Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

je hebt een groot circuit en een klein circuit.
Het grote circuit is van je motor naar je radiateur om zo de boel te koelen. Ik zat toen mijn slang scheurde wel in het grote circuit.
Met het grote circuit stroomt er water zowel door het grote als het kleine circuit.

Het kleine circuit is eigenlijk een cirkel wat grotendeels in en rond je motor is. Maar mensen willen graag een warme kachel als de motor een beetje warm wordt. Dus je kachel zit ook in dat circuit.

Je thermostaat is eigenlijk de deur tussen het grote en het kleine circuit. Bij een Subaru loopt het korte circuit altijd door je kachel heen ook als je kachel uit staat. Bij een VW zet je werkelijk de leiding dicht. Als je de leiding dicht zet blokkeer je dus bij een Subaru motor het kleine circuit, vandaar een bypass dat het water naar de kachel ook weer terug kan stromen als je kachel dicht staat.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik wilde even een testrondje rijden nu mijn koelsysteem weer helemaal is aangesloten.
Scheurt mijn gaspedaal. Dus ik ben met pijn en moeite terug gereden naar huis.

Vorige week is het me gelukt om 37,5km van huis te raken.
Vandaag lukte het me niet om verder dan 14,1km te rijden.

Komende woensdag zou hij naar de tuner gaan, maar ja. lukt dat? Ik weet het even niet, maar ik zie het ook niet meer zo zitten.
Dus mogelijk komt er binnenkort een syncro te koop.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door krisg »

Floris, het houdt niet op met die bussen van jou.
Maar je moet maar denken, beter nu dan ergens ver weg op vakantie. en wat gemaakt is gaat weer een hele tijd mee.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Nog even doorbijten Floris, kan niet lang meer duren voor alles vervangen is aan je bus en je probleemloos rondjes kunt rijden. Na al de bloed zweet en tranen die de bus je al gekost heeft hem van de hand doen is zonde!
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door luizenbos »

Dat had ik ook hoe :?: ver moet je gaan jaren bezig en niet kunnen rijden of kamperen toen was klaar een huwelijk wat niet klikt dan maar op naar de volgende maar ook daar is het afwachten .

succes nog en hoop het beste voor je [[thumpsup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door insomnia »

BeakerFlo schreef: 21 mar 2020 15:12 Ik wilde even een testrondje rijden nu mijn koelsysteem weer helemaal is aangesloten.
Scheurt mijn gaspedaal. Dus ik ben met pijn en moeite terug gereden naar huis.

Komende woensdag zou hij naar de tuner gaan, maar ja. lukt dat? Ik weet het even niet, maar ik zie het ook niet meer zo zitten.
Dus mogelijk komt er binnenkort een syncro te koop.
Ben ik nu dom dat ik me niets kan voorstellen bij een gescheurd gaspedaal? Kabel, ja maar pedaal?

En tsja... ik begrijp het gevoel omtrent ellende gebed zonder einde.. maar als ik de laatste foto's van je bus zie... dan haal ik er al energie uit.. want wat een gave stoere en richting unieke bus!

Dat zelfde heb ik, wegens omstandigheden rij ik er niet/amper mee laat staan kampeer ermee.. maar geloof me, ik ga bijna elke week even bij mn bus in de stalling. Gewoon even genieten van em tussen alle mastodonten in.

Hou vol!
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

De 'Automatic Heater Bypass' is een open verbinding.

Dit is dus een RJES oplossing;
Cooling RJES.jpeg
Dit is een Tom Shiels oplossing;
Cooling Shiels.jpeg
Dit is hoe het origineel bij VW zat bij een VW motor.
Cooling VW.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Nog een variant op de Tom Shiels oplossing;
Cooling Shiels opt5.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Lijkt alsof je het goed uit gezocht hebt. Misschien toch nog eens controleren dat alles aangesloten is zoals op de plaatjes en niet toevallig een slang om gewisseld?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb ook ooit een afgebroken gaspedaal gehad. Was een van de bouten of popnagels waarmee het pedaal aan de vloer zit afgebroken. Nou, dan kun je niks meer. Zaterdagmiddag in België, op weg voor een weekje vakantie. Gelukkig was er één garage open en die had nog een paar parkers in de juiste maat.

(Beetje mosterd na de maaltijd, deze post)

Heb je wat op je temperatuuraanwijzer gezien voordat de slang sprong? Want nu richt alle aandacht zich op oververhitting terwijl ik nog steeds op de koppakking gok.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door insomnia »

Coen schreef: 22 mar 2020 11:18 Ik heb ook ooit een afgebroken gaspedaal gehad. Was een van de bouten of popnagels waarmee het pedaal aan de vloer zit afgebroken. Nou, dan kun je niks meer. Zaterdagmiddag in België, op weg voor een weekje vakantie. Gelukkig was er één garage open en die had nog een paar parkers in de juiste maat.
ah okee, had ik.nog.niet eerder gehoord als euvel...

Goh... wel kl#te idd dan.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Bij mij is hij op het scharnierpunt gebroken. Ik had inderdaad de popnagels op de vloer al eens vervangen door boutjes toen ik 4.000km geleden een nieuw gaspedaal er op zette en een nieuwe gaskabel door de bus trok.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En nu alweer stuk?
Das raar, daar moet een oorzaak voor zijn waarom zo iets doms afbreekt.

Theo
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

klopt... mijn gasklep klemde af en toe een beetje in het gasklephuis, misschien dat dat teveel druk zette op het gaspedaal.
Het gasklephuis is wel al goed gereinigd door degene die ook mijn motor reviseerde.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

VW_Sk8r schreef: 22 mar 2020 10:19 Lijkt alsof je het goed uit gezocht hebt. Misschien toch nog eens controleren dat alles aangesloten is zoals op de plaatjes en niet toevallig een slang om gewisseld?
Nee, alle slangen zitten goed, maar toch werkt het niet lekker.
De theorie van mijn huidige aansluiting, de RJES methode, is dat als de kachel open is (dus warm water er doorheen) dan gaat het water door de H (nummer 10) rechtdoor (oranje lijn) naar de kachel. En als de kachel dicht zit dan volgt het water de paarse lijn.

Maar in de praktijk gaat het water alleen via de paarse/roze U, zelfs als de kachel open is. Dus het werkt voor geen meter.
Verder zit het drukvaatje op een hoofdleiding dus misschien dat daar het water ook de afslag neemt, en zoals Hylke zegt misschien zo het water door de dop naar buiten duwt.

Dus mogelijk ga ik toch voor de Tom Shiels Option 5. Daar zit het drukvaatje op een soort aftakking. En de kachel wordt gewoon weer aangestuurd zoals het bij VW bedoeld was zonder de omleidings H er in.
RJES-H-coolant-diagram.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door Mitch »

Even voor de test de slangen voor nr 10 verbinden. Heb je voor nu geen kachel in de bus maar jij hebt er ook in geslapen zonder isolatie terwijl het vriest toch?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Plaats reactie