.

Deel je werk met het forum,
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door krisg »

De jongen en het meisje van EVWT in Frankrijk hebben het ook gedaan, ze zijn op youtube te zien en zitten nu in Roemenie voor homologatie. Lukt dat trouwens in nederland wel ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik zou toch voor de tesla aandrijflijn gaan. Op die manier hou je ruimte over voor extra accu's achter de motor.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door Ewout »

Ambitieus plan! Gelukkig heb je nog even tijd [[thumbup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik vind het technisch een interessant idee, maar ik ben wel benieuwd naar je motivatie, daar ik een paar posts van je terug de indruk kreeg dat je niet veel moest hebben van de linkse ideeën. Dit riekt naar een linkse koers, omdat je technisch al een heel interessante motorisering hebt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door ReneK »

Interessant idee Hylke. Heb je een target voor de actieradius? De bus zal er niet veel lichter op worden en het blijft een baksteen :wink:.
Is het behoud van de versnellingsbak niet zonde van het rendementsverlies?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Waarom eigenlijk het jaartal 2027?
Ik ken weinig mensen die zo ver vooruit plannen.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Tegen 2027 zullen die rechtse grappenmakers in Den Haag wel weer wat bedacht hebben om dit soort projecten in de kiem te smoren. :roll:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door wouter »

Leuk idee. Een doka of enka lijkt ook geschikt voor deze ombouw. Zelf tel ik af naar april 2022, de maand waarin mijn diesel 40 jaar oud wordt en de Nederlandse milieuzones weer in mag. Niet dat ik daar nu praktische problemen mee heb, maar omdat het kan.

Voor volledig elektrisch wacht ik langer af. De infrastructuur heel europa is nog niet zo ver en ik vraag mij af of he in het hoogseizoen langs de franse peage een halfuurtje elke 250km een paal kunt vinden.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Waarschijnlijk gaat dat elektrisch rijden geen probleem zijn maar ik vraag mij af wat dan de standaard gaat zijn met veiligheidsvoorzieningen. Dus de mate waarop moderne voertuigen met elkaar (moeten) gaan communiceren en of dit ook zo eenvoudig in te bouwen gaat zijn op de oldtimers.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Converteren naar elektrisch kan inderdaad interessant worden. Zekers als batterijen voordeliger worden en/of redelijke 2e hands exemplaren voor aantrekkelijke prijzen van de hand gaan. Alles staat of valt ook met de inzet van de bus. Beste inzet is veel km per jaar, maar geen heel grote stukken. Bij ons rijdt de bus gemiddeld nog geen 4000 km per jaar. en als we rijden, dan ver. Dat is voor batterijen de minst aantrekkelijke inzet. Wij gaan nu wel omschakelen van diesel naar benzine. Ik zal de ombouw posten...
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door ReneK »

Iemand wel eens overwogen om een echt moderne benzinemotor zoals een 1.4 of 1.8 TSI in te bouwen? Ik heb een idee of dit technisch haalbaar is ivm motormanagement en koppeling naar overige systemen.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door ReneK »

Ik vermoed dat je gelijk hebt. Daarnaast zijn de wat oudere Tsi motoren niet bepaald probleemloos en nieuwere waarschijnlijk lastig te krijgen en/of duur.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

ReneK schreef: 28 apr 2019 18:27 Ik vermoed dat je gelijk hebt. Daarnaast zijn de wat oudere Tsi motoren niet bepaald probleemloos en nieuwere waarschijnlijk lastig te krijgen en/of duur.
Volgens mij is dat omgedraaid. Juist de 1.8t was betrouwbaarder dan alles wat er na komt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door ReneK »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 29 apr 2019 09:51 Volgens mij is dat omgedraaid. Juist de 1.8t was betrouwbaarder dan alles wat er na komt.
Het klopt volgens mij wel dat de oude 1.8T motor goed was. Dit was nog een vrij standaard motor met turbo. Ik had het over de complexere 1.8 tsi en andere varianten die vanaf ca 2010 gekomen zijn. Hoog olieverbruik en uitgetrokken distributiekettingen zijn veel voorkomende problemen.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ja klopt schijnt dat de zuigers te weinig olie op de cilinderwand achterlaten waardoor deze heel snel slijten.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Officieel: Ombouw naar een volledig elektrische aandrijflijn

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Op zich denk ik dat Tesla geen optie is enerzijds omdat Amerikanen alle vormen van aansprakelijkheid willen vermijden en een Tesla bestaat uit veel meer als elektromotoren en een accupakket. Denk hierbij aan het autonoom rijden met heel veel sensoren rondom . Wel alvast wat praktisch waren onderzoek gedaan. Overigens ga ik het elektriseren van een T3 zeker volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Plaats reactie