Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door leof »

Morgen trekken we er weer twee maanden met de bus op uit. Net als de twee voorgaande voorjaarsvakanties wordt het weer Frankrijk en Spanje. Nog genoeg te zien. Het weer is voorlopig niet om over naar huis te schrijven, maar we blijven er ook niet voor thuis. Er staat niet zo heel veel specifieks op de agenda of het zou Zaragoza moeten zijn. Verder kijken we rond in de Franse Alpen, Provence, Pyreneeën, midden Spanje en de Oost- en Zuidkust van Spanje.
Aanlokkelijk!

Afbeelding
Foto voorjaar 2017: in the middle of nowhere.
Laatst gewijzigd door leof op 22 mei 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Die rit hebben we nu ook een paar keer gedaan, dit jaar misschien opnieuw!
Geniet er van en we kijken weer uit naar je mooie foto's!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Heerlijk en fijne vakantie :wink: afgelopen jaar ook lekker door de cevennes heen gecrossed [[thumbup]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Tjorven
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2010 21:12
Contacteer:

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door Tjorven »

Altijd welkom in de Medoc tussen de wijnvelden en onder de pijnwouden van les landes aan de atlantische oceaan.
Bonne route
Tjörven, groetjes uit de Médoc...
Mijn bus: viewtopic.php?f=24&t=15010&start=128

Fiat 124 Spider...2016
Fiat 500C lounge.2010
Fiat Panda 4x4 ...1998
Méhari.............1982
Gebruikersavatar
JPW
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2017 16:15
Locatie: Kapellen (B)

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door JPW »

Leuk, is mij ook bekend. Ben geboren en heb mijn eerste levensjaren in Lasalle doorgebracht. Have fun.
Groetjes, Jean-Paul
VW T3 2.0 CU 1980 camper
VW T3 bus 2.0 CU 1980
VW Doka 1.6D 1982
VW Caravelle 1.6TD 1985
Gebruikersavatar
JPW
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2017 16:15
Locatie: Kapellen (B)

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door JPW »

Leuk 🤗
Groetjes, Jean-Paul
VW T3 2.0 CU 1980 camper
VW T3 bus 2.0 CU 1980
VW Doka 1.6D 1982
VW Caravelle 1.6TD 1985
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Helaas zie ik ook daar het essenvlieskelkje de bomen doen afsterven......
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Frankrijk en Spanje

Ongelezen bericht door leof »

Leuk dat je ouders daar wonen!
We zijn net terug uit Spanje/Frankrijk. Iets eerder dan de bedoeling was. Het viel niet mee...
Afbeelding
De rest schrijf ik binnenkort!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door leof »

Nee, het viel niet mee, deze vakantie in Spanje en Frankrijk. Vorig voorjaar hadden we nog een schitterende vakantie met oneindig mooi weer en tal van prettige ervaringen. Maar dit jaar…

We vertrokken op dinsdag in de Goede Week. Dat het voor ons niet zo’n goede week zou worden wisten we toen nog niet. Dat ging zo:
Witte Donderdag: Na een bezoek aan het klooster van Sainte-Marie de La Tourette nabij Lyon en ontworpen door Le Corbusier, constateerde ik een gerammel bij de uitlaat. Nou is dit niks nieuws want dit soort problemen hebben wij patent op. Dat komt door een niet al te trillingvrije motor. Lees mijn vakantieverslagen maar eens door: er zijn al een viertal lasbeurten onderweg geweest tijdens onze reizen.
Afbeelding
Ik hoefde de motorplaat maar enigszins los te maken om te zien dat de rechtersteun van de uitlaat aan de motor gebroken was. Nou had ik mijn garage vóór de reis al gewezen op rammelgeluiden, maar die heeft daar blijkbaar niks gevonden of het vond het niet de moeite waard.
Het pad naar waar wij stonden te kamperen, was wat modderig. Dus toen het bij het ontbijt begon te regenen maakten we ons uit de voeten. In de haast reed ik nog met mijn nieuwe, pasgespoten achterbumper tegen een boom. Klein deukje. Jammer, maar helaas. Daar is een bumper voor zullen we maar zeggen.
Goede Vrijdag: Wij gingen op zoek naar iemand met een lasapparaat. Wonder boven wonder hadden we die vrij snel gevonden. Carrossier Morriss in Estrablin. Wij kwamen daar kort voor de middagsluiting. Ik liet de breuk zien aan de chef en vertelde hem dat het onderdeel gedemonteerd moest worden, dan gelast en dan weer gemonteerd, vanwege mogelijke schade aan de dynamo bij electrisch lassen, zoals iedereen weet. Er werd een monteur bijgehaald en de chef zei dat we rustig konden gaan lunchen. Over een uurtje zou de zaak gerepareerd zijn.
En inderdaad, na een uur was hij klaar en hij rammelde niet meer! Prettig geregeld. Wel voor € 50,00 zonder bon. Maar OK.

Aansluitend gingen wij de Gorges du Tarn bezoeken. Zeer de moeite waard, maar we kwamen er achter dat er nog veel meer gorges zijn die de moeite waard zijn. Zoveel, dat je het na een stuk of zes wel hebt gezien.
Afbeelding
Nadat wij onze overnachtingsplaats (foto) hadden gevonden, wilden we ’s avonds het lampje boven de keuken (werkend op de start-accu) aan doen. Noppes, nada, slik. Dit hadden we vorige vakantie in Kroatië ook. Toen was de accu stuk. Zou dat nu weer het geval zijn? En zo ja, waarom dan? We kwamen er niet uit. De volgende ochtend, Paaszaterdag, heb ik de auto proberen te starten met startkabels aan de huishoud-accu. De startmotor ging niet eens rond. Ook gek. Dan de accu’s maar eens verwisselen. Toen ging alles weer normaal werken.
Maar de dag erna, eerste Paasdag, toen we een slaapplek bij Poujols hadden gevonden bleek al snel dat ook die accu niet lang meer zou werken. We besloten de accu’s weer op hun respectieve plaats te monteren en te wachten tot de volgende ochtend, alvorens hulp in te schakelen.
Op Tweede Paasdag de ANWB gebeld. Die zou iemand sturen. En inderdaad kwam een uur later Delvaux Dépannage langs met een auto-ambulance. Ik dacht nog van, zó erg zal het toch niet zijn? Maar goed, de man had een start-pilot bij zich en de kabels werden aangesloten. Startmotor draaide als een tierelier, maar starten ho maar. De man maakte mij duidelijk dat hij alleen van de ophaaldienst was en géén monteur. Toch bleek hij bereid een spuitbusje te pakken en er wat van in het luchtfilter te spuiten. Knallend kwam de diesel tot leven.
Afbeelding
Ik heb altijd een reserve spanningsregelaar bij me, dus ik vroeg hem die te vervangen. Met enige tegenzin deed hij dat. Hij moest weer spuiten alvorens de diesel wilde lopen. En toen ook bleef het laadstroomcontrolelampje branden, iets wat hij tot dusver niet had gedaan. Nu was wel duidelijk dat alleen de dynamo de schuldige kon zijn. Met dank aan de firma Morriss. De dépanneur vroeg me wat ik nu wilde. Hij wist een garage in de buurt. Inderdaad, nog geen twee kilometer verder was die garage. Naast zijn eigen dépannage-bedrijf! Maar goed, de garage was Bosch-branded, dus dat zou wel goedkomen. Alleen… niet vandaag want het was tweede Paasdag. Nou had ik ooit gehoord dat de Fransen Tweede Kerstdag niet vieren, zoals wij. Maar tweede Paasdag (en ook tweede Pinksterdag) vieren ze dus wèl. Delvaux bood aan dat wij op zijn terrein zouden bivakkeren. Dat was wel een aardige geste natuurlijk, waar wij ook gebruik van hebben gemaakt. Op het terrein stond nog een Slowaakse camper. Die had helemaal geen remmen meer. Het kan dus nóg erger.

Uiteraard stond ik de volgende morgen om 08.00 uur bij de garage voor de deur. De patron was er al, maar was driftig aan het telefoneren. Iets wat hij vaak doet heb ik gemerkt. Na mijn verhaal in steenkolen-Frans te hebben aangehoord beloofde hij om 09.00 uur te komen kijken. Toen hij er om half tien nog niet was, ben ik weer naar de garage gelopen en na enige tijd wachten ging hij zowaar mee met een startpilot. Hij constateerde dat het voorgloeien niet functioneerde. Inderdaad was er ook een typisch verbrandingsluchtje te ruiken tijdens het voorgloeien. Na enig meetwerk met de multimeter constateerde hij dat de alternateur defect was en vervangen moest worden. Hij zou kijken hoe hij deze zou kunnen bestellen. Dat deed hij inderdaad want hij kwam eenurtje later wat foto’s maken van de dynamo. Kennelijk kon zijn leverancier het juiste model niet vinden. Ik bood aan om het originele Bosch-nummer voor hem op te schrijven (ik heb altijd het Bentley-boek bij me waarin ik dat heb opgeschreven!), maar hij dat het zo bon was. OK dan maar.
Intussen haalde ik het gloeirelais van zijn plaats. Het was snel duidelijk dat dit de oorzaak van het niet starten was:
Afbeelding
Ik heb het voorgloeirelais vorig jaar vervangen om dat het oorspronkelijke VAG-relais soms trilde bij voorgloeien en ook wisselende voorgloeitijden liet zien. Maar dit goedkope JP-relais heeft het maar een paar duizend kilometer volgehouden (Ik heb nu een Bosch relais besteld). Het oude relais had ik bij me en na monteren ging hij met de startpilot direct lopen.
De volgende ochtend, woensdag, was er zowaar een dynamo binnengekomen. Was het de juiste? Natuurlijk niet! Het was er een voor een Jetta met 1.9 diesel. Ik heb ook wel een 1.9 diesel maar de dynamo is gewoon van de oorspronkelijke CS. Er zijn verschillende dingen anders: aansluitingen, poelie en motorsteun, maar het kon wel gemodificeerd worden. Blij word je daar niet van maar je wilt na 48 uur wel van dat parkeerterrein af. Weer een uurtje verder was dat dus allemaal gefixt, nagemeten, nog even de onderste V-snaar gespannen, en toen de rekening.
Dat was nogmaals slikken. Alleen al de dynamo kostte € 265,50 excl. BTW. Daar heb je een originele Bosch dynamo voor! Zonder inruil, want de oude dynamo moest ik ook inleveren!
Afbeelding

Wij konden weer verder en het weer knapte ook wat op. We zijn toen via de kustweg de grens tussen Frankrijk en Spanje overgestoken. En later zijn we naar het keramiek-stadje La Bisbal d’Emporda gereden om het Terracotta museum te bezoeken. En in dat stadje zag ik deze mooi gerestaureerde T2 doka.
Afbeelding

Om nog even te illustreren hoe wisselvallig het weer dit keer was deze foto:
Afbeelding.
En dit was op slechts 1.000 m hoogte! Daarom zijn we doorgereden naar de zuidkust. Eerst even langs de Cascada de la Cimbarra. Zeer de moeite waard!
Afbeelding
En ook langs El Torcal de Antequera.
Afbeelding

Maar het weer wilde toch niet echt stabiel mooi worden. Dus zijn we in de stromende regen via Almeria naar onze oude stek El Brosquil onder Valencia gegaan. Dat is zo’n beetje de enige plek waar het steeds mooi weer is geweest. Toen ik daar de auto op onze slaapplek had gezet stond hij met het rechter achterwiel op een gele oprijblok. Je kent die Fiamma-dingen wel. De volgende dag constateerde ik dat daar een vloeistof op lag. Eerst dacht ik dat een hond tegen de band gepist had maar een dag later lag die vloeistof er nóg. Eens even met de vinger erin en geroken. Niks geks. Maar hondenpis verdampt wel in een dagje met warm weer. Toen keek ik eens aan de achterzijden van het wiel en daar was duidelijk te zien dat die vloeistof uit de trommel moest zijn gelopen! Slecht nieuws. Even was ik bang dat het vet uit een heetgelopen wiellager was, maar toen ik het niveau van het remvloeistofreservoir controleerde bleek dat helemaal op het minimum streepje te staan. Ik besloot de trommel er af te halen om te kijken hoe het nu zat. Maar ja, met de krik in het zand, en na het wiel verwijderd te hebben, zeeg de krik gracieus onder de auto vandaan en kwam met de remankerplaat in het zand te staan.
Afbeelding

Gelukkig bleek na het graven van een gat dat er toch voldoende vastigheid was om de auto opnieuw op te krikken. En na stenen toegevoegd te hebben kon ik de zaak eens goed bekijken. Het was duidelijk dat de remcilinder lekte. En waarschijnlijk al lang lekte. Toch gek dat dat bij een grote beurt niet geconstateerd wordt.
Ik heb de zaak enigszins schoongemaakt. Toen ik de trommel weer wilde monteren was ik de twee boutjes kwijt. Ik heb zand moeten zeven om er een terug te vinden, wat op zich al een wonder was. Maar goed, met een of zelfs zonder gaat het ook.
Ik ben remolie gaan kopen en moest een kwart liter toevoegen. Het remcontrolelampje ging nèt niet branden.
Via via zijn we naar Zaragoza gereden, waar het aardig weer was. Uiteraard hebben we de kathedraal bekeken en geconstateerd dat hij van ongehoorde, om niet te zeggen onfatsoenlijke afmetingen was.
Afbeelding
Ook zijn we naar het Parc del Agua Louis Bunuel gegaan, maar dat bezoek kun je je besparen. Begonnen als een prestigieus project is het er nu doods met vele paviljoens die leeg staan.
Afbeelding
Op de parkeerplaats stond nog een Joker. Niet al te mooi maar wel compleet.
Afbeelding

We hebben ons een tijdje opgehouden in de Pyreneeën. In de Sierra de Guara zijn enkele mooie locaties.
Afbeelding

Afbeelding
Terug in Frankrijk werd het weeer er niet beter op. We wilden naar Arles en op zoek naar een slaapplek kwamen we niet verder dan deze. In de Camargue:
Afbeelding
Een treurige omgeving. Alleen heengaan als je van schimmels (witte paarden) houdt! Maar Arles vonden wij een openbaring. Het oogt en voelt authentiek. Geen fraai gerestaureerde stad, maar alles zoals het 100 jaar geleden was. Sfeer! Perfect!
Afbeelding

Na nog diverse kloven en mooie bergen (Foto: Les Trois Becs) in Frankrijk vonden we dat we er genoeg van hadden gezien en besloten naar huis terug te keren.
Afbeelding
Zonder verdere kleerscheuren kwamen we tweede Pinksterdag weer thuis, bijna twee weken eerder dan de bedoeling was. Conclusie was toch wel dat je met een T3 prima kunt kamperen maar het moet wel mooi weer zijn! Een dagje minder is geen probleem, maar het punt is dat je de neiging hebt om te gaan rijden als het slecht weer is, op zoek naar beter weer. En als dat te lang duurt ben je zo weer thuis.
Laatst gewijzigd door leof op 28 mei 2018 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door Coen »

Onderdelen lijken een stuk duurder te zijn in Frankrijk. Heb wel eens een nieuwe demper laten monteren daar. Schrok ook van de prijs.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door leof »

Inmiddels een nieuw voorgloeirelais (Bosch) geplaatst en de wielremcilinder (Ate) vervangen. Wisten jullie dat die cilinder met een 1/2 inch boutje op zijn plaats wordt gehouden?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hebben wij deze maat voering dan op onze bus zitten?
Dacht dat het een M6 bout was.

Theo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Frankrijk en Spanje (niet alles ging goed)

Ongelezen bericht door leof »

Volgens het onderdelenboek is het M8x21. Maar ik heb hem met een sleutel van een half inch los- en vastgemaakt.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie