Dus er zijn intussen wat dingen gebeurd met de vw bus. Ik merk dat ik mijn beakerbus website en hier een beetje verwaarloosd heb op dat vlak. Dus maar even een update. Eerst het bovenstaande verhaal. Ja, ik heb een originele koelwaterpomp er in gezet. Dit maakt een wereld van verschil, ineens is er wel power genoeg om het water naar de kachel in het dashboard te pushen. Dus dat had ik eerder moeten doen.BeakerFlo schreef: ↑25 jun 2020 07:36 Dit is inderdaad wel een puntje om over na te denken. Nou heb ik mijn koel systeem aangepast zodat de thermostaat eerder open gaat. Er komt wel warm water in de radiateur want ik. Heb eens met een hitte pistool de boel nagemeten... Maar het kan geen kwaad om het toch te checken.. Kan er natuurlijk altijd een zwaardere in zetten, volgens mij heeft dat weinig nadelen.
Ik had het wel als tip gehad, maar ik dacht als een revisie bedrijf een goed alternatief biedt, dan zal dat wel goed genoeg zijn. Maar die zijn inderdaad gefocust op een Subaru motor die in zijn originele omgeving zit en niet in een bus waar de radiator inderdaad meters van de koelwaterpomp af staat.
De Tom Shiels oplossing is geweldig. De kachel doet het (ook dankzij de sterkere waterpomp, maar ook omdat het water niet meer via het druk tankje er uit geduwd wordt, maar de volledige stuwing naar voren krijgt als de kachel open is. ik durfde in het begin er niet zo enthousiast over te zijn, maar na een weekendje weg in de ardennen kan ik toch wel concluderen dat het goed werkt en koelt. Nu helpt het ook wel dat ik de buizen naar voren, radiator en thermostaat ook heb vervangen. Ik begin nu steeds minder zorgen te maken over de koeling van de motor alhoewel ik hem nog wel goed in de gaten houd.