Ai, roest...

Lak, plaatwerk, chroom, bumpers, ramen etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door RVB »

Ik keek nog eens naar je foto... maar het paneel ziet er nog best ok. Uit. Ook de naden. Een tussenstap om die gaatje gewoon diccht te lassen is best te overwegen. Binnenkant(bovenkant dorpel, zwaar in de lijnolie oid. Het zou zomaar kunnen dat je met die ingreep jaren plezier hebt. En na die paar jaar kan je het werk alsnog doen. Bij dd kriksteun is het wat kritischer...
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door RVB »

O shit, groetjes Rolf :mrgreen:
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door ReneK »

Steven V schreef: 22 mei 2020 13:18 hier 3 foto's van kwastwerk met 2k-lak.
Ziet er op de foto toch best goed uit Steven!
Jammer dat je zo ver weg woont anders had je die van mij ook wel een keer mogen doen [[thumbup]] .
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

@Rolf; kijk dat relativeert alles een beetje.
Toch denk ik met het oog op evt. spuiten volgend jaar om dit gedeelte nu maar goed aan te pakken. Er zijn nog genoeg delen die ook gedaan moeten worden ter voorbereiding...dat kan volgend jaar of na de vakantie.

Ik twijfel nu of ik het stuk bij de b-stijl toch helemaal open moet maken en dat stukje paneel ook vervangen. Dan is er meer zicht op de stand van zaken in dat vakje.
47A98FD7-26AF-4ABC-A05F-7F18FAD087A1.jpeg

En dit is voor het onderste stuk aan de zijkant de perfecte vervanging toch?
F46F90F0-D9F4-44C6-B0B7-96B79D8E97AF.jpeg
Kan ik daarmee meteen een stuk van de bovenkant (zie foto’s binnenkant) vervangen? Of zit dit onder de plaat met roest waar je hier tegenaan kijkt? Ik herken het niet wanneer ik in de bus kijk.
6765B053-5FB2-4019-8672-D3FF9C3A9ED5.jpeg
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

Goed gezien, geërfd van vorige eigenaar en het is alweer 14 jaar geleden dat we de bus kochten. Ik weet niet hoe lang het er toen al op zat. Het zit er nu nog prima op, lijkt wel gerold. Niet supernetjes maar het heeft het al die tijd goed gedaan.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door RVB »

Open deur: er zijn verschillende wegen....

Mbt vervangplaatwerk. Als je dat stuk gebruikt heb je volgens mij ook het/een stuk erboven nodig. (Zijpaneel) Want van de fotos aan de binnenkant is te zien dat dat paneel ook niet meer fris is. Ik zou kiezen voor de nep (goedkopere) buitendorpel + deel van het zijpaneel boven de naad. De naad is kunstmatig. Binnen kan je zoals je eerst van plan was zelf wat fabrieken.(bovenkant dorpel)

Als je gaat spuiten moet je zeker dat onderste deel vd B stijl vervangen. Al die onregelmatigheden op de alleronderste rand alleen al duiden op gevorderd roestproces waar de panelen elkaar overlappen. (Binnendorpel/buitendorpel) en/of binnenkant B stijl en buitenkant inclusief binnenspatbord en andere zaken die in die hoek bijeen komen. Als je spuit is roest laten zitten funest voor het mooie spuitwerk. Volgens mij is er ook plaatwerk wat buitenkant Bstijl, en buitdndorpel overlapt....



Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

Plaat met onderste stukje van b-stijl eraan heb ik ontdekt. Prijs is maar 48 euro. Bij dezelfde winkel is het onderste stukje bij b-stijl los: 54 euro. Staat ook een ander soort foto bij. Zal wel van twee verschillende fabrikanten zijn?
Is het verschil in kwaliteit groot? Pasvorm kan iets minder zijn, maar de kwaliteit van het ijzer, is dat wel ok? Hopelijk zijn beide overkomelijk bij een zorgvuldige verwerking. Anders geef ik liever iets meer uit aan beter spul en dan kost het me maar war meer werk om stukje bij b-stijl apart te bevestigen.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En de winkel is?

Theo
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

VWbusshop / gunzl classics.
3348C4F3-2F8B-439B-96DC-4B2024A231A7.jpeg
48,50 zo goedkoop dat het bijna te mooi is om waar te zijn...

Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maßaproduktion fur die scheiße bulli's... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door ReneK »

Steven V schreef: 23 mei 2020 10:21 nou, dit kan je zelf hoor, zeker dat kwasten.
Ja, ik zal binnenkort wel moeten. Inmiddels begonnen met voorzichtig wat roestblazen op een naad open te krabben. Gelukkig wel hard metaal en geen gaten.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door ReneK »

Steven V schreef: 23 mei 2020 18:33 dit soort werk?
Inderdaad van hetzelfde soort, met name de naden en binnenkanten licht geroest. Die plekken onder de raamrubbers heb ik nog niet (althans niet zichtbaar). Alleen op de achterklep een lelijke plek weggewerkt vorig jaar.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door wouth »

Steven V schreef: 22 mei 2020 09:30 De gaten zullen gelast moeten worden.
Ik wil niet "de kont tegen de krib gooien", maaaarrrr......is dit echt zo??
En dan bedoel ik de gaten die binnen in de bus zichtbaar zijn bovenin de kokerbalk.

Daar waar nu het gat zit, is ooit vocht geweest en dat vocht heeft dankzij het gat een weg naar buiten gevonden en toekomstig vocht zal dat dus ook doen.
Als je de roest zelve met methoden zoals hierboven beschreven tot stilstand weet te brengen, dan ben je toch al een heel eind?
Het rijden met de bus veroorzaakt tocht in de kokerbalken en dat onttrekt juist vocht!
Ik heb zeer bewust alle afdekdoppen die in mijn kokerbalken zitten daarom verwijderd.

Dat de gaten aan de buitenzijde worden dicht gelast snap ik (uit esthetische overwegingen) heel goed.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

wouth schreef: 24 mei 2020 12:07 Ik wil niet "de kont tegen de krib gooien", maaaarrrr......is dit echt zo??
En dan bedoel ik de gaten die binnen in de bus zichtbaar zijn bovenin de kokerbalk.

Daar waar nu het gat zit, is ooit vocht geweest en dat vocht heeft dankzij het gat een weg naar buiten gevonden en toekomstig vocht zal dat dus ook doen.
Als je de roest zelve met methoden zoals hierboven beschreven tot stilstand weet te brengen, dan ben je toch al een heel eind?
Het rijden met de bus veroorzaakt tocht in de kokerbalken en dat onttrekt juist vocht!
Ik heb zeer bewust alle afdekdoppen die in mijn kokerbalken zitten daarom verwijderd.

Dat de gaten aan de buitenzijde worden dicht gelast snap ik (uit esthetische overwegingen) heel goed.
Er mag geen water in kokerbalken (condens) blijven staan, daarom zijn er afwateringsgaten bedacht.
Daarvan moet je wel zorgen dat die open zijn.
Met gaten als deze in de kokerbalk komt er juist veel (nat) vuil in, waardoor er een grotere kans op roest is, het blijft immers heel lang nat.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik volg Wouth's zienswijze. Water moet weglopen en ventilatie is een goede zaak. Waar die gaten dan handig zijn is iets waar ieder zijn eigen voorkeur aan geeft. Ik heb tot dusver altijd alle doppen uit de bodem verwijderd, en bij de bus zelfs twee gaten extra geboord in het paneel voor het achterwiel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Ai, roest...

Ongelezen bericht door blauw »

Ik pak de popcorn erbij :D .

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Plaats reactie