Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V GTI motor
Is inmiddels al weer even geleden, maar het "ABF projectje " vordert langzaam.
Kabelboom is aangepast en alles is aangesloten. Ook de extra temperatuurmeter en oliedrukmeter voor voorin de bus zijn bedraad. Nu nog steeds ruzie met de laptop/ECU om met VAGCOM de ECU uit te lezen . Deze week nog eens een aantal andere dingen verzinnen om de ECU uit te lezen.
Brandstofpomp en filter zijn ook geplaatst en werkt goed. Voorlopig nog een kleine jerrycan met benzine om te testen. Als de motor loopt, sluit ik alles aan op de tank.
Volgens de vorige eigenaar van het motorblok zou de startonderbreker van de ECU zijn uitgeprogrammeerd. Maar ja, of dit echt zo is....... Deze week proberen de motor te starten en zien of dit ook echt zo is.
wordt vervolgd.
Kabelboom is aangepast en alles is aangesloten. Ook de extra temperatuurmeter en oliedrukmeter voor voorin de bus zijn bedraad. Nu nog steeds ruzie met de laptop/ECU om met VAGCOM de ECU uit te lezen . Deze week nog eens een aantal andere dingen verzinnen om de ECU uit te lezen.
Brandstofpomp en filter zijn ook geplaatst en werkt goed. Voorlopig nog een kleine jerrycan met benzine om te testen. Als de motor loopt, sluit ik alles aan op de tank.
Volgens de vorige eigenaar van het motorblok zou de startonderbreker van de ECU zijn uitgeprogrammeerd. Maar ja, of dit echt zo is....... Deze week proberen de motor te starten en zien of dit ook echt zo is.
wordt vervolgd.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Starten en na 2 seconden..........stil........
Startonderbreker is dus NIET uitgeprogrameerd. Jammer dat de verkoper van deze motor niet eerlijk is geweest.
Dus vandaag maar op zoek gegaan naar een andere ECU of van deze ECU de startonderbreking alsnog uitprogrammeren. Morgen bij iemand langs om te kijken van de beste optie is.
De positieve kant:
De motor start dus wel ( als is het maar even )en er wordt ook oliedruk opgebouwd.
Ook al vast de motorruimte met 9 cm verhoogd. Een framewerk gemaakt met daarop een plaat. Natuurlijk wel zo gemaakt dat de orginele motordeksel ook past.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Robin I.
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
- Locatie: Groningen
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Heb je foto's van de motorruimte verhoging?
Robin
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Balen Mark, Robin had ook al zo'n gedoe met zijn onderbreker.
Mooi dat hij wel goed startte, dan komt het allemaal wel in orde
Mooi dat hij wel goed startte, dan komt het allemaal wel in orde
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Het internet maar eens afgezocht voor een ECU. Ik heb een ECU gevonden van 1995, dus zonder startonderbreker. Kijken of dit gaat werken.
Ondertussen de ruimte boven de motor verhoogd. Is nog niet helemaal gereed. Beetje afwerken en een kleur geven, maar hier (zoals gevraagd) een aantal foto’s
Ondertussen de ruimte boven de motor verhoogd. Is nog niet helemaal gereed. Beetje afwerken en een kleur geven, maar hier (zoals gevraagd) een aantal foto’s
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Het heeft even geduurd maar de motor loopt!!
De startonderbreker van mijn eigen ECU kunnen omzeilen met een speciaal printje. Deze in de ECU gesoldeerd en .....Starten maar. Werkt prima.
Motor loopt lekker. Oliedruk met koude motor rond de 5,5 bar. Dus hier is niets mis mee.
Tja..... en toen het wegrijden. Met geen mogelijkheid in een versnelling te krijgen. De koppeling voelt ook aan als een vaatdoek. Totaal geen tegendruk.
Koppelingssysteem maar eens ontlucht. Geen verschil.
Nu lijkt het er op dat de hulpcilinder van de koppeling niet ver genoeg naar beneden wordt gedrukt. Of de koppelingshevel staat niet goed (te ver naar beneden). De hulpcilinder kan ik vanaf ruststand nu nog ong. 3 cm. omhoog duwen.
Vanavond nog maar eens kijken.
Foto's en filpjes volgen nog.
Eerst dit weekend met de T2 naar IKW Wanroij en daar eens en BBQ'en
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Ik heb een lange m10(?) bout als stift gebruikt en hier een moer op gelast waar dat kogeltje van de koppelingsarm in valt. Had het zelfde probleem namelijk Je originele stift kan je er zo uit trekken, zit alleen aan de rubber manchet vast.
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor: Rijden maar!
Zo, weer gegaan met het uitdagende project
De pin van de hulpcilinder verlengd en schakelen maar weer. Dank je TijnCU
Afgelopen week de uitlaat pas gemaakt. Met 1 orginele TD demper was het rijden wel erg lawaaierig. Dus maar "even" een extra demper geplaatst. Hier gebruik gemaakt van een Hide-Out (kever) demper en deze pas gemaakt op de orginele demper. Het geluid is nu minimaal, maar wel een lekkere sound.
Alle bekabeling en slangen gefatsoeneerd. En nu maar hopen dat de RWD het ook goed keurt. Dinsdag 1 juli maar eens kijken of dat zo is.
Ook de verlagingsveren binnen gekregen uit Duitsland. Deze volgende week eens plaatsten. Kijken hoe dat gaat.
En natuurlijk weer een paar fototjes:
De pin van de hulpcilinder verlengd en schakelen maar weer. Dank je TijnCU
Afgelopen week de uitlaat pas gemaakt. Met 1 orginele TD demper was het rijden wel erg lawaaierig. Dus maar "even" een extra demper geplaatst. Hier gebruik gemaakt van een Hide-Out (kever) demper en deze pas gemaakt op de orginele demper. Het geluid is nu minimaal, maar wel een lekkere sound.
Alle bekabeling en slangen gefatsoeneerd. En nu maar hopen dat de RWD het ook goed keurt. Dinsdag 1 juli maar eens kijken of dat zo is.
Ook de verlagingsveren binnen gekregen uit Duitsland. Deze volgende week eens plaatsten. Kijken hoe dat gaat.
En natuurlijk weer een paar fototjes:
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- Dennis Caravelle
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Heb je ook kortere schokbrekers? Anders kan de veer achter los komen.. Plus APK afkeur..
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Eerst op originele hoogte laten keuren. Daarna verlagenDennis Caravelle schreef:Heb je ook kortere schokbrekers? Anders kan de veer achter los komen.. Plus APK afkeur..
Volgens de geleerden onder ons kun de tot 45mm verlagen met originele schokbrekers. Mochten de schokbrekers echt slecht zijn dan alsnog andere schokbrekers.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
- the puritan
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 okt 2016 23:00
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Ik weet zeker dat de bus is omgekeurd met de 2.0 en nog bij dezelfde eigenaar is afgaande op kentekencheck bij RDW
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Nou Theo, misschien maar beter dat ik niet zo veel meer actief ben op dit forum, daarom ook de late reactie. Als dit de uitspraken zijn....... dan twijfel ik toch aan de kennis van enkele mensen hier.
De bus is door de RDW goed gekeurd. Staat netjes op kenteken, met het juiste motor nummer. Bus nog steeds in bezit en rijdt geweldig.
De bus is door de RDW goed gekeurd. Staat netjes op kenteken, met het juiste motor nummer. Bus nog steeds in bezit en rijdt geweldig.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Mooi dat het lekker rijdt, ik vind een PL met 129 papier pk's al lekker rijden dan moet een ABF er nog een stapje bovenop leggen... heb je toevallig ook verbruik cijfers?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- Mark
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 15 dec 2011 22:24
- Locatie: Didam
Re: Ombouw T3 naar ABF 2.0 16V motor
Lange afstanden loop de T3 ongeveer 1:10
Korte afstanden is het ongeveer 1:8
Echter gebruik ik de bus puur als hobby auto.
Ook tijdelijk met een aangepaste ECU gereden. Hierdoor zou het vermogen van 159 pk naar 177 pk gaan bij octaan 98. Ik had wel het idee dat hij hierdoor iets zuiniger was. Toch maar de originele ECU weer geplaatst.
Ik rij met een 5 bak. Van de winter waarschijnlijk een lange 5e versnelling inbouwen.
Korte afstanden is het ongeveer 1:8
Echter gebruik ik de bus puur als hobby auto.
Ook tijdelijk met een aangepaste ECU gereden. Hierdoor zou het vermogen van 159 pk naar 177 pk gaan bij octaan 98. Ik had wel het idee dat hij hierdoor iets zuiniger was. Toch maar de originele ECU weer geplaatst.
Ik rij met een 5 bak. Van de winter waarschijnlijk een lange 5e versnelling inbouwen.
Mark Reijmer
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor
T3 Caravelle Carat 1986 - 1.9 TDI => Nu ombouw naar 2.0 / 160 PK ABF motor