Opknap project James
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Eind juli was het dan zover, lekker op vakantie met James
Het plan om naar Oostenrijk en Slovenië af te reizen was al gewijzigd in Zeeland/België/Luxemburg. Tijdens de hitte kwamen we erachter dat onze Franse Bulldog Kees het reizen met de hitte toch niet zo heel tof vond, dus de planning maar aangepast. En ach voor het goede weer hoefden we ook niet zo ver!
De dag voor vertrek zag ik dat 1 remcilinder achter lekte, dus direct de remmen losgetrokken om dit verder te bekijken. Blij ook dat ik dit gedaan heb! 1 remvoering viel al op de grond toen ik de trommel eraf haalde
Gelukkig kom ik dezelfde middag nog nieuwe remschoenen en remcilinders ophalen, direct beide kanten aangepakt.
Heel blij dat ik hier achter kwam vóór de vakantie! Aangezien de ankerplaten ook niet helemaal top meer zijn, ga ik deze binnenkort ook maar eens vervangen.
Uiteindelijk hebben we er een rondje BeNe(De)Lux van gemaakt.
Eerst naar Zeeland waar we In de omgeving van Domburg en Sluis hebben gestaan. Vervolgens naar België. We waren van plan om naar de VW Bug Show op Spa Franchorchamps hadden willen gaan, maar gezien de hitte (we wilden het Kees niet aandoen om het hete asfalt te moeten lopen) en omdat we geen camping in de buurt konden vinden zijn we na 2 overnachtingscampings doorgereisd naar Kautenbach in Luxemburg. Ze hadden nog een klein plekje over voor ons. Prima voor ons busje dachten we, nou het was meer dan prima!
Lekker aan het water aan het rustige einde van de camping Zowel wij als onze Kees konden heerlijk afkoelen in het water. Hierna doorgereden naar Cochem waar we een paar daagjes hebben gestaan. Hier nog een leuk T3 schaalmodelletje op de kop kunnen tikken Als afsluiter hebben we de laatste dagen doorgebracht in Wijlre, Limburg op een boerencamping met heerlijk uitzicht. Al met al zonder noemenswaardige problemen met de T3, enkel wat kleine dingetjes.
-Kachelventilator is ermee gestopt na eerst wat kabaal te geven.
-Bij thuiskomst zag ik dat de koppelingscilinder was gaan lekken
-Wanneer de motor nog halfwarm is na een rit start deze soms moeilijk. Ik heb het voorgloeirelais al vervangen, maar het treedt nog steeds op. Ik wil eens kijken hoe die start als ik de koudestarthendel uit trek, zag dit op het forum ook al voorbijkomen. en anders de temperatuursensor eens vervangen.
-Op de terugweg stopte de linkerruitenwisser ermee, maar na het ietsje vaster draaien van het moertje van de arm deed die ook weer fijn mee.
Afgelopen weekend hebben we weer heerlijk geslapen in onze bus op de medewerkerscamping van Lowlands
Na deze 2 trips staan er dus wel weer wat dingetjes op het lijstje, maar niets te ernstigs. tijdens de vakantie het idee opgedaan om een klein bagagaewagentje aan te schaffen. Deze zal dan in dezelfde kleurstelling als de bus worden. Niet omdat we niet genoeg ruimte hebben, maar omdat ik nog een klein zeilbootje heb (kruising tussen een zeilbootje en een surfplank) die ik daar mooi op kan vervoeren, bijvoorbeeld voor een weekendje friesland etc
Het plan om naar Oostenrijk en Slovenië af te reizen was al gewijzigd in Zeeland/België/Luxemburg. Tijdens de hitte kwamen we erachter dat onze Franse Bulldog Kees het reizen met de hitte toch niet zo heel tof vond, dus de planning maar aangepast. En ach voor het goede weer hoefden we ook niet zo ver!
De dag voor vertrek zag ik dat 1 remcilinder achter lekte, dus direct de remmen losgetrokken om dit verder te bekijken. Blij ook dat ik dit gedaan heb! 1 remvoering viel al op de grond toen ik de trommel eraf haalde
Gelukkig kom ik dezelfde middag nog nieuwe remschoenen en remcilinders ophalen, direct beide kanten aangepakt.
Heel blij dat ik hier achter kwam vóór de vakantie! Aangezien de ankerplaten ook niet helemaal top meer zijn, ga ik deze binnenkort ook maar eens vervangen.
Uiteindelijk hebben we er een rondje BeNe(De)Lux van gemaakt.
Eerst naar Zeeland waar we In de omgeving van Domburg en Sluis hebben gestaan. Vervolgens naar België. We waren van plan om naar de VW Bug Show op Spa Franchorchamps hadden willen gaan, maar gezien de hitte (we wilden het Kees niet aandoen om het hete asfalt te moeten lopen) en omdat we geen camping in de buurt konden vinden zijn we na 2 overnachtingscampings doorgereisd naar Kautenbach in Luxemburg. Ze hadden nog een klein plekje over voor ons. Prima voor ons busje dachten we, nou het was meer dan prima!
Lekker aan het water aan het rustige einde van de camping Zowel wij als onze Kees konden heerlijk afkoelen in het water. Hierna doorgereden naar Cochem waar we een paar daagjes hebben gestaan. Hier nog een leuk T3 schaalmodelletje op de kop kunnen tikken Als afsluiter hebben we de laatste dagen doorgebracht in Wijlre, Limburg op een boerencamping met heerlijk uitzicht. Al met al zonder noemenswaardige problemen met de T3, enkel wat kleine dingetjes.
-Kachelventilator is ermee gestopt na eerst wat kabaal te geven.
-Bij thuiskomst zag ik dat de koppelingscilinder was gaan lekken
-Wanneer de motor nog halfwarm is na een rit start deze soms moeilijk. Ik heb het voorgloeirelais al vervangen, maar het treedt nog steeds op. Ik wil eens kijken hoe die start als ik de koudestarthendel uit trek, zag dit op het forum ook al voorbijkomen. en anders de temperatuursensor eens vervangen.
-Op de terugweg stopte de linkerruitenwisser ermee, maar na het ietsje vaster draaien van het moertje van de arm deed die ook weer fijn mee.
Afgelopen weekend hebben we weer heerlijk geslapen in onze bus op de medewerkerscamping van Lowlands
Na deze 2 trips staan er dus wel weer wat dingetjes op het lijstje, maar niets te ernstigs. tijdens de vakantie het idee opgedaan om een klein bagagaewagentje aan te schaffen. Deze zal dan in dezelfde kleurstelling als de bus worden. Niet omdat we niet genoeg ruimte hebben, maar omdat ik nog een klein zeilbootje heb (kruising tussen een zeilbootje en een surfplank) die ik daar mooi op kan vervoeren, bijvoorbeeld voor een weekendje friesland etc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Opknap project James
Mooi dat alles goed is afgelopen. Met zo'n achterremmen zou ik zeker ook de voorremmen, alle rem leidingen en slangen controleren en remvloeistof vervangen. Lijkt er op dat hier al lang niet naar gekeken is
Success!
Success!
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Re: Opknap project James
Leuk verslag!
Ja, onderhoud is echt wel nodig aan onze oude busjes.
Ja, onderhoud is echt wel nodig aan onze oude busjes.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1572
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Opknap project James
Mooi verslag, dank voor het delen!
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De remleidingen en slangen had ik al wel gecontroleerd. Zoals ook in alle nota's te zien was is alles al vervangen voor koper en ook de slangen zijn vorig jaar vervangen. Samen met 1 nieuwe remklauw. De remvloeistof had ik zelf al ververst, waarschijnlijk is die daarna (gelukkig) gaan lekken.
Ach het blijft een oude bus natuurlijk, daar hoort wat meer onderhoud bij als bij een jongere wagen
Ach het blijft een oude bus natuurlijk, daar hoort wat meer onderhoud bij als bij een jongere wagen
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De kachelwaaier werkt intussen alweer, er zat een slechte verbinding bij de schakelaar. Ik heb de kachelmotor al wel op de plank liggen, bij het in en uitschakelen maakt die wat kabaal, hij lijkt zijn beste tijd dus al wel gehad te hebben.
Ik zit alleen nog met de temperatuur... de temperatuurmeter stond altijd al net rechts van het ledje. In de bergen liep die dan wat op en keerde weer terug naar dezelfde plek. Ik dacht dat zit het in het metertje (al hield ik hem wel constant in de gaten).
Voor de zekerheid heb ik de temperatuursensoren op het blok al wel vervangen. Ook omdat de bus met warme motor steeds moeilijker start. Helaas heeft dat niet geholpen. Vraag me af of het in de gloeistiften zou kunnen zitten... (gloeirelais is ook al vervangen) dat die net niet genoeg voorgloeit als de motor nog wat warm is.
Koude start is altijd prima, al loopt die koud soms wat onregelmatig in het begin. Ik heb ook het idee dat die beter start als ik hem bijv 2x voorgloei, maar dat zou ook verbeelding kunnen zijn)
Na het vervangen van de temperatuursensoren staat mijn temperatuur meter echter nog verder naar rechts! op ruim 3/4 van de schaalverdeling. Ik heb het koelsysteem al meerdere keren ontlucht (met vlakke stand en met de neus omhoog), maar geen verbetering...
Aangezien ik de radiateur, waterpomp en thermostaat al vernieuwd heb, vraag ik me af of wellicht mijn buizen hun beste tijd gehad zullen hebben.... deze heb ik nog nooit gecheckt van binnen eigenlijk. Binnenkort maar eens lostrekken om te zien of die de doorstroming kunnen belemmeren...
Ik zit alleen nog met de temperatuur... de temperatuurmeter stond altijd al net rechts van het ledje. In de bergen liep die dan wat op en keerde weer terug naar dezelfde plek. Ik dacht dat zit het in het metertje (al hield ik hem wel constant in de gaten).
Voor de zekerheid heb ik de temperatuursensoren op het blok al wel vervangen. Ook omdat de bus met warme motor steeds moeilijker start. Helaas heeft dat niet geholpen. Vraag me af of het in de gloeistiften zou kunnen zitten... (gloeirelais is ook al vervangen) dat die net niet genoeg voorgloeit als de motor nog wat warm is.
Koude start is altijd prima, al loopt die koud soms wat onregelmatig in het begin. Ik heb ook het idee dat die beter start als ik hem bijv 2x voorgloei, maar dat zou ook verbeelding kunnen zijn)
Na het vervangen van de temperatuursensoren staat mijn temperatuur meter echter nog verder naar rechts! op ruim 3/4 van de schaalverdeling. Ik heb het koelsysteem al meerdere keren ontlucht (met vlakke stand en met de neus omhoog), maar geen verbetering...
Aangezien ik de radiateur, waterpomp en thermostaat al vernieuwd heb, vraag ik me af of wellicht mijn buizen hun beste tijd gehad zullen hebben.... deze heb ik nog nooit gecheckt van binnen eigenlijk. Binnenkort maar eens lostrekken om te zien of die de doorstroming kunnen belemmeren...
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De ventilator is nog nooit aangeslagen bedenk ik me nu... Die werkt wel en ook de schakelaar in de radiateur is nieuw. Wellicht wordt mijn koeler niet eens echt warm die buizen checken maar eens bovenaan het lijstje zetten
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
Re: Opknap project James
Ik zie 'm nu inderdaad hangen! Tof haha! Erg mooi geworden
Vriendelijke griet,
Lennart
Lennart
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Dat is inderdaad ook het proberen waard, moet ik alleen even kijken of ik die nog heb of dat ze bij het oud ijzer zijn beland...
Bij mijn weten is de sensor een redelijk standaard sensor (049919501), voor voorgloeien en temperatuursensor gelijk. Neemt niet weg dat het daar in kan zitten natuurlijk
Bij mijn weten is de sensor een redelijk standaard sensor (049919501), voor voorgloeien en temperatuursensor gelijk. Neemt niet weg dat het daar in kan zitten natuurlijk
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Ja daar heb je gelijk in. Omdat die standaard al wat voorbij het ledje stond was deze sensor een van de simpele stappen om uit te sluiten. Dit gaf niet het gewenste effect (omgekeerd zelfs), ipv even logisch te denken en dit terug te draaien ga ik dan verder zoeken/nadenken... Een stapje terug is dan te makkelijk ofzo
Het gedrag in de bergen heb ik wat krom omschreven zie ik Dat is inderdaad logisch gedrag.
De temperatuurmeter stond altijd al net rechts van het ledje. Ik dacht dat zit hem in het metertje
Het gedrag in de bergen heb ik wat krom omschreven zie ik Dat is inderdaad logisch gedrag.
Het ging me hier om:de temperatuurmeter stond altijd al net rechts van het ledje. In de bergen liep die dan wat op en keerde weer terug naar dezelfde plek. Ik dacht dat zit hem in het metertje
De temperatuurmeter stond altijd al net rechts van het ledje. Ik dacht dat zit hem in het metertje
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Opknap project James
Komt me bekend voor. Bij warm weer bergop ging zelfs het ledje soms knipperen. Ik heb inmiddels de oude er weer in zitten. Dit is een Wahler (werd door vw origineel gebruikt), heb je die toevallig al geprobeerd? Overigens staat nu de meter nog steeds iets hoger maar dat ligt waarschijnlijk aan de nieuwe immitatie sensor.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De bus wilde steeds slechter, tot bijna niet meer, starten. Gisteren dan ook de gloeibougies vervangen. Bij het testen van de oude zag ik dat er 1 in elk geval stuk was en de andere 3 leken het nog wel (redelijk) te doen, maar waren in elk geval wel wat aangetast. Met de frisse gloeiers erin startte hij wel weer
Ik heb ook direct de brandplaatjes van de verstuivers vervangen, 2 verstuivers lekten wat tussen verstuiver en de kop. Hopen dat dat nu ook voorbij is.
De temperatuursensor weer vervangen voor de oude, dat was een Wahler. Ook de voeler in het drukvat/expansievat vervangen. Deze lekte heel ietsje. Als ik de stekker er af haalde was het er altijd nat onder.
Ik heb hem nog niet met warme motor kunnen testen.
Afgelopen weekend ook mijn lekkende koppelingscilinder in de cabine vervangen. Dat viel op zich nog wel mee, alleen het ontluchten zelf kostte wat meer moeite, maar is uiteindelijk ook gelukt.
Ik heb ook direct de brandplaatjes van de verstuivers vervangen, 2 verstuivers lekten wat tussen verstuiver en de kop. Hopen dat dat nu ook voorbij is.
De temperatuursensor weer vervangen voor de oude, dat was een Wahler. Ook de voeler in het drukvat/expansievat vervangen. Deze lekte heel ietsje. Als ik de stekker er af haalde was het er altijd nat onder.
Ik heb hem nog niet met warme motor kunnen testen.
Afgelopen weekend ook mijn lekkende koppelingscilinder in de cabine vervangen. Dat viel op zich nog wel mee, alleen het ontluchten zelf kostte wat meer moeite, maar is uiteindelijk ook gelukt.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De temperatuurwijzer blijft nu weer als 'vanouds' net rechts van het ledje staan als die warm is. Overigens intussen ook een temperatuurmeter besteld zodat ik de daadwerkelijke temperatuur ook kan aflezen. Geeft ook een iets zekerder gevoel, al heb ik daar wel vertrouwen in. Op vakantie was dit ook zijn uitgangspunt en heeft die de de nodige klimmen in de Ardennen ook overleefd
Starten met warme motor gaat ook redelijk. Redelijk als in, soms wil die nog niet aanslaan. Dan is het een kwestie van nog een keer (kort) gloeien en starten (of nog een keer).
Blijf het wel vreemd vinden dat die warm wat lastiger start. Gloeibougies heb ik getest voor het monteren, maar goed hij start koud wel goed.
Starten met warme motor gaat ook redelijk. Redelijk als in, soms wil die nog niet aanslaan. Dan is het een kwestie van nog een keer (kort) gloeien en starten (of nog een keer).
Blijf het wel vreemd vinden dat die warm wat lastiger start. Gloeibougies heb ik getest voor het monteren, maar goed hij start koud wel goed.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Opknap project James
Er gaat ook een draad van een temperatuur sensor naar het gloeirelais.
Deze bepaalt de gloeitijd van het relais als de motor warm is.
Als je deze draad los neemt zal de gloeitijd koud en warm hetzelfde zijn.
Volgens mij een blauwe draad.
Heeft bij mij het startprobleem met warme motor opgelost.
Deze bepaalt de gloeitijd van het relais als de motor warm is.
Als je deze draad los neemt zal de gloeitijd koud en warm hetzelfde zijn.
Volgens mij een blauwe draad.
Heeft bij mij het startprobleem met warme motor opgelost.
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
Die draad heb ik inderdaad ook los gehad om te controleren of die dan beter start, dus bij warme motor ook gloeien.
Ik heb wel het idee dat het dan beter gaat.
Las daar hier ook al meer over, om de draad er af te laten. Wil dat even aan zien de komende tijd.
Ik heb wel het idee dat het dan beter gaat.
Las daar hier ook al meer over, om de draad er af te laten. Wil dat even aan zien de komende tijd.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983
- koenen
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
- Locatie: Hengelo (Ov)
Re: Opknap project James
De eerste haperingen bij de warme start zijn waarschijnlijk te wijten aan net wat te lang wachten na het voorgloeien bij warme motor.
Als ik hem start, echt direct nadat het lampje uit is, start hij nu elke keer.
Als ik hem start, echt direct nadat het lampje uit is, start hij nu elke keer.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
T3 1.9d 1983