TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kennis van mij had die setup in een golf 2. In nl is het leuk om snel aan je maximum snelheid te zitten. Daarboven word al snel te duur [[sad]] porsche bij het stoplicht hield hem niet bij :mrgreen:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

http://www.vvt-motorsport.nl/pages/cata ... 1&number=0
Je kunt nog verder gaan. Vraag me wel af waar de grens ligt met een flippedbox
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Die ga ik opzoeken voor je Sjoerd :lol:
500nm is ook wel haalbaar met deze motor maar dan moet er nog wel wat boost bij. Ik ben nu net bezig met de wastegate afvoeren in de downpipe te lassen. Die waren nog open, dat droeg op de rollers (naast heel veel lawaai) ook bij aan de hoge temperaturen... ook wel leuk om straks wat harder te rijden zonder gelijk een open uitlaatspruitstuk te hebben, iets meer onder de radar :mrgreen:
Het verschil zit inderdaad in het toerental, ik vind het persoonlijk heel cool als de auto harder begint te trekken naar mate de toeren hoger worden. De meeste auto's vallen bovenin wat terug, de standaard 150pk 1.8t rijdt ook net als een diesel eigenlijk. Ik had op de rollers maximaal vermogen bij 7200 toeren, maar alleen omdat ik daarna het gas los liet ivm misfires. De toerenbegrenzer zit op 8000 en daar zit ook het maximale vermogen. Het maximale koppel is er rond 4000, dus dat is best wel een dikke powerband. Als ik de temperaturen onder controle krijg zal je op de volgende uitdraai zien dat het koppel vlakker blijft, dat zal ook zo blijven zolang ik niet aan de max van de turbo zit :mrgreen:

Dit gevaarte zit inmiddels weer in de bus (de downpipe nu met de aansluitingen naar beide wastegates) :
IMG-20181028-WA0017.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

TijnCU schreef: 28 okt 2018 13:59 Die ga ik opzoeken voor je Sjoerd :lol:
Zo'n bak zijn de kosten niet :buiken: mooi werk hoor :he!!!:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Gisteren heb ik de olie weer vervangen, er staat nu zo'n 5000km op de motor. Geen lekkages of gekke dingen, elke dag mee naar het werk. Ik wacht op nieuwe injectoren, op benzine gaan de huidige 550cc niet meer dicht bij krap 1.5bar boost... Normaal zijn 550cc's goed voor 350-380pk, een beetje afhankelijk van de brandstofpomp. In de praktijk betekent het voor de bus dat je bij regen in de eerste 2 versnellingen niet vol gas kan rijden, hij breekt bij vrij hoge snelheid nog de achterwielen los (+70km/h op een rechte weg). Ik heb 1000cc injectors besteld, dan heb ik een veilige marge om de turbo tot de max af te stellen.
Op lpg heb ik de boost begrensd op 1.2bar en gaan ze mee tot 7000rpm. Daar boven gaat de motor arm. Ik hoop dat ik dit jaar kan overstappen naar vloeibare lpg injectie, ik heb een fabrikant gevonden die mee wil denken hoe je genoeg brandstof in zo'n kleine motor krijgt. Het zal in dit geval door 8 injectors moeten gaan omdat er geen grote injectors zijn voor vloeibare lpg.
De turbo en uitlaat zitten nu in de heatwrap, op deze foto alleen nog de turbo. Dit scheelt enorm veel warmte in de motorruimte!
IMG-20181117-WA0007.jpg
Afgelopen kerst heb ik een begin gemaakt aan het blik, helaas zit er behoorlijk roest op veel plekken. Als eerste heb ik de bestuurderskant wielkast aangepakt, daar kwam een nieuw stuk in van 20x50cm.... Deels donor plaat en deels 4mm plaat in plaats van het dubbele paatwerk stukje waar de gordel zit. Dat blijft nu wel weer een tijdje goed :lol: Alles gestraald en behandeld, na het lassen en spuiten de onderkant dik in de kit en bitumen.
IMG-20181228-WA0000.jpg
IMG-20190106-WA0004.jpg
Nu moet de instap nog en wat stukjes in de vloer en dan door met de andere kant. Bij Jan P. een andere deur opgehaald, bij Boelm wat stukjes plaat.
Dan is hij met de apk in maart in elk geval weer "tochtvrij" :)

En ik ben tot slot bezig met de nieuwe remmen voor de achterkant, er zitten momenteel 300x20mm geventileerde schijven op met T5 klauwen, deze vervang ik voor 330x28mm Porsche remmen met inwendige remschoenen voor de parkeerrem. De steek verandert ook naar 5x130 en daar komen mooie 18" bbs lm overheen.
IMG-20181014-WA0035.jpg
Hieronder wat foto's van het pasplaat ontwerp t/m de gesneden platen, ik moet ze nu alleen nog tappen en dan is het af.
IMG-20181217-WA0008.jpg
IMG-20181216-WA0035.jpg
IMG-20181216-WA0038.jpg
IMG-20190103-WA0016.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door paul1976 »

Heel gaaf, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.

Succes!
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Vette wieltjes ;-). En mooi die handremchoenen in de schijven. Wist niet dat het zo nog werd toegepast. Ik had hetzelfde concept op mijn Alfa uit '69 ;-). Succes!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Coen »

Volvo XC 70 idem. Geen geweldige constructie.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door wouth »

TijnCU schreef: 25 okt 2018 14:25 zo is bijvoorbeeld de inlaat temp is niet zo laag als hij moet zijn.
Ik heb ooit van de mogelijkheid gehoord om een watervernevelaar/mistmaker in de buurt van de luchtinlaat te plaatsen, is dat wat?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Wmi is een last resort oplossing in mijn optiek, of als je echt geen plek hebt voor een intercooler. Bij mij valt er nog een hoop te winnen op het intecooler systeem, zo zit er een vrij dunne radiateur aan vast en is de pomp niet een hele grote jongen. De waterstroom moet afgestemd worden op de hoeveelheid lucht die door de IC gaat en dan ook nog voldoende gekoeld worden. Ik heb nu met de huidige temp 2°c ná de radiateur, na een stuk belasten (voor zover dat lukt met zo weinig grip) ongeveer 8°c. Dat moet beter kunnen. Bij gas los koelt de ic direct terug, maar tijdens belasting loopt de huidige inlaat temp op tot 15+ of gemiddeld 6 graden boven de ingaande watertemp. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering nog.

De handrem constructie spreekt mij wel aan, een trommelrem werkt heel goed als handrem. In elk geval minder gevoelig dan de gemiddelde zwevende klauw met zo'n inwendig heveltje die de zuiger aandrukt. Maar we zullen zien hoe het op de lange termijn werkt... Ik vind zelf een extra remklauw als parkeerrem niet mooi staan, dus daarom heb ik dit Porsche systeem erin verwerkt zoals het ontworpen is. De schijf is er ook voor gemaakt.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Die wmi zorgt toch ook voor extra koppel doordat de nevel word omgezet in stoom? Ik zou persoonlijk het nut niet zien van enkel wmi zonder ic.
Bij een tdi zou het ook als egr vervanger gebruikt kunnen worden.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

En zou je met terugslagkleppen in je huidige rem systeem geen hydraulische handrem kunnen maken? :shock:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Die egr word enkel gebruikt om onbrandbare lucht de cilinder mee in te spuiten om zo de verbandingstemperatuur en de nox gassen te verlagen. Wat denk je dat wmi doet? :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Leg mij dan uit hoe "egt" lager kan worden door wmi?
https://www.researchgate.net/post/What_ ... either_one
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Water injectie en water methanolinjectie lijkt op basis van de naam niet hetzelfde... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Roerdomp schreef: 23 jan 2019 20:06 Water injectie en water methanolinjectie lijkt op basis van de naam niet hetzelfde... :wink:
Daar zou idd nog verschil in kunnen zitten. Maar dan nog zelfs als je zoekt op water methanol injectie dan word er overal gesproken over een verlaagde verbrandings temperatuur. Dus ik ben benieuwd wat nu waar is.

https://youtu.be/0__ysdWYcA8
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie