Verlies in trekkracht/vermogen
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
- Contacteer:
Verlies in trekkracht/vermogen
Dag allemaal,
Eerder kon ik met mijn 1.7D KY met gemak een caravan of aanhanger van 700-800kg trekken en constant 80 rijden.
Sinds een aantal maanden kom ik met een caravan of aanhanger niet boven de 65km/h uit. Zonder caravan/aanhanger heb ik geen problemen en rijd hij wel naar de 110 km/h toe als het moet.
Enig idee waar dit aan kan liggen? Wellicht meerdere oorzaken?
Onlangs nog de motorolie, bakolie, oliefilter, dieselfilter en luchtfilter vervangen.
Alle tips zijn welkom!
Eerder kon ik met mijn 1.7D KY met gemak een caravan of aanhanger van 700-800kg trekken en constant 80 rijden.
Sinds een aantal maanden kom ik met een caravan of aanhanger niet boven de 65km/h uit. Zonder caravan/aanhanger heb ik geen problemen en rijd hij wel naar de 110 km/h toe als het moet.
Enig idee waar dit aan kan liggen? Wellicht meerdere oorzaken?
Onlangs nog de motorolie, bakolie, oliefilter, dieselfilter en luchtfilter vervangen.
Alle tips zijn welkom!
Groet,
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Als je er zeker van bent dat de dieselfilter schoon en goed ontlucht is. Misschien een probleem met de dieselpomp, injectorleidingen/injectors?
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Het kan ook heel goed in vuil in de tank en/of leiding naar het filter zitten. Of niet functionerende ontluchting van de brandstoftank... Dat is logischer dan een afstelling die 'ineens' wijzigt.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Haal even bij je brandstof filter je toevoer slang even los kijk of die schoon is en niet zoals op de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
- Contacteer:
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Dag allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!
Het brandstoffilter en de aanvoerleiding zijn schoon.
Kan het zijn dat ik de brandstofpomp iets rijker moet zetten? Vorig jaar is het blok er ook even uit geweest. Kan het zijn dat er het een en ander net niet op tijd staat?
Afgelopen weekend ook maar de uitlaat vervangen. Was al enige tijd nodig, want hij lekte hier en daar.
Heb het idee dat dit wel wat helpt. Ook het rubber in de versnellingsbaksteun opgevuld met extra stukken rubber. Heb gelezen in een aantal andere topics dat dit enorm helpt tegen het bokken van de motor bij constant toerental. Het is inderdaad minder geworden, maar nog niet helemaal weg.
Nog andere relatief kleine ingrepen die de prestatie ten goede zullen komen? Verstuivers oid.?
Bedankt!
Bedankt voor jullie reacties!
Het brandstoffilter en de aanvoerleiding zijn schoon.
Kan het zijn dat ik de brandstofpomp iets rijker moet zetten? Vorig jaar is het blok er ook even uit geweest. Kan het zijn dat er het een en ander net niet op tijd staat?
Afgelopen weekend ook maar de uitlaat vervangen. Was al enige tijd nodig, want hij lekte hier en daar.
Heb het idee dat dit wel wat helpt. Ook het rubber in de versnellingsbaksteun opgevuld met extra stukken rubber. Heb gelezen in een aantal andere topics dat dit enorm helpt tegen het bokken van de motor bij constant toerental. Het is inderdaad minder geworden, maar nog niet helemaal weg.
Nog andere relatief kleine ingrepen die de prestatie ten goede zullen komen? Verstuivers oid.?
Bedankt!
Groet,
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Bokken vd motor bij constant toerental? Dit lezende lijkt het erop dat je met symptoombestrijding bezig bent. Bij lastwissel (ineens volgas) wil bij een doorgesleten versnellingsbakrubber er wel sprake zijn van bokken, maar bij een constant toerental? Bokken vd motor lijkt meer te maken te hebben met je klacht over vermogensverlies.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- tdn
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
- Locatie: Dilsen-Stokkem (België)
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Kwaad zal het in ieder geval niet kunnen dat je de verstuivers nakijkt. Ik had indertijd met mijn KY ook heel slechte verbranding door deels verstopte verstuivers. Die geven dan eerder een "straal" dan een nevel, waardoor je de ene keer te veel en de andere keer te weinig diesel in het mengsel hebt.l_apres-midi schreef: ↑12 jun 2019 15:06
Nog andere relatief kleine ingrepen die de prestatie ten goede zullen komen? Verstuivers oid.?
Ben toen bij iemand geweest die een systeem had om uitgebouwde verstuivers schoon te persen met benzine. Een paar keer benzine er door persen en ze gaven terug een mooi wolkje. Daarna presteerden ze veel beter in het blok. Misschien is er een garage in je buurt die hetzelfde voor jou kan doen?
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic
Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
- Contacteer:
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Dank allemaal!
Ik ga met jullie tips in het achterhoofd op onderzoek uit!
Ik ga met jullie tips in het achterhoofd op onderzoek uit!
Groet,
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Al gevonden wat het probleem was?
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- BusBart
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
- Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Jordy, heb je het gevoel dat de bus als ie warm is zóó verschrikkelijk lekker en soepel loopt?
in dat geval zou je de compressie eens moeten meten (vooropgesteld dat de rest in orde is), anders zou het ermee kunnen eindigen dat je ineens (midden in de zomer) de koudestartversneller zou moeten gaan gebruiken, en de motor daarna binnen een week er helemaal mee ophoud.
Dit zeg ik niet om je bang te maken, maar dat is mij ook eens overkomen. toen ik daarna de compressie mat, was die nog maar 24 bar, terwijl de ondergrens van VW 26 bar is. lager als 26 bar is dus versleten.
sterkte
in dat geval zou je de compressie eens moeten meten (vooropgesteld dat de rest in orde is), anders zou het ermee kunnen eindigen dat je ineens (midden in de zomer) de koudestartversneller zou moeten gaan gebruiken, en de motor daarna binnen een week er helemaal mee ophoud.
Dit zeg ik niet om je bang te maken, maar dat is mij ook eens overkomen. toen ik daarna de compressie mat, was die nog maar 24 bar, terwijl de ondergrens van VW 26 bar is. lager als 26 bar is dus versleten.
sterkte
groet,Bart
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 12 sep 2017 11:45
- Contacteer:
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Dag Allemaal,
De bus toch maar eens na laten kijken en wat blijkt: Kop kapot.
Waar het eerst leek te gaan om alleen een lekke koppakking, bleek de kop ook krom en zaten er scheuren in. Oftewel: oud ijzer.
Momenteel staat de bus bij de KeverExpert in Haarle. We hebben besloten om er een compleet ander blok in te hangen.
Nu hangt er een 1.7D KY met korte 4 bak in. (Wel met grotere banden, 215/70 R15)
Ik ben wel budget-gebonden, dus een dikke TDI er inhangen of iets anders met veel aanpaswerk gaat hem niet worden.
De keuze is vooralsnog tussen een 1.9D 1Y uit een Golf III (64pk) of een 1.9TD AAZ (75pk)
Natuurlijk is een AAZ dan vanzelfsprekend aantrekkelijker, maar wat is wijs? Hebben jullie tips?
Dank!
De bus toch maar eens na laten kijken en wat blijkt: Kop kapot.
Waar het eerst leek te gaan om alleen een lekke koppakking, bleek de kop ook krom en zaten er scheuren in. Oftewel: oud ijzer.
Momenteel staat de bus bij de KeverExpert in Haarle. We hebben besloten om er een compleet ander blok in te hangen.
Nu hangt er een 1.7D KY met korte 4 bak in. (Wel met grotere banden, 215/70 R15)
Ik ben wel budget-gebonden, dus een dikke TDI er inhangen of iets anders met veel aanpaswerk gaat hem niet worden.
De keuze is vooralsnog tussen een 1.9D 1Y uit een Golf III (64pk) of een 1.9TD AAZ (75pk)
Natuurlijk is een AAZ dan vanzelfsprekend aantrekkelijker, maar wat is wijs? Hebben jullie tips?
Dank!
Groet,
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
Jordy
1990 VW T3 1.7D KY met korte 4-bak.
Sinds 01-2017 in bezit en omgebouwd tot camper
ENG, SCO, IE, BE, LUX, FRA, CH, AU, IT, SL, HR, HU, SK, CZ, PL, DU
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Wat wijs is heeft vooral met je budget te maken. 1Y is het goedkoopste want relatief weinig aanpassingen.
of dit
of dit
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- BusBart
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
- Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Coen, daar weet je ook niet wat je hebt, is dan toch veel geld?!
Jordy, AAZ moet je ook veel aanpassen, plus turbo uitlaat, 1Y is bijna hetzelfde als KY alleen enkele cm hoger blok, en gashandle op pomp aanpassen, rijd beetje als een KY, maar dan met meer tork onderin. Lijkt mij de meest logische keus voor jou.
alles van de KY laat zich zomaar overzetten op dat blok, ben je het goedkoopst uit.
Jordy, AAZ moet je ook veel aanpassen, plus turbo uitlaat, 1Y is bijna hetzelfde als KY alleen enkele cm hoger blok, en gashandle op pomp aanpassen, rijd beetje als een KY, maar dan met meer tork onderin. Lijkt mij de meest logische keus voor jou.
alles van de KY laat zich zomaar overzetten op dat blok, ben je het goedkoopst uit.
groet,Bart
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Klopt! Het is mij opgevallen dat dieselmotoren voor de T3 in Duitsland behoorlijk aan de prijs zijn. Maar een KY vind je niet in Nederland.
Motor is ook compleet dus plug and play.
Hylke’s oplossing is waarschijnlijk het meest qua vooruitgang maar ik weet niet of daar nog electronica bijkomt. Dat kan ook nog een kostenpost zijn.
Een 1y van de sloop is ook een gok.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- BusBart
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
- Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
lopende golf kopen?
groet,Bart
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .
I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")
"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Verlies in trekkracht/vermogen
Wat wijs is heeft zoals al gezegd vooral te maken met je budget. Besteed je al het werk uit of ga je zelf aan de slag? Daarnaast moet je ook rekening houden met de versnellingsbak. Een korte 4 bak aan een 1y of aaz knopen is geloof ik niet het slimste wat je kunt doen. Nu zul je met de grotere banden al wel wat goed maken maar of dat genoeg is?
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia