1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Diesel is voor tractors... 8)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Een beetje gelijk heb je wel, en met al die milieu zones van tegenwoordig ook steeds minder aantrekkelijk....
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

:lol: gaan we weer.
Het klopt als je met je bus de stad in gaat kom je wel eens een mileu zone tegen. Ik kom nooit in de stad met de bus dus daar heb ik geen last van. Met mijn camperkenteken betaal ik nog geen 500 belasting en het verbuik is bij mij 1 op 15. Dit ga je met een gti of 1.8t nooit redden. Dus ik blijf lekker nog dieselen ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Jeltuh schreef: 15 aug 2017 19:06 Wat is er mis met de originele snelheidsmeting? Er zijn pulsgevers te koop die je achterop de te klok kunt schroeven om een snelheids signaal te creëren voor je ECU (voor bijvoorbeeld cruise control) maar dat is niet noodzakelijk.
Klopt maar zoals ik al zei het is makkelijker om alles van de golf in te bouwen als je een draadjes leek bent zoals ik :p dus heb ik de complete kabelboom met dash unit van de golf gebruikt en waarnodig verlengt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Heren Heren,.

Ik ga niet voor de benzine oplossing. Vooral ook niet omdat ik eerder een Golf 3 reed, met 2E motor, en deze tot nabij de 4 ton heb gereden. Heerlijk blokje hoor, en had zo onderdak kunnen krijgen in een T3, maar nee. Diesel is wat het is. Milieuzones zijn een prima ding, waar ik vooralsnog geen last van heb. Oude benzineauto's mogen ook bepaalde steden niet in. En wat heb ik daar te zoeken ook?

Koppel is waar ik van houd, en het rustige karakter.

Goed om te weten dat ik een dwars-geplaatst blok als beste neem.. Wat het gaat worden: een losse Audi-bak en een complete auto met dwarse diesel, of juist een complete audi, en een los blok: we gaan het zien. Eerst maar eens op de koffie bij m'n klusvriendje.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Ik heb de indruk dat er bij benzine motoren zelden over het verbruik gesproken wordt. Nochtans rijdt je dan van pomp naar pomp (bekeken vanuit een dieselmotor).
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hangt van het land af waar je heen gaat, in sommige landen staan de tankstations wel 350 km uit elkaar :D
En ja dan is het van pomp naar pomp rijden [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet al te snel.

Maar goed: Ik heb inmiddels een AFN blok gevonden,met niet al te veel kilometers op de klok ( <2tkm ), inclusief kabelboom, pedalenset,4 wielen, oh wacht: gewoon een complete auto.

Nu, één belangrijke vraag voor ik de auto definitief aanschaf:

- Het AFN blok komt uit een Golf 3 -> Dat zou volgens Sjoerd het gunstigste zijn, wegens niet al te lompe dynamosteun, en de mogelijkheid om de motorsteun aan ' niet turbo zijde' te kunnen herbruiken van de JX, en de motorsteun aan de Turbo-zijde bij bijvoorbeeld HA-projekt kan worden aangeschaft.

Echter, Tim ( van Ultimate Engineering, leverancier van de flipped gearbox-adapterplaat) geeft aan dat ik beter kan gaan voor de Audi A4/Passat optie, omdat dan de motorsteun aan de turbozijde origineel kan blijven, en dat alleen de steun aan de non-turbozijde moet worden vervangen ( en geleverd door Tim ).

Wat is nu wijsheid?
- Een AFN "-dwars " compleet met auto kopen (complete Golf 3, dus inclusief kabelboom, sensoren voor pedalen, gaspedaal etc etc) en een losse versnellingsbak uit een Audi A4/Passat en een nieuwe motorsteun-aan-turbo-zijde
- Een AFN "-lengte' compleet met auto kopen (complete Audi A4/Passat, dus inclusief kabelboom, sensoren, gaspedaal én versnellingsbak) en een nieuwe motorsteun aan niet-turbo-zijde

Volgens Tim zijn ook Intercooler en buizen (deels) herbruikbaar uit een A4, en is dat the way to go, maar ik kan mij ook zo voorstellen dat de verkrijgbaarheid van Golf met AFN in the UK gewoon tegenvalt, en dat ze daarom uitgaan van de Passat/A4 optie als de default.

Ook kan ik mij enigzins voorstellen dat hij een Passat/AudiA4 prefereert omdat hij daarvoor de motorsteun aanbied, en is er geloof ik nog het probleem van de snelheidsmeter: De sensor in de bak van een AudiA4/Passat schijnt niet hetzelfde te zijn in aansluiting als Golf 3? ( pinout/stekker ) en dan is er nog de startmotor: welke moet ik dan nemen? Die van de Golf draait mogelijk de verkeerde kant op? Past niet? en qua koppeling? Past dat allemaal wel?

Volgens Tim zou het boutpatroon aan bakzijde van beide AFN motoren wel gewoon gelijk moeten zijn, dus zou dat geen probleem moeten zijn..

What are your thought? Wat denken jullie?

Mijn gedachte: een AFN blok met minder dan 3 ton op de klok is in Nederland een zelfzaamheid gebleken. De bekeken auto's waren ranzig, oud, slecht onderhouden en hadden tot tegen de 4 ton de klok staan. Ik kan nu voor een bedrag < 1000 euro een complete, rijdende Golf 3 kopen, met minder dan 2 ton op de klok: Ik denk, DOEN!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Jaap,ik heb een AHF motor uit een Golf 4 te koop met ca.2570000 uit mijn schade auto.Distributie en Krukas keerring(poulie zijde) vern.op ca.2250000.
Motor cpl.met bak,kabelboom,computer,gaspedaal,slangen,luchtkoeler enz.
Droge/perfect lopende motor.
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ik zou me geen zorgen maken over motorsteunen. Elektrisch zijn er ook meerdere oplossingen voor het snelheids signaal. Gaat Tim er van uit dat je de tellerunit van de donor gebruikt?
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Snelheids signaal is idd een dingetje golf is een wiel die het signaal afgeeft in pulsen audi is een magnetisch veld met een "pick up" in de kabelboom of tellerunit die twee werken dus niet met elkaar. Dat golf 3 verhaal klopt idd in de uk minder voor handen. De motorsteun turbo zijde past volgens mij wel gewoon op het golf 3 blok alleen kom je dan in de knoei met het afn spruitstuk. Daarom dus de pasplaten. Zoek even goed uit hoe het met die motorsteun turbozijde zit. Maar als je toch kiest voor een nieuwe motorsteun zodat je het afn spruitstuk kunt gebruiken maakt dit ook niet uit.
De koppeling/vliegwiel startmotor moet je wel van een a4 hebben.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Aha!

Nou, de Golf is gekocht. Zaterdag ophalen. Als ie goed is, is ie goed.

Motorsteun turbozijde
Qua uitlaat (en alle andere randzaken) wil ik liefst zoveel mogelijk standaard VW houden. Ik heb begrepen dat Tim turbo adapters verkoopt om de VNT15 van de AFN motor te plaatsen, en toch de originele uitlaat te kunnen blijven gebruiken. Dat is voor een slijtage onderdeel zoals een uitlaat wel zo fijn,.
Klopt het dat 'met een Golf blok' én 'een JX uitlaatspruitstuk ' de originele JX motorsteun aan turbozijde dan gewoon gebruikt kan blijven?

Motorsteun niet-turbozijde
Omdat het een Golf blok betreft, heb ik begrepen dat de grote aluminum JX motorsteun gewoon past op het blok. Bij het onderblok van een AFN uit Audi/Passat past de originele steun niet (omdat deze met het oliefilter interfereert?), maar bij een motorblok uit een dwarse-montage kan de originele JX steun worden hergebruikt

Baksteun op de neus
Over de motorsteunen vind ik van alles, maar over de neussteun niet zo veel. Ik heb nog geen idee hoe de originele bak hangt onder de auto, maar de Audi/Passat bak zal op een andere manier moeten worden bevestigd. Deze neus-steun: Maak ik die zelf, of koop ik die in bij ..... Tim?

Let wel: Ik heb redelijk wat sleutel ervaring, maar nul ervaring met de T3. Het JX blok moet ik uberhaupt nog uitbouwen! Kan mij nog slecht een voorstelling maken van wat ik onder de kap tegen ga komen! (ben erg visueel ingesteld)

Verlagen van motorblok en bak
Om de hoek van de aandrijfassen tussen blok en wielnaaf niet te schuin te laten verlopen, wordt het blok/bak geheel lager in de bus gehangen. Dit door de motordragers lager aan het chassis te bevestigen. Het zou om circa 4 cm lager en 1 cm verder naar voren gaan? Heeft iemand enig foto materiaal beschikbaar hoe dat eruit ziet? De bus van mij is een panelvan, met camperinbouw, dus best zwaar standaard, en ik wil de bus eventueel ook nog wel wat laten zakken ( Bilstein /Eibach ProKit als die bestaat voor de T3 ); Is de combinatie van verlagen van het blok en verlagen van de bus een must, of kan je ook met een niet verlaagd blok en een niet verlaagde bus af?
Én, hoe verlaag ik de neussteun bij de versnellingsbak?


Schakelstangkoppeling
Ik lees er weinig over; hoe hebben jullie dat aangepakt? zelfbouw? Ook hier is het Tim die wat aanbied. Is dit 'the way to go', of zijn er andere alternatieven?

Kabelboom
Ik heb zelf ooit een Golf 3 met 2E motor gehad (2.0 8v) en ga ervanuit dat de kabelboom van de Golf 3 met AFN motor niet een heel uitgebreid andere kabelboom zal hebben. Ik wil dan ook deze kabelboom gaan/blijven gebruiken, en voor het snelheidssignaal voor de ECU gebruik maken van ofwel de bakvoeler, ofwel de opnemer in het instrumentenpaneel. Aangezien de ECU waarschijnlijk onder de achterbank geplaatst zal worden, neem ik liefst het (betrouwbare?) signaal van de bakvoeler; daar zijn ongetwijfeld eerder mensen mee aan het prutsen geweest.
Ik wil overigens NIET de tellers van de Golf 3 gebruiken. Ik wil de T3 (met het motordeksel gesloten) zo veel mogelijk origineel behouden in uiterlijk (het interstrumentenpaneel van de Golf 3 onder de achterbank inbouwen vind ik op zich geen probleem, maar geen mooie oplossing). Een toerenteller zou fijn zijn, maar ach.. zonder doet ie het prima. Wél wil ik uiteindelijk natuurlijk cruisecontrol gebruiken. Hoe ik het gaspedaal oplos zien we 'dan wel weer': De oplossing om de originele kabel in het motorruim aan te sluiten op een elektronisch-pedaal vind ik nog niet eens zo gek. Heb het bij andere auto's eerder gezien (af-fabriek heeft de Peugeot/Citroën dat ook bij bepaalde commonrail modellen).


Versnellingsbak
Een audi/passat versnellingsbak, vliegwiel en startmotor: Dat is nogal wat. Komen dan ook nog de afstandhouders/adapters voor de aandrijfassen bij. Heeft iemand links of ideeën welke bak code / verhoudingen ik zoek voor de AFN, in combinatie met een bus die standaard dus circa 1800 kg weegt ( 1700kg op kenteken )
Ik ga waarschijnlijk bij een sloperij informeren voor een bak + vliegwiel + starter. Daar ga ik waarschijnlijk géén complete auto voor kopen en strippen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Henk4711 schreef: 12 sep 2017 00:00 Jaap,ik heb een AHF motor uit een Golf 4 te koop met ca.2570000 uit mijn schade auto.Distributie en Krukas keerring(poulie zijde) vern.op ca.2250000.
Motor cpl.met bak,kabelboom,computer,gaspedaal,slangen,luchtkoeler enz.
Droge/perfect lopende motor.
Groeten
Henk
AHF = PD-TDI en dus een niet passend gietsel van het onderblok voor het JX carter toch?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Snelheidsignaal kun je met een hall sensor op je huidige teller unit oplossen. Kun je zelf maken of zelf kopen: https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/hall-s ... us-t3-2-wd
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Motorsteunen zouden bij mijn weten beide moeten passen.

Inderdaad de motordragers 4 cm verlagen en 1 cm naar voren.

Pasplaten van tim shettle gebruiken voor de aandrijfassen/vbak/turbo.

Je kunt ook zijn vbak steun bestellen maar dit is best zelf te doen. Grote plaat op de neus van de vbak bouten en daar 2 strippen aan die om het bus rubber vallen. Als je motor in de orginele bus steunen hangt kun je daar bepalen hoe hoog de bak moet en hoe je aandrijfassen zijn uitgelijnt.
De bus homokineten zijn goed voor een hoek van 17 graden. De porsche 944 voor een hoek van 22 graden.

Schakelmechanisme kan je gewoon rechtstreeks op de schakelas van de bak aansluiten echter draai je dan wel het schakelpatroon om.

Kabelboom van golf 3 is vrij simpel en zal idd niet veel verschillen tov gti.

Als je niet voor de golf tellerunit gaat dan kun je idd het beste gewoon de losse pulse sensor op de orginele teller plakken.

Ik heb een CPC bak van een vroege 1z a4. Deze bakken schijnen beter te zijn voor zware bussen doordat de 1 en de 2 in verhouding langer zijn.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Kijk, dat is info waar ik wat mee kan!

Aangezien de aandrijfassen best dicht bij het koppelingshuis worden bevestigd, heeft het niet zoveel nut om de versnellingsbak aan de neus extra te laten zakken of wel? (dus blok + bak met enig afschot monteren zodat de aandrijfassen nog wat rechter komen te staan), want de neus van de bak gaat dan heel veel extra duiken zonder substantieel in aandrijfashoek te winnen.

POrsche 944 homokineten passen zo op de aandrijfassen? Is er een adresje waar je deze goedkoop kunt verkrijgen? Er staat Porsche op, dus het is bij voorbaat natuurlijk extra duur neem ik aan? Mijn beider aandrijfassen zijn nét voorzien van nieuw vet en stofhoezen bij de laatste onderhoudsbeurt, dus ik ben niet van plan ze direct te gaan wisselen, maar 't is wel goed om te weten welke extra investeringen er mij nog te wachten staan.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie