Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Nu alles er uit ligt dacht ik ook maar eens het schakelen te verbeteren. Onder mijn bus zit een extra bescherming van de schakelstang, deze zit vast aan het glij-frame dat mijn cardanas beschermt. Aan de voorkant boven mijn voordifferentieel zit aan het einde van de bescherming een PVC buis met een heel specifiek rubbertje. Dit is een zo bijzonder rubbertje dat hij niet meer te krijgen is, mogelijk heeft busdepot hem in Amerika, maar ik betwijfel het.
Het gaat hier om nummer 5 in het plaatje, onderdeel nummer; 251 711 184 C
Ze hebben het er hier ook over op het;
Amerikaanse forum; https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8865359
Engelse forum; https://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=4&t=171299
Ik heb besloten de pvc buis maar weg te laten, men zegt dat deze tegen de carrosserie kan tikken. Dit heb ik zelf nooit zo ervaren.
Op het busje waar de pvc buis op zit met een rubberen mof;
Plaats ik dan een stuurhuis rubber, met een versleten nylon balletje;
Zo voorkom ik dat de bescherm buis aan de voorkant een opening heeft waar veel water en vuil in kan verzamelen. Na een jaar even checken hoe dat houdt. Meer info; https://beakerbus.nl/2020/het-ontbrekende-rubbertje/
Je ziet trouwens aan het busje hoe roestig de boel wordt als het niet goed afdicht.
Het gaat hier om nummer 5 in het plaatje, onderdeel nummer; 251 711 184 C
Ze hebben het er hier ook over op het;
Amerikaanse forum; https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=8865359
Engelse forum; https://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=4&t=171299
Ik heb besloten de pvc buis maar weg te laten, men zegt dat deze tegen de carrosserie kan tikken. Dit heb ik zelf nooit zo ervaren.
Op het busje waar de pvc buis op zit met een rubberen mof;
Plaats ik dan een stuurhuis rubber, met een versleten nylon balletje;
Zo voorkom ik dat de bescherm buis aan de voorkant een opening heeft waar veel water en vuil in kan verzamelen. Na een jaar even checken hoe dat houdt. Meer info; https://beakerbus.nl/2020/het-ontbrekende-rubbertje/
Je ziet trouwens aan het busje hoe roestig de boel wordt als het niet goed afdicht.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Het was wel tijd om de boel te onderhouden..
Alle onderdelen zijn vies of zelfs helemaal uit elkaar gevallen. De schenk blokjes voorop mijn vork waren ook helemaal weg. Niet gek dat de boel zo slecht schakelde.
Meer er over hier; https://beakerbus.nl/2020/schakelstangen-onderhouden/
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Dat een thermostaat eerder open gaat maakt alleen dat het motorblok in eerste instantie 'te koud' draait en dat komt de efficiëntie niet ten goede.
Het duurt langer voordat alles lekker warm is, dan wel te heet wordt. Maar als de circulatie onvoldoende is kan het blok op een gegeven moment toch te heet worden.
Bij mijn LaRo Td5 zat de visco-fan vast (fan draaide altijd mee). Het ding eraf gehaald afgelopen winter en een half jaar gereden zonder fan, maar zo'n direct ingespoten pompverstuiver diesel wil amper warm worden. Zelfs nog een 'radiator-muff' geplaatst en na een rit Zwolle-Amersfoort (120 km/u snelweg, dat mocht toen nog) was de temperatuur in het blok 105°C, en in de rest van het koelsysteem vermoedelijk ook (de nieuwe thermostaat begint te openen bij 88°C en volledig open bij 94°C). Overeenkomst met Subaru is dat de kachelradiateur altijd mee circuleert. In mijn geval was er voldoende circulatie, alleen amper koeling in de radiateur (vanwege de 'radiator-muff' kwam weinig tot geen rijwind door de radiateur), alleen de kachel, die ik aan had staan, gaf wat koeling (de kachel werd dan ook ook lekker warm). Nu met een elektrische fan (die bij zo'n 100°C pas inschakelt) rijdt de LaRo iets zuiniger.
Een kennis met een Hanomag-Henschell camper, waar een Volvo benzineblok ingebouwd is, had ook problemen met de koeling, doordat er een niet originele waterpomp in het Volvo blok zat. Maar zo'n Hanomag heeft de radiateur voorin met daarachter tussen de voorstoelen het motorblok en transmissie (en voorwielaandrijving).
Groet,
Erik.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
De thermostaat gaat eerder open omdat het korte circuit verbeterd is, het lijkt nu meer op hoe Subaru het deed. Alle plaatjes staan hierboven al eens in het draadje genoemd. Uitleg kan je ook hier vinden; https://beakerbus.nl/2020/koelsysteem-met-een-subaru/
Of de circulatie krachtig genoeg is moet ik dus even checken.
Of de circulatie krachtig genoeg is moet ik dus even checken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
goed om te lezen dat dit niet gebeurd is .
ik heb ook de schakelstangen opgeschoond , je merkt het wel .
succes met de syncro verder .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Mooie oplossing met dat rubber [[thumbup]] hou ons op de hoogte of het werkt. Zelf ook een tijdje gezocht maar uit eindelijk zonder gemonteerd omdat ik niks kon vinden.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Ik zie hier dat Rene van wijlen Evolution Speedbarn het volgende zegt (op facebook); Ik heb inderdaad schoepen-pomp.BeakerFlo schreef: ↑25 jun 2020 07:36 Dit is inderdaad wel een puntje om over na te denken. Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten... Maar het kan geen kwaad om het toch te checken.. Kan er natuurlijk altijd een zwaardere in zetten, volgens mij heeft dat weinig nadelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Nee gelukkig niet.
Want zoals Subaru het bedoeld heeft is prima.
Want zoals Subaru het bedoeld heeft is prima.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Dus... ik heb de motor weer terug gekregen. Inderdaad waren mijn koppen krom getrokken en ze zeiden dat hij behoorlijk heet was geworden. Ik heb nu een extra sensor in de water-koelbrug gezet waarmee ik direct de temperatuur kan aflezen. Moet alleen nog kijken hoe ik die sensor moet aansluiten
Toen ik hem binnen kreeg zat ik wel even gek te kijken.
Nog even uitzoeken hoe ik die moet aansluiten.
Intussen zit de motor weer aan de bak. Ik heb de gelegenheid genomen om wat andere zaken ook aan te pakken.
Benzine tank;
Blijkbaar is het een tijd verplicht geweest om een hitteschild tussen blok-bak en tank te hebben. Deze werd op de benzine tank geplakt. Ik heb een dunne hitte-werende folie gekocht en dit ook gedaan. Kostte niet de wereld en heeft verder geen nadelen. Meer hierover; https://beakerbus.nl/2020/syncro-tank-us-vs-eu/
mooi moment om de brandstof leidingen aan te pakken;
voor:
na:
En als de tank er uit is kan ik ook meteen de isolatie aanpakken die vies en versleten was achter de tank.
Ik heb nu inderdaad de originele Subaru waterpomp;
En ik heb de cardanas met nieuwe kruisjes en laten balanceren.
Ik heb nog wat andere onderdelen, waar de roest toch weer doorkwam door mijn snel geverfde laagje, gestraald en knap in de verf gezet.
En van de versnellings stangen alle rubbers vervangen.
Nu ligt alles klaar om gemonteerd te worden.
Toen ik hem binnen kreeg zat ik wel even gek te kijken.
Nog even uitzoeken hoe ik die moet aansluiten.
Intussen zit de motor weer aan de bak. Ik heb de gelegenheid genomen om wat andere zaken ook aan te pakken.
Benzine tank;
Blijkbaar is het een tijd verplicht geweest om een hitteschild tussen blok-bak en tank te hebben. Deze werd op de benzine tank geplakt. Ik heb een dunne hitte-werende folie gekocht en dit ook gedaan. Kostte niet de wereld en heeft verder geen nadelen. Meer hierover; https://beakerbus.nl/2020/syncro-tank-us-vs-eu/
mooi moment om de brandstof leidingen aan te pakken;
voor:
na:
En als de tank er uit is kan ik ook meteen de isolatie aanpakken die vies en versleten was achter de tank.
Ik heb nu inderdaad de originele Subaru waterpomp;
En ik heb de cardanas met nieuwe kruisjes en laten balanceren.
Ik heb nog wat andere onderdelen, waar de roest toch weer doorkwam door mijn snel geverfde laagje, gestraald en knap in de verf gezet.
En van de versnellings stangen alle rubbers vervangen.
Nu ligt alles klaar om gemonteerd te worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Wow , mooi .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
+1 [[toast]]
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Gewoon zo: Foto is net niet helemaal scherp, maar duidelijk genoeg.BeakerFlo schreef: ↑17 jul 2020 08:36 Dus... ik heb de motor weer terug gekregen. Inderdaad waren mijn koppen krom getrokken en ze zeiden dat hij behoorlijk heet was geworden. Ik heb nu een extra sensor in de water-koelbrug gezet waarmee ik direct de temperatuur kan aflezen. Moet alleen nog kijken hoe ik die sensor moet aansluiten
Toen ik hem binnen kreeg zat ik wel even gek te kijken.
72601.jpg
Nog even uitzoeken hoe ik die moet aansluiten.
Groet,
Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Zeker, thanks
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Hoi Floris,
Ik heb onlangs deze gekocht, is dat niet een goeie voor nr 5 uit jouw plaatje?
Groeten Michiel
Ik heb onlangs deze gekocht, is dat niet een goeie voor nr 5 uit jouw plaatje?
Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Nee die heb ik ook. Hij was kort. Deze hoort tegen de versnellingsbak op het asje met het bolletje. Diegene die ik nu heb is net even langer en voelt wat meer solide.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl