Welke versnellingsbak bij AAZ

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Een UN1 kan je gewoon voor de motor monteren met geflipt differentieel. De audi bak moet je voor de motor in het geheel op de kop plaatsen. Komt daardoor wat lager boven de weg. Er was ooit een omkeerinrichting in de markt om tussen motor en bak te plaatsen. Maar succes was dat ook niet. De foto's laten een 'middenmotor' ombouw zien waarbij een motor met bak vanuit een personenauto in de bus geplaatst worden. Dus de motor voor de bak dan. Heb je ook in de W8 uitvoering.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

En vinden jullie 750 euro netjes voor een gereviseerde ABN inclusief dieselkoppelingshuis?

groet,

Jean-Paul
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Jean-Paul, je kan jezelf afvragen of je krijgt waar je voor betaald. Een gereviseerde bak kost je +2000,- bij een fatsoenlijke aanbieder. Revisie kost je minimaal die 400 euro aan arbeid (als je tenminste de boel schoon aanlevert). Afhankelijk de staat van de bak en onderdelen kan het snel oplopen, dus revisie kost minimaal tussen 750 en 1500 euro als je de hoofdcomponenten kan hergebruiken. Anders loop het hard op met nieuwe onderdelen.

Wat verwacht je van een gereviseerde bak? 5k probleemloos rijden, 100K probleemloos rijden?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Het gaat om een perfect draaiende bak. De beste man vervangt de synchromeshen en de hoofdlagers. Inspecteert de rest. Mij lijkt hij zeker een goede aanbieder, heeft mij referenties gestuurd en reviseerd er 10 per jaar. Ook heeft hij mij zelfs uitgenodigd te komen kijken. Lijkt mij niet dat je dat doet als je maar wat aanbeunt. HIj geeft er ook garantie bij. Geeft ook aan dat er altijd iig 5 jaar probleemloos mee gereden kan worden. Dit komt naar mijn weten overeen met +- 100k.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Anne Benjert. Ben hem op het spoor gekomen via de fb community
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door motnamol »

Het gaat dus om welke vb en ik denk niet om het koelsysteem. Ik heb een 1,9 d uit een caddy met een DK bak uit een luchtgekoelde 2.0 T3

Als die het op zijn heupen krijgt dan wil die de 130 wel even aan tikken. (wind mee) dit is volgens mij de beste bak voor een 1.9 D of TD
maar de beste snelheid is gewoon rond de 100 lekker rustig en zuinig .1 op 12.8
En nooit probleem gehad met koelsysteem altijd de rode koelvloeistof gebruikt van de action.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

JeanPaul schreef: 27 sep 2020 19:10 De beste man vervangt de synchromeshen en de hoofdlagers.
Een basis set revisie kost al 600,-.

1 x dubbel kegellager FAG
2 x asafdichtring aandrijfflens aan de zijkant
1 x schakelhendel op de schakelas
1 x papieren pakking op de achterkant
1 x papieren pakking handgeschakelde versnellingsbak
1 x papieren pakking koppelingshuis
1 x spanmoer - dubbel kegellager
2 x kapje voor aandrijfasflens
6 x schakelstang kogelkooi
2 x O-ring lagerring vulring
1 x naaldlager aandrijfasbehuizing midden
1 x naaldlager / druklager
1 x aandrijfas rollager / naaldlager
1 x asafdichting ingaande as / priceas
4 x gegroefde synchromeshring
1 x afsluitplug 24 x 1,5
1 x magnetische olieaftapschroef M24 x 1,5
1 x asafdichting - schakelas
1 x lagerbus - schakelas
1 x stofbus schakelas
1 x kogellager aandrijfas in het lagerschild
2 x kegellagers - differentieelkooi

Los daarvan kan het nodig zijn om bv het synchroonlichaam (+300,-) te vervangen als dit nog de oude is met vierkante uitsparingen (breukgevoelig). Verder worden er standaard (na 30 jaar voortschrijdend inzicht) diverse verbeteringen doorgevoerd. Dat kan je zelf nog eens uitbreiden door extra hoofdlager borging en spatplaten (als je bak al open is kost dat ook niet veel meer).

De man kan een beste monteur zijn maar naar mijn mening spreek je voor dat bedrag nog maar over een deelrevisie. Eigenlijk dat je jezelf afvraagt welk deel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

De ABN bak komt overeen met de 3h bak qua verhoudingen. Daarmee haal ik de volgende snelheden bij 3000 rpm:

15 - 30 - 50 - 70 - 85

Ik persoonlijk had liever gezien dat dat allemaal wat hoger lag. Nu is een deel de afwijking van mijn toerenteller want die geeft ongeveer 200 toeren meer aan bij 100 km/h dan de software die bij mijn ECU zit. Maar dan nog zie ik liever dat mijn versnellingen iets langer zijn.

Dus die ABH voor 750 gereviseerd en uit elkaar geweest, ik zou vragen of hij toevallig een langer diff tandwielen paar heeft liggen. Informeer eens wat dat kost en besluit dan of je het waard vind of niet. Op zich denk ik niet dat je een volledig super tot in de puntjes gereviseerde versnellingsbak verwacht voor dat geld, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik al een jaar of 8 met een 'tweedehandsje' rondrij die nooit uit elkaar is geweest...

Groeten Michiel

PS en als je gaat informeren of hij een langer diff tandwielpaar heeft liggen, vraag dan of hij er 2 heeft ;-)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Mitch schreef: 27 sep 2020 21:54 De ABN bak komt overeen met de 3h bak qua verhoudingen. Daarmee haal ik de volgende snelheden bij 3000 rpm:

15 - 30 - 50 - 70 - 85

Ik persoonlijk had liever gezien dat dat allemaal wat hoger lag. Nu is een deel de afwijking van mijn toerenteller want die geeft ongeveer 200 toeren meer aan bij 100 km/h dan de software die bij mijn ECU zit. Maar dan nog zie ik liever dat mijn versnellingen iets langer zijn.

Dus die ABH voor 750 gereviseerd en uit elkaar geweest, ik zou vragen of hij toevallig een langer diff tandwielen paar heeft liggen. Informeer eens wat dat kost en besluit dan of je het waard vind of niet. Op zich denk ik niet dat je een volledig super tot in de puntjes gereviseerde versnellingsbak verwacht voor dat geld, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik al een jaar of 8 met een 'tweedehandsje' rondrij die nooit uit elkaar is geweest...

Groeten Michiel

PS en als je gaat informeren of hij een langer diff tandwielpaar heeft liggen, vraag dan of hij er 2 heeft ;-)

Ik zal het vragen!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor je die man aan het werk zet met de vraag om iets waarvan je niet weet wat je nu wil, bepaal even wat je set-up gaat zijn.

#1 welke motor wil je rijden (diesel of benzine, hoeveel vermogen levert die motor)
#2 welke uitvoering bus (hoog/laag/hefdak)
#3 welk gebruik (dagelijks, enkel vakanties, voor de show)
#4 welke rijstijl ambieer je (rustig, vlot, sportief, lui, zuinig, of juist niet)
#5 Welke snelheden rijd je (gewenste cruisesnelheid, hoeveel% stadsverkeer, binnenwegen of snelweg)
#6 welke bandenmaat ga je rijden

De echte specialist kan zonder omhalen je duidelijk maken welke (4 of 5)bak met welke overbrengingen aan tandwielen en differentieel daar bij past.

Er is meer dan 30 jaar ervaring met zulke zaken, je hoeft echt het wiel niet uit te vinden maar je moet wel weten hoe, wat en waar je uiteindelijk mee op pad wil gaan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

RoonT3 schreef: 27 sep 2020 22:27 Voor je die man aan het werk zet met de vraag om iets waarvan je niet weet wat je nu wil, bepaal even wat je set-up gaat zijn.

#1 welke motor wil je rijden (diesel of benzine, hoeveel vermogen levert die motor)
#2 welke uitvoering bus (hoog/laag/hefdak)
#3 welk gebruik (dagelijks, enkel vakanties, voor de show)
#4 welke rijstijl ambieer je (rustig, vlot, sportief, lui, zuinig, of juist niet)
#5 Welke snelheden rijd je (gewenste cruisesnelheid, hoeveel% stadsverkeer, binnenwegen of snelweg)
#6 welke bandenmaat ga je rijden

De echte specialist kan zonder omhalen je duidelijk maken welke (4 of 5)bak met welke overbrengingen aan tandwielen en differentieel daar bij past.

Er is meer dan 30 jaar ervaring met zulke zaken, je hoeft echt het wiel niet uit te vinden maar je moet wel weten hoe, wat en waar je uiteindelijk mee op pad wil gaan.
Heb hem alles aangegeven AAZ motor (diesel dus). Enkel vakanties. Grotendeels cruisen ongeveer 60% op 80 wegen. Maar wil ook de bergen in kunnen dus de motor zal ong 90/95 pk gaan leveren. Is een gewone bestelbus. Enkel een bed ingemaakt.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

AAZ levert standaard al 87pk. Degene die hem bouwt heeft al jaren ervaring met het fine-tunen van oude diesels. Komt een iets grotere turbo op, intercooler, oliekoeler. En waarschijnlijk ook nog een grotere radiateur. Alhoewel er reeds een nieuwe in zit. Heb ook gehoord van een naspoelpomp, ga dit nog eens verder uitzoeken.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Sorry. Hij heeft standaard 75 pk. Dus verwacht dat uitkomen rond de 85
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Niks zo leuk als jezelf in een avontuur storten. Je hebt veel plannen, hopelijk maken ze de verwachting waar.

Let op downloadlink; omgetwijfeld al gevonden, omboouwbeschrijving AAZ

Als je jezelf goed inleest kan je van de fouten en successen van voorgangers leren. Dat wisselt nog al eens. Wat bij de een werkt of voldoet geeft bij een ander enkel problemen. Dat heeft te maken met verwachtingen, het gebruik, budget en kwaliteit van de werkzaamheden en materialen.

deel vooral wat je doet en waar je zoal tegen aan loopt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Coen »

Als het je om het vermogen gaat raad ik een ombouw naar GTI aan. Hoef je ook niets aan de versnellingsbak te doen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Heb vooral veel gelezen over het heet lopen. Zijn nu naar de optie van een vloeistofgekoelde intercooler aan het kijken.
Plaats reactie