet een klein beetje remolie(kijk vooral on de mat)
Ligt er een beetje olie onder de pendalen kan het zij dat je hoofdremcillinder lek is of de aansluitingen dr van.
hopende dat je iets aan mijn sugesties hebt.
Gr Ronald van der Meer
Oldtimmers zijn tijdloos en rijden beter!
- Bareld
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
- Locatie: Veendam (Meeden)
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Bedankt Ronald.
Het potje blijft goed op niveau.
Hoe verklaar je bij een lekkende hoofdremcilinder het langzaam terugkomen van het pedaal?
Het potje blijft goed op niveau.
Hoe verklaar je bij een lekkende hoofdremcilinder het langzaam terugkomen van het pedaal?
Groet, Bareld
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 12 jul 2008 09:56
- Locatie: Franeker
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Hoi Bareld,
Geen goed vacuum oid
Valse lucht aanzuiging door lekage?
Het pedaal in spuiten met wd 40 kan misschien ook iets verbeteren?
suc 6
Gr Ronald van der meer
Geen goed vacuum oid
Valse lucht aanzuiging door lekage?
Het pedaal in spuiten met wd 40 kan misschien ook iets verbeteren?
suc 6
Gr Ronald van der meer
Oldtimmers zijn tijdloos en rijden beter!
- Bareld
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
- Locatie: Veendam (Meeden)
Re: rempedaal komt langzaam terug. "update"
Ik heb de remcilinder er afgehaald. Bij het losschroeven siste de rembekrachtiger nog na een nacht stilstaan. Hij had nog steeds vacuüm dus. Een lek lijkt me niet waarschijnlijk. De bekrachtiger is ook mooi schoon en droog vanbinnen. Ik denk dat ik voor de zekerheid de HRC maar vervang maar als ik zo naar de constructie kijk zou het pedaal ook terug moeten komen als de HRC blijft hangen. Doet hij ook nu de remcilinder er af is.
Schiet mij maar lek. Hoe waarschijnlijk is het dat de veer in de bekrachtiger (kleine veer aam pedaalkant) stuk is=
Wie heeft nog goede ideeen
Schiet mij maar lek. Hoe waarschijnlijk is het dat de veer in de bekrachtiger (kleine veer aam pedaalkant) stuk is=
Wie heeft nog goede ideeen
Groet, Bareld
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Hoi Bareld,
Op de plaats waar je rempedaal draait, zit een veer die er voor zorgt dat je pedaal terugkomt, of deze is stuk of je draaipunt gaat zwaar
Op de plaats waar je rempedaal draait, zit een veer die er voor zorgt dat je pedaal terugkomt, of deze is stuk of je draaipunt gaat zwaar
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Bareld
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
- Locatie: Veendam (Meeden)
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Dacht ik eerst ook Tjeerd maar die veer werkt goed.
Heb wel alle draaipunten gesmeerd. Kan me haast niet voorstellen wan toen ik de remcilinder er af had draaide het allemaal heel licht, maar misschien is het net alles met alles wat het veroorzaakt.
Bedankt voor het meedenken
Heb wel alle draaipunten gesmeerd. Kan me haast niet voorstellen wan toen ik de remcilinder er af had draaide het allemaal heel licht, maar misschien is het net alles met alles wat het veroorzaakt.
Bedankt voor het meedenken
Groet, Bareld
- Bareld
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 31 mei 2013 20:42
- Locatie: Veendam (Meeden)
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Ziet er weer goed uit nu.
Heb alles schoongemaakt en gesmeerd en ook de remvloeistof meteen ververst. Heb de bus net dus weet niet hoe lang dat geleden is. zag er wel vies en donker uit.
Hoop dat het nu goed blijft.
Ronald en Tjeerd, bedankt voor de tips.
Heb alles schoongemaakt en gesmeerd en ook de remvloeistof meteen ververst. Heb de bus net dus weet niet hoe lang dat geleden is. zag er wel vies en donker uit.
Hoop dat het nu goed blijft.
Ronald en Tjeerd, bedankt voor de tips.
Groet, Bareld
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Bareld:
hoe heeft dit probleem zich sindsdien gehouden?
Ik heb n.l. momenteel precies hetzelfde!
hoe heeft dit probleem zich sindsdien gehouden?
Ik heb n.l. momenteel precies hetzelfde!
I am Wouth and I approve this message
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Bij (te)oude remvloeistof kun je veel rare problemen krijgen. Bv ook dichtslibbende leidingen, met name de rubber leidingen en de overgang naar bv de remcilinders. De remvloeistof gaat dan op hoge druk goed naar de remmen, maar door de lagere druk minder goed terug. In extreme gevallen kan dan de rem zelfs blijven hangen daardoor.
Ik geef nu niet aan dat dit het geval is, maar geef een mogelijkheid aan.
Ik geef nu niet aan dat dit het geval is, maar geef een mogelijkheid aan.
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Balen, ik heb dit sinds kort ook.
Het draaipunt is het probleem niet; het pedaal zelf komt (na enige vertraging) wel terug maar het is net of de hoofdremcilinder niet terug schuift ofzo.
Na matig tot stevig remmen merk je dat de bus nog even wat bij blijft remmen, en dan laat ie hem langzaam weer los.
Als ik vaak achterelkaar op de rem trap (beetje heen en weer klooien op de oprit om te zien wat er nou misgaat) komt het pedaal hoger te zitten en dan lijkt ie wel meteen weer los te laten.
De remolie is niet zo heel oud, een jaar of twee, drie en er zit ook genoeg in. Er was wel een klein beetje verdwenen, het lijkt alsof het uit de aansluiting van het reservoir op de HRC is gelopen. Na aanvullen een paar (rijdende)weken terug is het niveau niet meer veranderd.
Benieuwd wanneer ik ga ontdekken wat hier achter zit, wordt vervolgd.
Het draaipunt is het probleem niet; het pedaal zelf komt (na enige vertraging) wel terug maar het is net of de hoofdremcilinder niet terug schuift ofzo.
Na matig tot stevig remmen merk je dat de bus nog even wat bij blijft remmen, en dan laat ie hem langzaam weer los.
Als ik vaak achterelkaar op de rem trap (beetje heen en weer klooien op de oprit om te zien wat er nou misgaat) komt het pedaal hoger te zitten en dan lijkt ie wel meteen weer los te laten.
De remolie is niet zo heel oud, een jaar of twee, drie en er zit ook genoeg in. Er was wel een klein beetje verdwenen, het lijkt alsof het uit de aansluiting van het reservoir op de HRC is gelopen. Na aanvullen een paar (rijdende)weken terug is het niveau niet meer veranderd.
Benieuwd wanneer ik ga ontdekken wat hier achter zit, wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door WouterKabouter op 19 okt 2016 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- mad mud man
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
- Locatie: ergens op de Veluwe
Re: rempedaal komt langzaam terug.
remolie moet minimaal elke twee jaar vervangen worden, sommige schrijven jaarlijks voor en dat is niet zonder reden.
Als het rempedaal niet vlot terugkomt of de remmen lossen niet of traag heb je waarschijnlijk van binnenuit rottende slangen, veelal veroorzaakt door verouderde slangen icm met oude remvloeistof. Door de hoge pedaaldruk pers je de olie er wel door richting remmen, maar het haast drukloos terugstromen gaat dan moeizaam door de kapotte, dichtgeslibte, slangen. Aan de buitenkant van de slangen zie je, meestal, niks.
Als het rempedaal niet vlot terugkomt of de remmen lossen niet of traag heb je waarschijnlijk van binnenuit rottende slangen, veelal veroorzaakt door verouderde slangen icm met oude remvloeistof. Door de hoge pedaaldruk pers je de olie er wel door richting remmen, maar het haast drukloos terugstromen gaat dan moeizaam door de kapotte, dichtgeslibte, slangen. Aan de buitenkant van de slangen zie je, meestal, niks.
Niels
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
- WouterKabouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
- Locatie: Groningen
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Nou ik ben eruit hoor/ probleem opgelost.
Het probleem was dus dat de remmen EN het pedaal een paar seconden bleven hangen, na een remactie.
Via hier, het internet en live had ik verschillende mogelijkheden gevonden:
-vastgekoekte / geroestte remcups
-verotte remslangen
-stroperige oude remolie
-een zwaar lopend draaipunt van het rempedaal/ gebroken veer
-de hoofdremcilinder
-de rembekrachtiger
Omdat alle remmen tegelijk bleven plakken vielen voor mij de eerste mogelijkheden af, dat zou wel een groots toeval zijn. Bovendien zijn de remslangen nog niet zo oud en ook al hou ik de twee jaarlijkse verversings interval niet strikt aan, dat gaat na drie jaar niet tot zulke acute problemen leiden.
Omdat ik voor geen meter bij het draaipunt kon komen om dit schoon te maken/ te olieen besloot ik dat de boel maar uit elkaar moest en ik hield er rekening mee dat de hoofdremcilinder het probleem veroorzaakte. Dus die eerst maar besteld.
Na een hoop sleutelwerk bleek dat het draaipunt vies en stoffig was, maar gewoon goed draaide en veerde. Dus die viel af. De HRC daarna vervangen, want die had wat vette viezigheid aan de kant van de bekrachtiger. En ik had hem intussen toch liggen.
Weinig aandacht besteed aan de bekrachtiger want die deed zijn werk gewoon. Wel had ik er wat vette drap in zien zitten. Maarja het kwam me niet zo goed uit dat het probleem hier zou zitten dus eea teruggebouwd om te testen maar helaas kwam het pedaal nog steeds langzaam terug. Gegokt en verloren.
Toen bleef er nog 1 optie over eigenlijk; de rembekrachtiger. Dus eentje uitgezocht op marktplaats, gemonteerd en klaar!
Als je er even over nadenkt had ik ook wel eerder tot die conclusie kunnen komen: ga maar na, het pedaal zit vast aan de bekrachtiger(met een pin/gat/borgpen), maar de bekrachtiger DRUKT met een pin in de HRC. Die zit er niet aan vast (en dat wist ik ook ) en die kan er dus ook niet aan trekken. Alleen duwen. Dus hoe vast de boel ook zit in de leidingen, de klauwen of waar dan ook: dat pedaal komt wel terug. Die kan alleen blijven hangen door de bekrachtiger, of een vastgekoekt draaipunt of een gebroken veer.
Wat er mankeert aan de bekrachtiger weet ik nog niet zeker, misschien dat ik hem nog openzaag om te kijken. Het lijkt erop dat na het remmen het vacuum van het achterste compartiment niet snel genoeg wordt samengevoegd met het voorste compartiment waardoor de remkracht dus nog even blijft bestaan. Hoe dat van binnen zit weet ik niet maar kennelijk gaat die verbinding moeilijk open en komt de boel langzaam weer in de normale stand. Mogelijk heeft die vette drap er iets mee te maken.
Alles is nu weer mooi opgefrist achter het dashbord, er zit een nieuwe HRC op, een schone bekrachtiger, alle loze draden zijn weg, alle nuttige draden zitten weer netjes, en er zit nieuwe vloeistof in de remmen
Het probleem was dus dat de remmen EN het pedaal een paar seconden bleven hangen, na een remactie.
Via hier, het internet en live had ik verschillende mogelijkheden gevonden:
-vastgekoekte / geroestte remcups
-verotte remslangen
-stroperige oude remolie
-een zwaar lopend draaipunt van het rempedaal/ gebroken veer
-de hoofdremcilinder
-de rembekrachtiger
Omdat alle remmen tegelijk bleven plakken vielen voor mij de eerste mogelijkheden af, dat zou wel een groots toeval zijn. Bovendien zijn de remslangen nog niet zo oud en ook al hou ik de twee jaarlijkse verversings interval niet strikt aan, dat gaat na drie jaar niet tot zulke acute problemen leiden.
Omdat ik voor geen meter bij het draaipunt kon komen om dit schoon te maken/ te olieen besloot ik dat de boel maar uit elkaar moest en ik hield er rekening mee dat de hoofdremcilinder het probleem veroorzaakte. Dus die eerst maar besteld.
Na een hoop sleutelwerk bleek dat het draaipunt vies en stoffig was, maar gewoon goed draaide en veerde. Dus die viel af. De HRC daarna vervangen, want die had wat vette viezigheid aan de kant van de bekrachtiger. En ik had hem intussen toch liggen.
Weinig aandacht besteed aan de bekrachtiger want die deed zijn werk gewoon. Wel had ik er wat vette drap in zien zitten. Maarja het kwam me niet zo goed uit dat het probleem hier zou zitten dus eea teruggebouwd om te testen maar helaas kwam het pedaal nog steeds langzaam terug. Gegokt en verloren.
Toen bleef er nog 1 optie over eigenlijk; de rembekrachtiger. Dus eentje uitgezocht op marktplaats, gemonteerd en klaar!
Als je er even over nadenkt had ik ook wel eerder tot die conclusie kunnen komen: ga maar na, het pedaal zit vast aan de bekrachtiger(met een pin/gat/borgpen), maar de bekrachtiger DRUKT met een pin in de HRC. Die zit er niet aan vast (en dat wist ik ook ) en die kan er dus ook niet aan trekken. Alleen duwen. Dus hoe vast de boel ook zit in de leidingen, de klauwen of waar dan ook: dat pedaal komt wel terug. Die kan alleen blijven hangen door de bekrachtiger, of een vastgekoekt draaipunt of een gebroken veer.
Wat er mankeert aan de bekrachtiger weet ik nog niet zeker, misschien dat ik hem nog openzaag om te kijken. Het lijkt erop dat na het remmen het vacuum van het achterste compartiment niet snel genoeg wordt samengevoegd met het voorste compartiment waardoor de remkracht dus nog even blijft bestaan. Hoe dat van binnen zit weet ik niet maar kennelijk gaat die verbinding moeilijk open en komt de boel langzaam weer in de normale stand. Mogelijk heeft die vette drap er iets mee te maken.
Alles is nu weer mooi opgefrist achter het dashbord, er zit een nieuwe HRC op, een schone bekrachtiger, alle loze draden zijn weg, alle nuttige draden zitten weer netjes, en er zit nieuwe vloeistof in de remmen
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Wouter
1600 CS 1982
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: rempedaal komt langzaam terug.
Wouter
Mooi dat je alles naloopt stuk voor stuk nakijkt daar heb alleen plezier van dus daar hoef je de eerst jaren niet meer nakijken en belangrijk zijn die ho ijzers
goeddathetisopgelost
Mooi dat je alles naloopt stuk voor stuk nakijkt daar heb alleen plezier van dus daar hoef je de eerst jaren niet meer nakijken en belangrijk zijn die ho ijzers
goeddathetisopgelost
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter