Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Kire schreef: 24 jun 2020 07:45 Is de waterpomp in het Subaru blok opgewassen tegen de weerstand die 10 meter koelwaterleiding geeft?

Groet,

Erik.
BeakerFlo schreef: 25 jun 2020 07:36 Dit is inderdaad wel een puntje om over na te denken. Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten... Maar het kan geen kwaad om het toch te checken.. Kan er natuurlijk altijd een zwaardere in zetten, volgens mij heeft dat weinig nadelen.
Dus er zijn intussen wat dingen gebeurd met de vw bus. Ik merk dat ik mijn beakerbus website en hier een beetje verwaarloosd heb op dat vlak. Dus maar even een update. Eerst het bovenstaande verhaal. Ja, ik heb een originele koelwaterpomp er in gezet. Dit maakt een wereld van verschil, ineens is er wel power genoeg om het water naar de kachel in het dashboard te pushen. Dus dat had ik eerder moeten doen.

Ik had het wel als tip gehad, maar ik dacht als een revisie bedrijf een goed alternatief biedt, dan zal dat wel goed genoeg zijn. Maar die zijn inderdaad gefocust op een Subaru motor die in zijn originele omgeving zit en niet in een bus waar de radiator inderdaad meters van de koelwaterpomp af staat.


Afbeelding

De Tom Shiels oplossing is geweldig. De kachel doet het (ook dankzij de sterkere waterpomp, maar ook omdat het water niet meer via het druk tankje er uit geduwd wordt, maar de volledige stuwing naar voren krijgt als de kachel open is. ik durfde in het begin er niet zo enthousiast over te zijn, maar na een weekendje weg in de ardennen kan ik toch wel concluderen dat het goed werkt en koelt. Nu helpt het ook wel dat ik de buizen naar voren, radiator en thermostaat ook heb vervangen. Ik begin nu steeds minder zorgen te maken over de koeling van de motor alhoewel ik hem nog wel goed in de gaten houd.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb de boel eens goed aangepakt. Het frustreerde me al een tijdje dat de toerenteller het niet deed. Het past natuurlijk niet, een Subaru toerental met een VW toerenteller. Gelukkig is er iemand die dit al eens heeft opgepakt door een soort vertaal relais te maken. Ik ging niet moeilijk doen en heb die aangeschaft. Het is de ‘Vanagon Tach fixer‘ dat ik gekocht heb bij BUSARU.

Hieronder het relais aan de rand van mijn motor ruimte;
Afbeelding

Hier het tekeningetje van Busaru zelf;
Afbeelding

Aansluiten kan op stekker T7a in de motorruimte. Deze ziet bij mijn bus met een oorspronkelijke DJ motor er zo uit;
T7a stekker DJ.png
Er zijn nog wat alternatieven kwam ik achter toen ik mijn oplossing postte op Club 80-90 Forums:
RJES does a similar tacho adapter to allow the Subaru ECU to drive a T3 petrol tacho. It may work out more cost-effective than buying something from the USA.

HTH
I got mine from reelaudio.Co.UK but I dont think he makes them anymore, might be worth an email

Sent from my Pixel 4 using Tapatalk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb het schakelen ook aangepakt. Het was een beetje roeren om hem in de juiste versnelling te krijgen. Op zich is dat geen ramp, ik was er al snel aan gewend, maar het hoorde niet zo en voor mijn vriendin was het altijd even zoeken. Dus ik heb toen de motor en bak er onder vandaan lag eens aandacht gespendeerd aan het schakelen. Zo ziet het er bij mij uit;

Afbeelding

Alleen als toevoeging heb ik nog een extra hoes bij het nylon busje dicht bij het nylon kruisje en over het nylon kruisje zit een soort PVC buis ter bescherming. Dit is waarschijnlijk omdat ik een T3 syncro heb en dit voorkomt dat er zand en water in de gevoelige delen komen.

Hier nog wat meer schematische tekeningen;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alles eens netjes in de verf gezet en alle slijtage onderdelen vervangen voor nieuw;
Afbeelding

Nieuw vs oud
Afbeelding
Afbeelding

En zo zat het weer in elkaar;
Afbeelding

Er zijn wat verschillen in de schakelstangen, je hebt verschillende pakketten;
  • Vroeg model benzine (pakket bij Brickwerks)
    Vanaf chassisnummer DH000 001 tot HH113 601 (1983 tot 1987)
  • Vroeg model Diesel Diesel
    Vanaf chassisnummer DH000 001 tot HH113 601 (1983 tot 1987) Syncro tot HG119911
  • Laat model Benzine
    Vanaf chassisnummer HH113 602 (vanaf 1987)
  • Laat model Diesel
    Vanaf chassisnummer HH113 602 (vanaf 1987)
Hier zie je trouwens het extra rubbertje voor syncro, deze sluit de opening naar een schakelstang af, maar zorgt wel dat de boel vrij kan bewegen;
Afbeelding

Hier zie je hem in een schematische tekening, nummer 5;
Afbeelding

Het rubbertje is niet meer te krijgen en Simon van Brickwerks overweegt hem na te maken als iemand hem een keer een goed exemplaar levert. Wie weet stuur ik mijn gescheurde rubbertje eens op, verder is hij namelijk wel in goede staat. Ik heb een hoop oplossingen gezien hoe men dit fixt. Mijn oplossing was om een stuur huis rubber te kopen, het oude nylon bolletje te gebruiken en de grijze PVC buis met rubbertje geheel te vervangen. Dat ziet er nu zo uit, ik houd het in de gaten of dit een duurzame oplossing is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna was het een kwestie van alles er weer onder hangen.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door insomnia »

Leuk weer wat te zien..

Je blijft het altijd maar grondig aanpakken. Er gaat altijd een hoop tijd (en geld) in de mooie hobby [[applaus]] maar het resultaat is er dan volgens mij ook wel naar [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb de versnellingsbak met hitte bestendige verf bespoten om eventuele oxidaties te voorkomen.
Afbeelding

En in Amerika was het een verplichting, en anders een optie, om de tank met een hittewerende folie te beplakken. Hierdoor wordt de tank en de inhoud minder heet door de motor hitte, vooral bij een syncro waar deze vlak bij een motor en versnellingsbak is geplaatst. Nu de tank er bij mij uit lag kon ik dat ook wel doen, voor niet gek veel geld kocht ik hittewerende plakfolie, alleen dan is die goud-kleurig.

Hier zie je het folie als optie dat je kan kopen bij GoWesty.com
Afbeelding
https://www.gowesty.com/product/made-in ... -fuel-tank

En zo ziet mijn tank er nu uit.
Afbeelding
Meer info over Amerikaanse vs Europese T3 tanks. https://beakerbus.nl/2020/syncro-tank-us-vs-eu/

We hebben ook allerlei onderdelen laten stralen, verzinken en netjes spuiten. Zo kan alles weer een tijdje tegen de roest.
IMG_0597.jpeg
De isolatie kon ook wel een opfris beurt hebben, nadat we al het blik achter de isolatie ontroest en goed geconserveerd hebben.
IMG_0783.jpeg
En de versnellingsbak hangt in nieuwe rubbers;
IMG_0799.jpeg
En de stuurpomp leidingen heb ik netjes geschuurd en in de verf gezet;
IMG_0803.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

De versnellingspook is gevoelig en kan eventueel breken.
De standaard pook staat voor mij iets te ver naar voren. Ik moet me dus voorover buigen om de pook te pakken. Het zou fijn zijn om dit te veranderen. Je kan het schakelen van de standaard pook verbeteren met een tweetal aanpassingen;
  • Door de pook langer te maken en hem iets naar de bestuurder te kantelen wordt hij beter bereikbaar (Bij Bus-ok verkrijgbaar).
  • Je kan ook de pook losmaken van de vloer en de opvulling er tussen zetten. Hierdoor komt het scharnierpunt iets omhoog en worden de bewegingen van bijvoorbeeld 1 naar 2 korter.
Een optie, the bigshot shifter
Volgens mij waren zij één van de eerste die het schakelen van de T3 wilden verbeteren. Het bedrijf is RSFab en bij het opstarten hadden ze een wat slechte naam qua leveringen. Ik gok dat dit nu verholpen is, zeker nu ze te koop zijn via een betrouwbare partner zoals Campervan Culture.

Een groot voordeel van dit systeem is dat er geen nylon/plastic onderdelen meer zitten rond/onder de pook. Hierdoor blijft de boel frisser omdat er geen slijtage is. Mogelijk moet je het af en toe wel smeren.
Bigshot shifter.png
Installatie; https://www.youtube.com/watch?v=55i0P9n4Gx0
Mijn keuze om toch niet voor deze te gaan is de lompe pook. Het voordeel is wel weer de slanke voet waardoor je de originele pook-hoes nog kan gebruiken.

Andere optie; The 025Motorsport 711 shifter
Op het “Club 80-90 Forums”-forum bouwde Silverbullet een eigen pook systeem. Net als de big shot is deze geheel gebouwd in metalen waardoor het minder gevoelig is voor slijtage. Hij heeft ook een dikke veer er op zitten waardoor de pook in zijn vrij altijd in het midden staat.
025motorsport 711 shifter.jpg
En zo zie je de twee poken naast elkaar. En hier zie je mijn oude en nieuwe pook naast elkaar. Ik ben dus voor de 025Motorsport 711 shifter gegaan. Deze zag er degelijker uit en van boven leek hij meer origineel.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

We hebben ook een knappe koelbox gekocht. Het is een compressor koelbox geworden omdat de voordelen daarvan niet opwegen tegen de nadelen.
absorptie vs compressor.png
We begonnen met een Campinggaz compressor koelbox. En het werkte. We hadden koele drankjes, meestal. Het probleem met deze koelbox is dat hij betrekkelijk veel herrie maakt en daarnaast ook nog veel stroom verbruikt. Maar in 2018 trokken we elke dag verder en sliepen we niet op campings. Overdag stond de koelbox aan en ‘s nachts trokken we de stekker er uit en konden we tenminste slapen. In de bus hebben we ook nog een redelijk accu-pakket zodat we genoeg stroom hebben.

Afgelopen zomer trokken we met de Landcruiser door Europa en die heeft een wat beperktere accu. Daarnaast stonden we soms een dagje stil en dan moet de accu de koelbox meer dan 24 uur laten draaien. Dat trok de accu niet en we hadden vaak warme spullen in de koelbox.

Dus na de laatste vakantie gingen we op zoek naar een duurder/beter alternatief. Dan heb je allerlei merken in verschillende prijs klassen.
Ik keek naar een Snomaster, Engel en National Luna. Dit zijn degelijke, maar vreselijk dure merken. Met onze off-road trips moeten ze wel tegen een stootje kunnen. ARB koelboxen vond ik er niet zo mooi uit zien en toen ik een aanbieding van Engel voorbij zag komen heb ik de knoop doorgehakt. Het werd een Engel. Het nadeel van deze koelboxen is wel dat ze behoorlijk wat ruimte in beslag nemen. Ze zijn wat groot vanwege de goede isolatie. Maar dat mag de pret niet drukken 🙂 We zijn er erg blij mee en laten nu de koelbox een heel weekend lang koelen in de Landcruiser zonder dat we bang zijn dat de accu leeggezogen wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb meteen een mooie aansluiting in de hoek gemaakt voor de Engel zodat we hem ook nog ingeplugd buiten kunnen zetten.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Van buiten ziet de bus er stralend uit, maar van binnen is het lelijk metaal. Sommige plekken worden bedekt met panelen, sommige met bekleding en sommige delen met op andere manieren. Hier een samenvatting van wat dingen die we hebben uitgevoerd;

Bekleden
We kochten stof met spuitlijm en deze hebben we in een paar dagen rond de voorstoelen en onder het dashboard geplakt. Het ziet er meteen stralend uit en uiteindelijk met nette vloermatten bij JustCarpets.nl ziet het er strak uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Panelen
We hadden nog panelen liggen van een multivan inrichting die er echt niet uit zagen. Maar met een laagje raptor-liner werden ze ineens weer fris en zien ze er goed uit. De kleur is trouwens VW L466. Ik hoopte dat er meer contrast was met de L345 kleur van de carrosserie, maar toch is het een nette oplossing geworden.

Afbeelding
In de grondverf

Afbeelding
Proefpassen

Afbeelding
Asbakjes worden stroompunten

Afbeelding

Afbeelding

Nu de rest nog...
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Trouwens, Petra vond het fijn als het licht ook aan gaat als zij haar deur open doet. Gelukkig kun je zulke dingen nog prima kopen, dus de schakelaar gekocht en een draad getrokken naar boven het raam. Het makkelijkst is van boven naar beneden, dan komt het ergens in je voetenbak uit. Als je dan vanuit het originele gaatje voor deze drukknop port kom je ook in de voetenbak uit.
IMG_3906.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooie vooruitgang gemaakt Floris [[thumbup]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door insomnia »

Raptorliner is mooi spul he. Ziet.er.direct stuk strakker uit. Ga je ook nog zo iets doen met je dashboard? (Hoe krijg je die slijtage daar voor elkaar???? :oepsie: :buiken: )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door hippie »

[[thumbup]] [[toast]]
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

insomnia schreef: 03 nov 2020 11:40 Leuk weer wat te zien..

Je blijft het altijd maar grondig aanpakken. Er gaat altijd een hoop tijd (en geld) in de mooie hobby [[applaus]] maar het resultaat is er dan volgens mij ook wel naar [[thumbup]]
servicebus schreef: 03 nov 2020 18:47 Mooie vooruitgang gemaakt Floris [[thumbup]]
hippie schreef: 03 nov 2020 19:27 [[thumbup]] [[toast]]
Dank :)
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

insomnia schreef: 03 nov 2020 19:26 Raptorliner is mooi spul he. Ziet.er.direct stuk strakker uit.
insomnia schreef: 03 nov 2020 19:26Ga je ook nog zo iets doen met je dashboard? (Hoe krijg je die slijtage daar voor elkaar???? :oepsie: :buiken: )
Je bedoelt dit?
IMG_0394.jpg
Het groene is van.... geen idee eigenlijk. Was al zo, we hebben het alleen opgeschuurd met het idee dat we het zouden spuiten. Maar toen kwamen er een paar revisies tussendoor.

En het gele kwam van het rooster van box, waar uiteindelijk geen box meer achter zat. We hebben ook besloten geen boxen meer in de deur te doen.

Afbeelding

We gaan iets fabriceren voor zo'n JBL boxje op het dashboard.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Maar het dashboard ga ik nog zeker aanpakken. De ventilator ratelt, dus die wil ik ook meteen aanpakken, maar ik kijk nog even op tegen het uit elkaar halen om het dashboard mooi te spuiten en de boel schoon en netjes te maken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken, opleuken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb wel mijn km\teller al schoongepoetst.
Wat een verschil.
IMG_3653.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie