Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Beste allen,

Na de ombouw van diesel naar benzine ontbrak de sensor om het elektrische waterpompje te laten lopen als de (te hete) motor wordt uitgezet.
Hiervoor zou ik graag de temperatuurmeter van het dashboard gebruiken. Deze heeft echter alleen stroom als het contact aan staat.
Ik had de oplossing gevonden in het dashboard tijdelijk aan laten staan als de tempratuur van de koelvloeistof > 103 graden, om dan vervolgend de
elektrische waterpomp zo lang te laten doorlopen tot dat de temperatuur < 103 graden is. Om te voorkomen dat de pomp door ongebruik vast gaat zitten, wordt deze 1x per maand enkele seconden na de start voor 30 seconden aangezet.

Omdat ik hiervoor toch al een Arduino boardje zou gaan gebruiken, heb ik er meteen voor gekozen om de regelklep van het warme koelwater van
de achterste verwarming met een RC servo te gaan bedienen. Hoe ver de klep open wordt gezet heb ik laten afhangen van de stand van de ventilator
schakelaar op het dashboard, waarbij ik de stand bij het terugschakelen (van 3 naar 2 en van 2 naar 1) één standje hoger laat staan, waardoor bij standen 1 en 2 een hogere flow aan koelwater (= hogere temperatuur) in te stellen is. Klinkt misschien ingewikkeld, maar valt in de praktijk mee.
Stand wordt aangegeven door knipperen van de voorgoei-led (welke bij benzine geen functie meer heeft). dat laatste is niet echt nodig natuurlijk.

Een paar foto's zeggen meer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door Coen »

De sensor zat in de kop bij een JX en gaf tevens het signaal naar het voorgloeirelais.
Bij mijn ombouw naar benzine is het pompje vervallen. AGG wordt niet zo heet als een turbodiesel.
De koelwaterslang is wel gehandhaafd maar doorverbonden op de plaats van het pijpje. Daar heb ik nog wel twijfel over omdat de verwarming ‘s winters tamelijk koel blijft.

Je bent wel van alle markten thuis Robert!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door krisg »

Begrijp ik het goed dat je de kraan afhankelijk van het ventilatortoerental regelt ? Dat lijkt me een rare curve te gaan geven.
Wat doe je nog meer met die Arduino in je bus ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met de 3 standen van de ventilator kan ik het voldoende regelen. Alleen zomers kan het wel eens te warm boven de kachel worden met de kraan open. Meestal hoor ik ze niet klagen, enige plek met stoelverwarming ;-)

Als je de uitblaas temperatuur stabiel kan regelen.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door rkoffrie »

@Hylke: klopt dat het pompje tijdens het starten altijd even wordt aangezet. Dat relais heb ik hergebruikt :-) Ben er geen fan van dat tijdens het starten extra attributen aan worden gezet. Is natuurlijk wel een simpele/pragmatische oplossing van VW.
@Coen: ik denk ook dat de (de kop van de) AGG koeler blijft dan van de JX, dus waarschijnlijk niet nodig.
Sensor zat idd bij kop. Er zaten er twee: één voor het gloeirelais en één voor de "Nachlaufmotor". Deze heb ik nu niet meer (al had ik de flens van de JX kunnen hergebruiken). Nu heb ik minder sensoren en minder punten waar lek op kan treden :-) Van de sensor, die nu wordt gebruikt, kan ik de werking op het dashboard ook zien.
@Hylke heeft ook gelijk. Met vol vermogen heb je in totaal meer te koelen en een Otto motor heeft een slechter rendement dan een dieselmotor.
De kop van de JX heeft echter voorkamers waar de verbranding in plaats vindt. Deze wordt dus extra heet en kan bij stilzetten de warmte moeilijk kwijt. Welk effect dominant is, weet ik niet. Ook hier: better safe than sorry.
@Kris: ja, stand kraan is afhankelijk van toerental:: hoe hoger de ventilatiestand, hoe verder de kraan open staat. Als de kraan helemaal open zou staan bij de laagste ventilatorstand, dan loopt het koelwater weer heet terug het blok in; dat is niet gewenst, want dan creëer je een thermische kortsluiting in het koelsysteem. Zoals gezegd heb ik wel 2 mogelijke regelklep standen voor de lagere standen van de ventilator, waarmee (ik hoop) verschillende uitgangstempraturen te krijgen...het is ook een beetje een experiment :-)
@Roon: dus jij hebt die kraan altijd open staan? Heb je dan geen probleem met de koeling van de motor op een warme zomerdag?
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Geen problemen, bus doet wat die moet doen. In file bij 30 graden gaat stufe 2 aan van de fan. Als ik alle kachels dan open en blazers aan zet gaat die terug naar stufe 1 :camp:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Verwarming onder de bank op afstand bedienen

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Ik ben weer wat aan het klussen geweest en de kachel onder de achterbank voorzien van een tweetal 230 volt verwarmingselementen, zodat voortaan de losse elektrische kachel thuis kan blijven. Omdat de Arduino controller er toch al zat heeft deze nu de volgende functionaliteiten:
- waterpompje aan zetten als de motor erg heet is als deze wordt uitgezet;
- waterpompje 1x per maand activeren voor een halve minuut
- de kraan van de warmtewisselaar/verwarming onder de achterbank bedienen als op het dashboard de ventilator wordt aangezet
- een alarmtoon geven als het contact wordt aangezet als de netaansluiting nog in de bus zit
- NIEUW: de elektrische verwarming aanzetten als de ventilatorschakelaar niet op stand 0 staat en de Arduino met de knop van de gasverwarming ontsteking wordt aangezet. (De Arduino zet vervolgens het dashboard relais (de ventilatorstroom) aan en houdt zich daarna in leven tot de knop van de verwarming weer op "0" wordt gezet)

Omdat de verwarming uit 2 spiralen bestaat, heb ik het zo gemaakt dat in stand 1 en 2 de spiralen in serie staan en bij stand 3 parallel (en terug van 3 naar 2 ook parallel).

Foto's zeggen meer...
20230117_003426.jpg
Aan de zijkant zitten de relais voor het schakelen van de 230.

20230117_003412.jpg
20230121_231410.jpg
20230128_142105.jpg
Groeten, Robert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Plaats reactie