Tikkende kleppen opgelost ??

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Vandaag voor de 3de keer een poging gedaan om van het tikken af te komen.
1ste keer leek het goed te gaan maar na een ritje hoorde je er toch weer één tikken.
2de keer tikken als een gek,na een ritje was het een stuk stiller.Maar de volgende dag bij koude start weer te keer gaan ook als je de motor weer starte.
3de keer motor was bijna gelijk stil ook bij het opnieuw starten.Morgen naar de "Siepelrit" is kijken of het stil blijft.
Ik heb dus hydr.stoters van de 4de cilinder alle keren gewisseld voor gebruikte (maar misschien 5000KM gelopen)
één van de stoters kon je met niet al te veel druk onder de pers indrukken.
De stoters die in de motor zaten die ik verwisseld heb zaten er nog geen 1000KM in. [[head]]
Is er toch iets mis mee.

Groeten
Henk [[toast]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Vreemd. Ik weet niet of het dezelfde zijn als voor de diesels, maar ik heb INA gebruikt bij de revisie. Prima.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door casss »

Hi Henk,

heb jij bij de revisie van het blok ook alle oliekanalen schoongemaakt? En de pluggen uit het blok gehaald, om daar ook eventuele vervuiling te verwijderen? eventueel kun je ook nog een engine-flush doen.

Dit is mijn theorie:
Ik kan mij voorstellen dat als een kanaaltje een beetje verstopt zit met troep, dat deze bij koude motor/olie en hoge oliedruk wel olie doorlaat, maar dat zodra de motor warm is en de oliedruk gezakt is, dat hij dan geen olie meer door laat. Dan gaat hij dus bij warme motor tikken, omdat hij niet meer voldoende op druk komt. Bij een koude start is hij dan sowieso te leeg, en duurt het weer even voor hij op druk is.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Cass,ik neem aan dat het revisiebdrijf dat gedaan heeft.Maar bij de laatste wissel was het stil,ook bij het starten.Kom net van de Siepelrit.
Totaal ca.500 km gereden STIL!!!!! Dus zeg het maar :buiken:

Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door casss »

Spannende aanname! Ik zou bij de volgende oliewissel het schoteltje onder het aanzuigzeefje voor de zekerheid maar controleren op metaaldeeltjes. Vervuiling van olie is immers de grootste boosdoener bij slecht functionerende stoters. Better safe then sorry zou ik maar zeggen.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Alles al gedaan incl.oliefilter

Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
ad ketelaars1
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2018 17:14

Re: Tikkende kleppen opgelost ??

Ongelezen bericht door ad ketelaars1 »

Ik heb dit probleem uiteindelijk "opgelost" door de carterolie een klein stukje boven max te houden. Bij mij is het een dusdanig groot probleem, dat hij uiteindelijk erg begint in te houden en bijna niet meer loopt. Nu al jaren geen last meer. Maar zakt het peil een stuk onder max, dan steekt het probleem meteen de kop op.

Mvg,
Ad
Plaats reactie