Stilvallen/massakabel?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
BenA3
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2017 16:37

Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door BenA3 »

Hallo allemaal, weer een technisch vraagje.
Af en toe wanneer ik moet vertragen of stoppen valt mijn busje zonder reden stil.
Ik kan altijd zonder problemen herstarten en batterij is volledig opgeladen.
Nu heb ik vanmorgen gemerkt wanneer ik mijn verwarming op de hoogste stand zet mijn motor stilaan "power" verliest en dreigt stil te vallen.
Een vriend van mij denkt dat het wel eens aan de massakabel of de bout waar deze mee aan de carrosserie bevestigd is kan liggen.
Nog iemand een idee wat dit kan zijn?

Grts Ben
Grts Ben
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Contactslot?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
BenA3
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2017 16:37

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door BenA3 »

Welke invloed kan het contactslot hebben op dit probleem Ronald?

Grts Ben
Grts Ben
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Het interne schakeldeel kan versleten zijn waardoor je ontsteking onderbroken kan worden. Als het euvel zich voordoet en je rammelt aan je contactslot zou je moeten merken dat de motor weer aanspringt. (of gaat haperen als die wel draait)

Ik vraag mij af wat de verwarming van een luchtkoeler er mee van doen kan hebben?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
T3 1981 ons bussie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 347
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:15
Locatie: Nijland

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door T3 1981 ons bussie »

De verwarming bij een luchtkoeler is niks meer dan een klep die open gezet wordt vlak voor het achterwiel zodat de warmte naar voren kan. Als de klep dicht zit wordt de warmte voor het achterwiel onder de bus geblazen. Heeft dus niks te maken met de power van d3 motor.

Groet wim
Wim en Elsa

T3 CAMPER 1981 2.0 CU LBX 70PK bamboegeel
Audi A2 2004 1.4 75pk colorstorm sprintblau
Audi A2 2001 1.4 75pk donkergroen metallic
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zou de choke en verwarming door elkaar gehaald worden?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Voor alle duidelijkheid is het handig om te vermelden wat voor motor er in zit,zo blijft het raden.
Wat verwarming betreft: standverwarming (Webasto/Eberspächer ????) Aanjager/motor op het lucht systeem ??? Bij een CU kan het div. oorzaken hebben bij het afslaan van b.v. voor stoplichten:
Vacuum lekkage door slangen , dekseltje / plug achter in deksel l.carburateur weg,defecte stationaire sproeier (draad) , niet goed synchroon gestelde carburateurs,defect choke systeem enz.enz.

Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
BenA3
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2017 16:37

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door BenA3 »

Hey Henk, het betreft een CU benzine 2 liter luchtgekoeld.
Het voelt aan wanneer er meer "elektriciteit" verbruikt wordt door verwarming, lichten, enz dit een invloed heeft op het al dan niet stilvallen bij het vertragen.
Sommige ritten valt hij niet stil, op andere ritten dan weer twee of driemaal.

Grtn Ben
Grts Ben
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Ben,mijn vraag was o.a. wat voor verwarming heb je ,standverwarming ???. Een CU geeft normaal alleen warme lucht bij lopende motor.Tenzij er een standverwarming is ingebouwd.Bij een slechte massa gaat de electra spoken en volgens mij zou de motor hierdoor niet af slaan,tenzij er ergens een slechte verbinding of gebroken kabel is.(mijn electrische kennis is ook maar beperkt [[head]] ).Je zou alles eens na kunnen lopen.Wat Ronald schreef over het contact slot zou ik ook eens grondig checken.Maar aangezien het feit dat de motor direct weer aanslaat lijkt het meer op een vacuum probleem
Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
BenA3
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2017 16:37

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door BenA3 »

Hey Henk, vacuum probleem heb ik via een kennis ook al horen vallen.
Wat kan dit vacuum probleem eventueel veroorzaken?
En wat kan ik hieraan doen?
Sorry voor de vele vragen maar ik ben (nog) niet erg technisch aangelegd :-)

Grts Ben
Grts Ben
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stilvallen/massakabel?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Probleem is dat het vacuum verstoort wordt. Dus een lek in je inlaattraject. Je kan dat controleren door te kijken of alles goed vast zit en of er geen leidingen beschadigd/poreus zijn. Bij stationair draaien spuit men wel eens remmenreiniger rond de onderdelen en zal de motor oppakken als die via het vacuumlek de remmenreiniger aanzuigt. (maar of remmenreiniger nou zo goed is voor je rubber onderdelen?)

Probleem met contactslot zou snel te merken moeten zijn. Als je start en dan aan de sleutel rammelt zou bij een defect contactblokje je motor kunnen gaan haperen (stilvallen en weer aanslaan enz.)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie