Voorwielophanging nakijken

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nee, het stopt bij remmen en stuurbewegingen en soms is het ook kilometers lang niet aanwezig. Het wordt ook niet erger en is onregelmatig. Ik heb gloednieuwe remblokken met anti-piepplaatjes op oude (maar nog goede) schijven gezet, dus dat kan het zijn. Ook heb ik de kilometerkabel wat verder van de fusee laten lopen, waardoor hij verderop een wat geforceerde bocht maakt, dus dat kan het ook zijn. En natuurlijk de wiellagers zijn verdacht, maar dan vind ik het vreemd dat het zo onregelmatig is. En het wiel loopt ook perfect mooi, zonder rauwe geluiden oid, het ringetje is goed te bewegen achter de naafmoer. En ik heb niks veranderd aan de lagers, dus ik vermoed dat het iets is wat voorkomt uit iets nieuws. Maar eerlijk gezegd heb ik, zoals je leest, geen flauw idee wat het is. :mrgreen: De beschikbare tijd raakt op, maar ik hoop er komend weekend goed naar te kunnen kijken. Tips om wiellagers uit te sluiten, zijn welkom! (Behalve vervangen, natuurlijk, haha)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Toch wiellager. Bij het opkrikken voelde ik eens aan het linkerwiel en daar schrok ik van. Er zat een flinke speling op. Beide kanten maar vervangen. Viel mij op dat de keerringen van beide wielen best ver verdiept in de remschijf verzonken waren. Hoort dat zo? Leek mij wat vreemd. Oja, en relais 60 (voorgloeirelais) vervangen, dus het gloeilampje werkt ook weer. (Hij gloeide wel).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Deze vakantie een dikke 4500 km door Zweden en Noorwegen afgelegd. Home sweet home zullen we maar zeggen. Maar ik werd op de gravelwegen onaangenaam verrast door geklapper vanaf de voorwielophanging. Vreemd als je net bijna alle rubbers hebt vervangen. Na controle dat er niks los zat uiteindelijk maar gewoon doorgereden. Hij reed verder prima en we zijn ook weer zonder problemen thuisgekomen. Vanavond eens onder de bus gedoken en wat blijkt??? De nieuwe stabi-ophangrubbers zijn maar liefst 5 mm minder hoog dan de oude. En daardoor zat er een lichte speling op. Lang leve Thomas Koch... dit is al de derde keer dat sehr gute qualität een vrijelijke interpretatie krijgt. Ik ga ze ter info mailen. Benieuwd wat ze zeggen. De oude had ik dus gelukkig nog en nu zit de stabilisatorstang lekker strak vast. Ik ga ervan uit dat het nu weer goed is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2388
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door servicebus »

Welke rubbers bedoel je precies?
Die op de verticale reactie stangen?
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nee, waar hij inhangt onder de bodem.
Links de originele:
20210819_201902.jpg
20210819_201749.jpg
20210819_201742.jpg
20210819_201708.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door motnamol »

Niet alle veranderingen zijn een verbetering. citaat Johan Cruif
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1113
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Coen »

Er zijn meen ik wel verschillen in dikte van de torsiestang (heet dat zo?)
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 365.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2161
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door RVB »

Coen schreef: 20 aug 2021 08:55 Er zijn meen ik wel verschillen in dikte van de torsiestang (heet dat zo?)
Ik denk ook dat je het daar moet zoeken. Er zijn zelf 3 type rubbers. 19mm, 20mm en 22mm. Onderdeelnr. 251411041a t/m c. Zie
https://boelm.nl/volkswagen/t25-t3-1979 ... ?limit=120

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb 21 mm. De binnendiameter van nieuw en oud zijn gelijk. (21 mm). Het 'vlees' echter niet waardoor de oude wel en de nieuwe niet strak in de beugels zit.
Screenshot_20210820-144555_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2388
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb persoonlijk ook niet heel goede ervaringen met nieuwe rubbers.
Als de oude in nette staat zijn laat ik ze zitten.
Wat wel een goede upgrade is zijn powerflex rubbers.
Maar die zijn ook gelijk de helft duurder.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1249
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Voorwielophanging nakijken

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik ga ook graag voor powerflex, mijn ervaring is dat de prijs hoger is en de montage tijd veel korter en daar verdien je dan weer op. Powerflex is voor de T3 in de soepele variant te koop dus een stuiterbus wordt het niet.
Overigens vind ik 5 mm hoogte verschil in rubbers van nog geen 6 cm niet acceptabel, dat is bijna 10%!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Plaats reactie