1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3730
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik wil zijn topic niet te veel verpesten hiermee :D dus zet het wel in de verkoop hoek .

Michiel
heb gekeken maar kon het niet zo snel vinden op de velg ook niet na het schoonmaken
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door yuli »

Hoi Johannus. Dank voor het uitgebreide verslag met foto's betreft de bak aanpassingen. Zeer nuttig wat mij betreft beste verslag op heel het forum hier waarvan de foto's ook nog is werken.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 232
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Kleine update:
Vorige zomer ( 2020 , pandemie !) dwars door Europa gereden, zonder al te veel problemen meer dan 5000 km gemaakt.
Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Lichtenstein, Oostenrijk, België: We've seen it all!

Huishoudaccu (oude Polo accu ) stond in Duitsland te koken onder de stoel
(Vervangen voor een nieuw Polo accu bij de locale 'Brezan': Een Polo acco kan ik altijd nog wel gebruiken)
Claxon deed 't in de Italiaanse bergen ineens niet meer
( Uitgebouwd, klap op gegeven, ingebouwd, doet 't weer )
Cruisecontrol wil nog wel eens uitvallen door schakelaar aan rempedaal die niet goed uitgelijnd wil worden.

Motor: Loopt prima, enorm veel bergpassen gepakt, met maar één keer een storing, fout in ECU over de luchtdruk, maar dat was ergens op 2500 meter hoogte ook. Op de top motor uit en motor aan = Problem solved.

Bak: Lekt een beetje op de schakelstang.

Koppeling: De 1e versnelling is naar mijn smaak net iets te lang, waardoor wegrijden op een helling niet ideaal is. Vooral op smalle bergweggetjes was 't serieus niet grappig: Te weinig koppel bij wegrijden (want turbo druk is er nog niet bij lage toeren) waardoor de motor uitvalt, Méér gas = stinkende koppeling.. en met slippende bandjes wegrijden is ook niet echt een optie: die brede sloffen hebben lekker veel grip! Maar 't is allemaal wel gelukt!


En als laatste: Bij thuiskomst bleven de achteruitrijlampen branden: Schakelaar in de bak overleden. En dáár begon de ellende pas écht

Bak zit op z'n kop, dus die bakschakelaar zit nu aan de onderkant. Om geen zooi thuis te maken, heb ik die schakelaar bij een garage laten vervangen. Ik vroeg nog: Als er veel bakolie uit komt, vul 'm dan even bij. Commentaar na reparatie van de garage: Geen probleem hoor, snel gewisseld, er kwam bijna geen olie uit.

Dat hàd een waarschuwing moeten zijn.

Een week later reed ik met koude motor + bak iets te enthausiast de snelweg op.. en bij 120km/h ineens een nieuw geluidje.. vanuit de bak.
OEPS. Onder last maakt de bak lawaai, in álle versnellingen ( de 4 en 5 in iedergeval )

Denk: Misschien helpt t nog als ik de bakolie toch even bij vul.
En er verdwenen zo 3 liters aan bakolie in de bak..
Ai!

Ik denk dat de bak droog gelopen is: Of door de lekkage, of doordat ik bij het opbouwen gewoon slechts 1 liter erin het gekiept ipv alles,.. ik weet 't niet meer, mijn geheugen is niet meer zo fris. IK verwacht schade aan (een lager in) het differentieël. Dat zou verklaren waarom het geluid er onder last bij alle versnellingen is, en is ook te verklaren door de ligging van het diff: Dat ligt normaal onderin de bak, maar doordat de bak nu op z'n kop hangt, hangt het diff nu juist boven in de bak, en zal als eerste droog lopen.

Klote allemaal, en de bus staat dus maar wat te staan nu. Rijdt nog wel, en heeft afgelopen maand ook glansrijk de APK doorstaan. Ik wist niet dat je met een oude diesel zelfs 2 jaar APK goedkeuring kon krijgen, maar blijkbaar heeft ie z'n leeftijd daarvoor al bereikt?!



Nu: Wat te doen:
- Bak
= Lekt nog steeds op schakelstang, ondanks wisselen van keerrringetje op deze stang ( al 2 keer gedaan, blijft lekken: Uitgeslagen of putjes in schakelstang
= Eerste versnelling zou net ietsje korter mogen ( maar dat is meer een wens als een vereiste
= Ergens is er lagerschade opgetreden welke nu voor een zeer laag vertrouwen zorgt ( ik ga er nu zeker niet mee de snelweg op, laat staan mee op vakantie.


Wat is wijsheid?
- Andere bak zoeken, weer laten af-frezen, welke verhoudingen dan, en alles weer pas maken ( startmotor, ontluchting, etc etc)
- Deze bak laten reviseren/repareren; Lekkage aan schakelstang moet sowieso méér zijn dan alleen de keerring. Is het mogelijk een kortere 1e versnelling in te laten bouwen? En is de bak uberhaupt nog te repareren?

Bak moet er sowieso uit, en weer in. Dat is een klusje waar ik op 't moment niet naar uit zie ( wegens m'n gezondheid ), maar om dat nou te 'laten doen'..

Iemand tips voor een goed revisie bedrijf die ervaring heeft met Audi 012 bakken?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3730
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door luizenbos »

Jaap

Dat is knap klote ik weet iemand die alleen niet meer actief op het forum buiten feit of die wil en tijd heeft en zin
https://www.bus-forum.nl/memberlist.php ... file&u=105

je kan hem een mailtje sturen hij heeft de kennis heeft zijn eigen bak ook versterkt en verbeterd

groetjes Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
paul1976
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:13

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door paul1976 »

Je aangepast bakhuis leeghalen, donor bak zoeken met de juiste verhoudingen en dan die interne bakdelen in je aangepaste bakhuis. Dan sla je twee vliegen in een klap: De juiste bakverhouding en je weet hoe de kwaliteit is van de donorbak.
Succes, Gr. Paul
Groeten,
Paul

"gangisallus"

'83-er T3 pick up met nog steeds wat werk.....
Isa
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2022 22:15

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Isa »

spridget schreef: 25 sep 2017 11:46 ik rij sind anderhalf jaar met een 1.9 tdi (1Z) met orginele turbo en intercooler met "aangepaste" mechanische pomp en ASS bak en 195-80-15 achter. door de korte 1 kan ik in de 2 wegrijden. tot een km90/h is de bus vlot onderweg en vlieg snel door de 1e 3 versnellingen. ik mis alleen wat koppel rond de 100 km/h met tegenwind. toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps. top niet geprobeer maar rond de 125 op de teller word het toerental me te hoog. 110 is gevoelsmatig ook wel de max om langere tijd te rijden. wat ik merk aan het verbruik is dat het niet uitmaakt hoe ik rij (zelfs met aanhangwagen) , meestal 1:12/13 en dit geeft me het idee dat de pomp niet meer diesel kan inspuiten terwijl het meer kan verwerken.

zou graag een electrische tdi er van maken of een betere pomp met aangepaste bak
Welke donor auto had je gebruikt?
Isa
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2022 22:15

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Isa »

spridget schreef: 25 sep 2017 11:46 ik rij sind anderhalf jaar met een 1.9 tdi (1Z) met orginele turbo en intercooler met "aangepaste" mechanische pomp en ASS bak en 195-80-15 achter. door de korte 1 kan ik in de 2 wegrijden. tot een km90/h is de bus vlot onderweg en vlieg snel door de 1e 3 versnellingen. ik mis alleen wat koppel rond de 100 km/h met tegenwind. toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps. top niet geprobeer maar rond de 125 op de teller word het toerental me te hoog. 110 is gevoelsmatig ook wel de max om langere tijd te rijden. wat ik merk aan het verbruik is dat het niet uitmaakt hoe ik rij (zelfs met aanhangwagen) , meestal 1:12/13 en dit geeft me het idee dat de pomp niet meer diesel kan inspuiten terwijl het meer kan verwerken.

zou graag een electrische tdi er van maken of een betere pomp met aangepaste bak
Welke donor auto had je gebruikt?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 232
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

paul1976 schreef: 10 mei 2021 10:36 Je aangepast bakhuis leeghalen, donor bak zoeken met de juiste verhoudingen en dan die interne bakdelen in je aangepaste bakhuis. Dan sla je twee vliegen in een klap: De juiste bakverhouding en je weet hoe de kwaliteit is van de donorbak.
Succes, Gr. Paul
Jaartje verder. Inmiddels rijdt ie weer!

Hoop werk verricht aan kabelboom en motorruimte terwijl de bak bij de revisieboer was. Via via uiteindelijk uitgekomen bij https://nmb-motoren.nl/ in Groningen. Differentiëel was volledig verbrand, want tja, zonder olie. Lange droge doorhaler bij klaverblad heeft 'm waarschijnlijk de das omgedaan ( eigen conclusie).

Lang verhaal nog langer: andere verhoudingen voor 1e versnelling niet haalbaar: dan ook 2e anders. En dan gat tussen 2 en 3 te groot, etc etc etc. Besloten voor een compleet nieuw/gereviseerd binnenwerk te gaan met dezelfde verhoudingen als ik al had. Bak + blok hangen er weer in. Ondertussen de remmen achter volledig vernieuwd, incl trommels: Eigenlijk alleen de ankerplaat is nog oud.

Nu, na 1,5 jaar stilstaan, hoor en voel ik echter bij het rijden een rommeltje. Ik dacht eerste wiellager linksvoor (klein beetje speling op beide voorwielen), nastellen hielp niet. Nieuwe lagers gezet. Nope. Heel de bus trilt iets bij bocht naar rechts en bij rechtuitrijden onder last. Bocht naar links of gas los = geen lawaai of gerammel.

Omdat de aandrijfas net een beetje sleept tegen de binnenkant van de draagarm, kon ik het niet goed horen bij draaien aan het wiel. Maar eenmaal bij de garage op een 4 koloms brug, steun onder de draagarm zodat wiel vrij kan draaien: KNAK - KNAK - KNAK tijdens het draaien aan het achterwiel.

Homokineet verdacht.

Porsche 944 homokineten zijn net iets 'sterker' uitgevoerd, met in de basis dezelfde maatvoering. OEM: 94433190100 of, met spaties: OEM 944 331 901 00. De hoek waarin de homokineten nog belast kunnen worden is echter (ik vermoed door grotere kogels?) net iets groter. Dat alles heb ik her en der op het interwebs gelezen, maar vind vervolgens maar eens zo'n homokineet tegen 'niet porsche' prijzen? !

SKF heeft de specifieke voor de 944 niet meer in het programma, en biedt als alternatief dus de originele VW homokineten aan. SKF Spidan heeft de 21821 in het programma, maar nergens meer te verkrijgen (op dit moment) GKN Löbro (ken het hele merk niet) heeft ze nog wel in het assortiment, maar ook lang niet overal meer te bestellen: Gkn-lobro 302267

Grote versschil zit 'm in de lengte. Alle andere parameters (diameter, steek, etc) zijn 't zelfde, maar de lengte is van de Porsche 944 homokineten 34mm en origineel VW is slechts 32mm. Lang niet alle onderdelenwebsites vermelden de lengte, en vaak wordt dus voor die Porsche gewoon een homokineet aangeboden die ook passend is voor onderdeelnummer 251 598 101 (Bus). SFK bijvoorbeeld: VKJA 8004 SKF is dus een standaard vw homokineet, de VKJA 8825 (Porsche 944) is niet meer leverbaar.

Waarom ik dit allemaal zo uitgebreid deel? Sharing is caring :-)

Grotere 'draaihoek' mogelijk:
Porsche: 94433190100
Spidan: 21812
GKN Löbro: 302267
SKF: VKJA 8825

o.a. met dank ook aan https://www.t3-pedia.de/index.php?title ... enflansche ( eerst duwtje richting de juiste 944 homokineet)

4 stuks homokineten van GKN Löbro zijn nu dus inmiddels onderweg..
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 682
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door blauw »

Dank voor het delen Johannes! Hoe je dat allemaal “zomaar even” aanpakt…

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5195
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik ben benieuwd wat je van de GKN Löbro's vindt. Löbro (Made in W-Germany) was de OEM leverancier van VW, maar ik heb ook 1 nieuwere GKN Löbro (wel al > 10 jaar oud) en dat is een heel andere afwerking en kwaliteitsbeleving dan het origineel. Vooral in de loopbanen van de kogels. Veel ruwer. De nieuwe SKF die ik monteerde zagen er een stuk beter afgewerkt uit, maar die moeten zich nog bewijzen.
Je weet hoe je kunt zien wat de aszijde is, neem ik aan?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 232
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Roerdomp schreef: 13 mei 2022 23:19 Ik ben benieuwd wat je van de GKN Löbro's vindt. Löbro (Made in W-Germany) was de OEM leverancier van VW, maar ik heb ook 1 nieuwere GKN Löbro (wel al > 10 jaar oud) en dat is een heel andere afwerking en kwaliteitsbeleving dan het origineel. Vooral in de loopbanen van de kogels. Veel ruwer. De nieuwe SKF die ik monteerde zagen er een stuk beter afgewerkt uit, maar die moeten zich nog bewijzen.
Je weet hoe je kunt zien wat de aszijde is, neem ik aan?
SKF levert alleen nog de VKJA8004 als vervanging. Dus de versie voor de bus is nu ook de versie voor de Porsche 944.

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Als ik de keuze had gehad was ik voor een (voor mij) bekender merk gegaan. SKF of FAG of Spidan.. maar ik kan enkel nog deze vinden.

Ik kwam ook al complete assen tegen voor vw bus, op duitse bus onderdelen sites. Rond de 80 euro, volledige as incl homokineten. Wat is dat voor kwaliteit dan? Ik ben toch maar voor de Porsche (iets grotere hoek) homokineten gegaan ipv nieuwe assen.

Hoe ik kan zien welke zijde de aszijde is? Ik neem aan dat ik daar wel uit kom ;-P
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5195
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De bakzijde of fuseezijde van de rollerkooi is volledig vlak en de steekaszijde is aan de binnenkant schuin, zodat de assen een grotere hoek kunnen maken. Als je het ziet, begrijp je het... ;) Verder is GKN-Löbro echt wel een gerenomeerd merk, dus zal wel goed zijn. Maar zoals gezegd viel mij de ruwe afwerking van de rollerbanen wel op. Maar misschien is dit ook wel strategie om het homokineetvet beter vast te houden???
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 232
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Voor de duidelijkheid, foto's. Groot

De zijde met de 'rand' aan de buitenkant is de zijde van de flens/wielzijde:

Afbeelding


De zijde zonder rand, daar komt de rubber manchet op, as zijde:
Afbeelding

Inderdaad, de buitenste kooi voelt niet super glas aan, eerder 'grof' aan , krijg het niet goed op beeld, maar de streepjes op het huis (lijkt bijna 3D geprint :buiken: ) zijn het niet. De banen waar de kogels in rollen, tja. die zijn zeker niet spiegelglad gepolijst.

Afbeelding





---
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie