Ik hoop heel erg dat het probleem hiermee verholpen is, anders zal het inderdaad een 'draadje' zijn ergens. En die laat zich lastig vinden in de spaghetti (mede vanwege de LPG installatie is het extra druk onder de klep). Morgen ga ik een langere rit maken om te testen.
Een langere testrit van 150km wekt de indruk dat het probleem nu verholpen is door de laatste drie aanpassingen. De echte test komt echter nu pas want ik ga op vakantie
We hebben hem doorgemeten, hij leek goed te zijn. Echter, gelet op jouw ervaringen heb ik hem toch maar wel vervangen. Omdat we dit samen met een nieuwe bobine en nieuwe lambdasonde hebben gedaan weet ik niet 100% waar het aan heeft gelegen. Inmiddels ben ik halverwege Schotland en weet ik wel dat het probleem gelukkig opgelost is!
Het probleem van Mauro klinkt bekend, maar mijn bus rijdt alleen op benzine.
Mijn bus (in 2010 gekocht) met 2.1 WBX SS motor had in april 2014 in Tsjechië 'zo in eens' een soortgelijk probleem. Na getankt te hebben langs de snelweg en zo'n 80 km te hebben gereden (120 km/u) begon de motor ineens even in te houden, dit gebeurde steeds vaker en sneller achter elkaar tot ie bijna helemaal uit viel, met een snelheid van 20 km/u over de vluchtstrook, gas geven had tot gevolg dat de motor smoorde. De snelweg af gestopt en gekeken, maar niks aparts te zien. Na een kwartiertje de motor gestart, ik kon weer gas geven en rijden, richting Duitsland. Rustig rijdend (80 km/u) Duitsland in en daar bij de eerste beste benzinepomp getankt (weer Euro 95). Waarschijnlijk slechte benzine getankt in Tsjechië was mijn gedachte, dus zo snel mogelijk die rommel verdunnen dacht ik (in Tsjechië is ook Euro 85 of 87 te koop). Doorgereden naar huis en langzaamaan de snelheid weer opgevoerd. Nog steeds af en toe even inhouden, na een tijdje 110 km/u rijden. Maar het leek minder te worden na nog weer eens een tankstop of twee.
Eenmaal thuis het brandstoffilter vervangen en ook eens de brandstofdruk gemeten en dat was wel goed. Ook de jaren daarna kon het gebeuren dat de bus na een lange en snelle snelweg rit af en toe even stokte.
Ook had ik af en toe iets waterlekkage, bij een temperatuursensor in het thermostaathuis. Iets dikkere o-ring gemonteerd en de lekkage daar was over. Vervolgens lekte het op andere plekken af en toe iets (o.a. bij de andere temperatuursensor in het thermostaathuis, dus ook daar een iets dikkere o-ring in).
Aangezien ik een scheurtje in het druktankje had gerepareerd, deze toch maar vervangen voor een nieuwe (inclusief 'radiator'dop). Het overdrukventiel in de oude dop ging duidelijk pas open bij een hogere druk dan de nieuwe 'radiator'dop. Vervolgens was het waterverlies ook over. Vermoedelijk was alleen een nieuwe dop afdoende geweest.
Ook het probleem van af en toe inhouden na een lange en snelle rit leek opgelost, doordat nu het koelwater op peil bleef. Een stop van een kwartiertje en vervolgens iets minder snel doorrijden hielp doorgaans ook. Mede daardoor dacht ik ook dat het te maken had met mogelijk plaatselijk een te hoge temperatuur (in de motor). Aan de temperatuurmeter is niks te zien, die staat doorgaans nog niet eens half weg.
Vorig jaar (2018) naar Bretagne geweest en op de terugweg, na 3,5 uur achtereen! 120 km/u gereden te hebben toch nog even een paar keer inhouden. Dus even een pauze ingelast en iets minder snel (100 km/u) doorgereden naar ons overnachtingsadres (ik heb een 'gewone' 8 persoons bus, geen camper).
Het probleem van af en toe inhouden is dus nog niet helemaal opgelost.
Zelf dacht ik meer richting brandstof die mogelijk te warm wordt na zo'n lange rit. De tankinhoud neemt langzaam af terwijl de benzine in de tank steeds meer (en sneller) wordt opgewarmd.