1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Spanningsvrij gaat niet werken met een jx spruitstuk afn turbo en orginele jx uitlaat. Ik heb de gaten voor de demper opnieuw moeten boren. Daarna pasten het "redelijk)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maar een flexibel deel staat ook op mijn verlanglijstje... Scheelt volgens mij gewoon trillingen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Olieretourslang in de maak.

Nu de turbo intern verdraaid is, zit de aansluiting voor de olieretour tenminste een beetje in de goede richting.
De originele JX olie-retourslang was niet meer bruikbaar: Ik keek ernaar en het brak van al van ellende in tweeën.

Gelukkig had ik de olieretour van zowel de donor Golf, als ook de olieretour van de Audi Turbo. Ze verschillen beiden een heel klein beetje aan de turbo zijde, maar belangrijker: de aansluiting op het blok is bij de Golf met een Banjo, maar bij een Audi gewoon zoals bij de JX: met een busje.

De aansluiting op het carter zit een stukje verderop, dus hoe je het ook wend of keert: Er moest een nieuwe slang komen. Met de ijzerzaag de oude slang kapot gezaagd, en gekeken hoe ik de boel zou kunnen laten lopen. Stukje tuinslang opgeofferd, en met een beetje zoeken, draaien en buigen kwam ik tot de volgende mal:

Afbeelding
Ligt redelijk vlak, wellicht dat ik 'm nog wat moet ondersteunen, zodat de olie netjes met enkel de zwaartekracht het carter in loopt.


Afbeelding
De aansluiting op de turbo zit met een bochtje, ik durfde niet korter te zagen (omdat ik niet weet of de boel dan nog goed aangeknepen kan worden, maar ook de aansluiting op het carter zit met een bochtje. Dus dan laten we 'm maar 'ruim' in een bochtje lopen. Ook handig dat ie niet strak gespannen over de startmotor loopt..
Misschien dat ik de boel, eenmaal onder de bus hangend, nog moet ondersteunen (met een tywrap of anderzins), maar ik ben al lang blij als ie straks netjes voorzien is van een gevlochten mantel, aangeknepen en wel.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Afbeelding

Need I say more?

Kan nie wachten om 'm te passen! (aankomend weekend)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

nee das goed opgelost zo.

Theo
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Turboolietoevoerleiding (Scrabble!)

Olie aanvoerleiding een beetje vergeten. Oeps.

Die van de Golf AFN heeft de mooiste route om de vacuumpomp heen, kan met een steuntje aan de kop vast (waterflens aldaar), maar komt uiteindelijk dus uit bij de motorsteun.. ai. even niet aangedacht

Olie aanvoerleiding van de Audi AFN heeft minder mooie bochtjes, maar komt uit eindelijk ook gewoon op dezelfde plek uit: bij de motorsteun, want dáár zit origineel ongeveer de turbo.

Olie aanvoerleiding van de 1.6TD JX heeft aan de filterzijde een andere aansluiting (geen banjo maar een thule), loopt veel hoger langs de kop, boven het uitlaatspruitstuk langs, en komt vervolgens in het luchtledige uit..

Zaag erin, en bochtjes buigen op de werkbank. Eerste deel -> Golf AFN. Tweede deel Audi AFN, met zelfbuigbochtjes..

Professioneel er een busje overheen gezet en rondom koper afgelast. Leiding gaat nu vanaf filter, onder de waterflens aan de kop door, en dan hop, 't hoekje om richting turbo (onder het uitlaatspruitstuk dus). Aansluiten wordt een kriem, maar dat hoeft als het goed is maar één keer.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Deze:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... 0-tdi.html
Heb ik er tussen gezet nadat mijn aangepaste leiding scheurde en alles onder de olie zat. Geen last meer van trillingen door de harde leiding en daardoor spanningen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

blok hangt, aandrijfassen zitten vast.

Bus is rondom verlaagd..

To do: Koppeling, schakelmechaniek, intercooler, draadboom
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Boeskool
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2008 10:39
Locatie: Oldenzaal

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Boeskool »

Hallo Jaap,

Hoe heb jij nu de actuator van de turbo zitten. Als je intern de boel verdraait, komt het gatenpatroon niet meer overeen.

groetjes

Rudi
T3 "bloemetjes Syncro JX" 1987, WLLK en 215/75-15 slofjes. Nu de 1.9TDI AFN!
Volvo 164 1971 met Megasquirt injectie en wasted spark ontsteking
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Boeskool schreef: 18 jul 2018 18:44 Hallo Jaap,

Hoe heb jij nu de actuator van de turbo zitten. Als je intern de boel verdraait, komt het gatenpatroon niet meer overeen.

groetjes

Rudi
Klopt. Steuntje van de actuator aangepast. Achterkant van de actuator wijst nu richting het blok. Slangetje erop gemonteerd vóór de turbo op het spruitstuk ging; daar kom je vrijwel niet meer bij.
Zie foto tijdens het bouwen/passen van de olieretour: je kijkt tegen de onderkant aan de van actuator.
https://imgur.com/kvUVYkx
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Zo.. nog net geen jaar voorbij sinds de laatste update.

Afgelopen week druk bezig geweest met de grootste laatste loodjes.

- Intercooler: Any thoughts? Ik wil er liefst een naast de bak hangen, maar qua slangen, buizen, aansluitingen en overgangen: Ik heb nog lang niet genoeg rommel om uberhaupt wat bij elkaar te bouwen. Ik zit te denken aan een Smart intercooler, omdat daar een kap met ventilator op zit.. en lekker compact is.. Iemand foto's van zo'n ombouw?

- Kabelboom:
Wat is wijsheid: Inmiddels ben ik erachter dat ik delen gewoon kan behouden, zoals bijvoorbeeld de olie-druk sensoren, maar ook de draad van de startmotor: Die heb ik gewoon laten zitten, verlegd naar beneden, past het precies.

Maar wat heeft de computer van de AFN dan wel allemaal nodig? De computer heb ik onder de bank gebouwd, met een groot gat naar achteren, waar o.a. de bedrading voor de centrale stekker doorgaat, en de pomp,. en en en.. Ook heb ik de potmeter voor het elektronisch gaspedaal binnen ingebouwd: De gaskabel gaat met een mooie grote lus vanaf onder de auto terug naar binnen...

Wat te doen met het gloeisysteem: Dat van de Golf 3 nemen, of gewoon de JX installatie behouden?

De extra koelvloeistofpomp ( JX ) wordt volgens mij aangestuurd met de temperatuursensor achterop de cilinderkop, klopt dat? Deze kan ik dan toch ook gewoon behouden?
De temperatuursensor voor de koelvloeistof-temperatuur-wijzer in het dashboard komt volgens mij vanaf de aansluiting op het waterhuisje midden op het blok.. Maar waar haalt de ECU dan de motortemperatuur vandaan? Moet ik daar nu de ECU op aansluiten, of/en kan ik dat signaal óók gebruiken voor de temperatuurmeter in het dashboard?

De signaaldraad voor OBD2 heb ik ook uitgevogeld, en de startonderbreker (met sleutel-sensor rond het contactslot) inmiddels ook een heel eind uit gezocht. Deze wil ik liefst gewoon wel plaatsen, net als de schakelaars aan de pedalen (voor de cruise-control...

Snelheidssignaal is nog een dingetje: De snelheidssensor van de Audi versnellingsbak heeft slechts 2 aansluitingen (en een anders signaal dan de golf), waar de Golf versnellingsbak een driepolige sensor heeft.. Ik wilde het signaal dan maar bij de kilometerteller vandaan halen. Met een HA-project sensor? Iemand ervaring?

Vragen vragen!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Update.

Omkeermechaniek werkt niet naar m'n tevredenheid.

Morgen opzoek naar Porsche 986 Boxster mechaniek voor op de bak. Kabelschakelen dan maar.
Iemand ideeën omdat zo onzichtbaar mogelijk te maken in de cabine?

Verder:

Gloeien: doe ik dat met de JX of met AFN relais?

Denk met 't originele JX systeem op dit moment.

Dynamo gaat lukken.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Inmiddels voorzien van Porsche 986 mechaniek voor op de bak. Poep simpel systeem.

Maar nu nog een pook erbij verzinnen

Liefst wil ik de pook ongeveer gelijk houden aan wat ik nu heb ( originele stok op de vloer).

Als ik echter de pookbediening van bijvoorbeeld een Golf 3 zou pakken, dan wordt de slag van de pook veelste groot. Dan zit de 1 met de pook tegen het dashboard en de 2 met de pook tegen de bank aan.

Een enorme toren op de vloer zetten vind ik ook niet zo mooi...
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Is het mogelijk om een schakelweg verkorting te maken op een kabelschakelmechaniek? Zoals bij de T3 waar je die verhogingen hebt waardoor het kantelpunt verplaatst en daardoor de hefboom beïnvloed word.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Ik heb zelf een short-shift setup gemaakt.
Poepsimpel en de schakelwegen zijn 25% korter met de standaard stok uit de vloer :mrgreen:
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Plaats reactie