werking automatisch stelmechaniek handrem

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Er achter gekomen dat het automatische stelmechaniek bij het linker achterwiel remtrommel verkeerd zat gemonteerd. hierdoor sleepte de rem aan en werkte de handrem niet meer. Het gaffeltje zat verkeerd om en kon dus omhoog schuiven :shock:
In september nog speciaal voor dit probleem naar de garage gebracht om dit op te lossen, is dus toen niet gelukt.
Omdat ik vorig weekend langs de weg heb gestaan met verhitte rem en stinkende remvoering zelf maar eens aan de slag gegaan en uiteindelijk het probleem opgelost.
Waar ik niet helemaal achter ben is hoe het automatische stelmechaniek nu werkt voor de handrem, wanneer de remvoering slijt zou deze zich automatisch iets uit moeten stellen. Dit luistert best wel nauw, bij te veel ruimte werkt de handrem niet goed meer.

Wie kan mij bijpraten hoe dit zou moeten werken?

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door who2010 »

Arjan,

Elke keer als je de handrem aantrekt dan probeert een lip aan een remschoen het gekartelde wieltje van het stelmechanisme een tandje verder te draaien. Dit kan alleen als de afstand tussen trommel en remschoenen groot genoeg is geworden. De gekartelde wieltjes zijn er dus in een linkse en een rechtse uitvoering.
Je kan de handrem stellen door via een (afgedopt) gat achter in de remankerplaat het stelwieltje te verdraaien totdat de rem net gaat slepen. Wel de handrem eerst 2 a 3 klikken op te trekken. Als je beide kanten gesteld hebt dan de handrem weer loszetten en een paar keer fors optrekken. Als alles goed is gegaan dan slepen de remmen niet maar de handrem kan je dan 3 of 4 klikken optrekken en de remmen staan muurvast.

Succes,
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

het stel mechaniek werkt alleen als de voetrem ingetrapt wordt.
de handrem heeft er geen effect op.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

slechte werking handrem, niet af te stellen

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Ik blijf toch problemen houden met mijn achter remmen, Het probleem is dat de handrem onvoldoende werkt. Met het afstellen van de remmen is dit niet te verhelpen zonder dat de remmen gaan aanlopen.
In september 2016 zijn nieuwe remschoenen en remcilinders gemonteerd dit om het probleem van het aanlopen te verhelpen.

Nu krijg ik het gevoel dat deze remschoenen niet goed zijn waardoor ze niet af te stellen zijn, wie heeft ervaring met deze remschoenen (251 698 531 LX 250x55x6mm, T25/T3 bus €43,95) te koop o.a. bij Paruzzi.

Bij T3 Bus zie ik remschoenen te koop staan die €58,- kosten (1100-033), zijn deze misschien wel goed?

Wie weet welke remschoenen wel goed zijn?
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Handrem van een T3 is knudde. Je trekt je lam op de remmenbank. Maar wel recht remmen dat die doet :-)

Als je de voetrem gewoon afstelt, op een helling parkeert en je handrem aantrekt. Blijft die dan staan of rolt de bus weg. Misschien even vertrouwen terug krijgen en beseffen dat de handrem van een T3 nu niet bepaald te vergelijken is met een nieuwe wagen.

In de landcruisers hadden we een parkeerrem op de aandrijfas. Dus een enkele trommel achter de tussenbak. Dat was pas knudde....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Ronald,

Voordat de remschoenen vervangen waren werkte de handrem wel goed, om de bus vlak te zetten voor het kamperen gebruik ik van die oprij blokken.
Nu zakt de bus van die oprij blokken af terwijl ik de handrem zo strak mogelijk aantrek. De remschoenen zijn zo strak mogelijk afgesteld, slepen zelfs nog iets, wanneer je dat niet doet (zo strak mogelijk afstellen) werkt de handrem nog slechter.

Mijn conclusie is dat het mechaniek in de remschoenen voor de handrem niet deugd, vandaar mijn vraag of jullie dezelfde ervaring hebben met deze remschoenen. De remwerking met de voetrem is gewoon goed.

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door leof »

kroonhome schreef: 29 dec 2017 12:06Nu zakt de bus van die oprij blokken af terwijl ik de handrem zo strak mogelijk aantrek. De remschoenen zijn zo strak mogelijk afgesteld, slepen zelfs nog iets, wanneer je dat niet doet (zo strak mogelijk afstellen) werkt de handrem nog slechter.

Mijn conclusie is dat het mechaniek in de remschoenen voor de handrem niet deugd, vandaar mijn vraag of jullie dezelfde ervaring hebben met deze remschoenen. De remwerking met de voetrem is gewoon goed.
Ik heb dezelfde ervaring.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi Leo,

Goed te horen dat ik niet de enige ben, heb jij het probleem inmiddels opgelost? Zo ja ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat de oplossing was......
Ik hoor graag van je,

Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Heb je van de set van Parruzi een merk? Ik heb vergelijkbare (kleur) als op de foto maar dan via de Flaps. TK heeft ze van ATE in dezelfde maat.

Heb je de trommels ontbraamd? Of de voeringen aan de zijkanten iets afgeschuind? De voering moet wel goed op de trommel aansluiten. Even inlopen van de voering op de trommel kan denkbaar zijn, dat doe ik meestal wel de eerste 20 km goed doorremmen.

Wat is de staat van de trommels? Die had je niet vervangen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

6 of 8 jaar geleden heb ik in opdracht van de apk een handremkabel vervangen.
verder nooit meer over nagedacht. de handrem was matig en bleef matig maar het ging. en mijn garage toendertijd had geen remmen testbank dus die oordeelden ook maar op gevoel.
2 jaar geleden kreeg ik hier in frankrijk als opmerking dat de werking van de handrem ongelijk was. ene wiel voldeed makkelijk, andere wiel maar net aan.
het enige wat ik kon bedenken om het verschil te verklaren was die handremkabel. ene kant was -relatief- nieuw, dus misschien blijft die oude hangen ofzo. moet ik er bij zeggen dat ik niet gevraagd heb of me niet verteld is welk wiel slechter remde. of ik was het vergeten. maar ik had in mijn hoofd dat het de kant met de oude kabel was.
ik heb toendertijd gelijk 2 kabels gekocht dus 2de kabel ook vervangen.
edoch, bij de laatste keuring, 2 mnd geleden, kreeg ik te horen dat de remwerking nu wel gelijk was maar nu aan beide kanten heel slecht. zo slecht dat het maar op het nippertje door de keuring kwam.
ik moet er nog steeds naar gaan kijken maar het enige wat ik kan verzinnen zijn die handremkabels. die op de een of andere manier de blokken niet goed aantrekken.
de afstelling is verder wel goed, na 4 klikken krijg ik de handrem echt niet verder aangetrokken.
maar als ik op een beetje helling sta gaat ie idd gewoon er vandoor.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door luizenbos »

Enig troost ik heb het ook :lol: maar ik rij nog niet :mrgreen: er ligt nu een blokje hout achter af en toe misschien :?: even voor uit lopend op zaken
op de dingen die ik zou gaan doen als het zover is -- is de remtrommel er af halen dan de hoge randen weg slijpen .

En dan de rem segmenten dusdanig om hoog stellen dat als je de rem trommel erop zet zeer net over heen schuiven maar is een probeersel die ik er even uit gooi :?: om te beginnen .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door Theo Postma »

mmm ik herken deze problemen niet met de Rooie.
Deze blijft gewoon staan net als bij andere auto's.

Theo
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door rick »

De kromming van de remschoen moet enigszins overeenkomen met de kromming van de remtrommel. Door slijtage of doordat de trommel is afgedraaid kan een nieuwe remschoen niet meer goed aanliggen. De remwerking neemt dan af. Beter alles vervangen dus ook de remtrommel.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door leof »

kroonhome schreef: 29 dec 2017 13:57Goed te horen dat ik niet de enige ben, heb jij het probleem inmiddels opgelost? Zo ja ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat de oplossing was......
Ik heb het niet opgelost. Op een vlakke weg blijft hij wel staan en krijg je hem niet weggeduwd, maar op een helling leg ik toch liever een steen voor het wiel.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door kroonhome »

Allen bedankt voor de reacties,

Even wat antwoorden op door jullie aangedragen mogelijke mankementen:
- geen verglaasde remvoeringen
- geen rand aan de trommels, zijn mooi rond
- handremkabels zijn vorig jaar vernieuwd
- de remvoeringen en remcilinders zitten er nu ca. 2800 km onder (september 2016 vervangen)

Inmiddels besloten om het hele spul maar te vervangen door een bekend merk Brembo (remschoenen en remcilinders), zijn te koop bij Busschmiede in Duitsland. Niet goedkoop, hopelijk wel goede kwaliteit.

De bus staat toch nog twee maanden gestald (overgangsregeling youngtimers) kan ik mooi de blower en de achter remmen vervangen. De blower komt ook bij busschmiede vandaan (Original Meyle) en ziet er in ieder geval goed uit.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, wanneer het is vervangen zal ik begin maart hier melden wat het resultaat is......

Groetjes,
Arjan

Sfeerimpressie van achter het stuur de volgende foto:
20170813_155000 klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: werking automatisch stelmechaniek handrem

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

- handremkabels zijn vorig jaar vernieuwd.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Plaats reactie