Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door RVB »

Ik moet 2 nieuwe banden aanschaffen. Standaard maat (185/80/14) Bedoeld voor busjes/bedrijfswagens. Iemand van jullie hier onlangs nog mee in de weer geweest of goede ervari g ergens mee? Ik hoor het graag.

Groetjes Rolf
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door rick »

Niet de juiste maat maar misschien een leidraad om tot een keuze te komen.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... 5-65-r16c/
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb er ooit uit nood Nexen onder gekregen. Nooit van gehoord, ga ze niet aanbevelen, maar de noodstop afgelopen vakantie liep goed af... en ze zijn nog rond. Maar er zijn vast betere banden qua rolgeluid, brandstofverbruik etc.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door Kire »

Toen ik mijn bus kocht zaten er zo goed als nieuwe winterbanden onder van het merk Semperit Van-Grip 185R14C (M+S).
die zitten er nu 12 jaar onder (en zo'n 40.000 km en zijn nog niet versleten). Aangezien ik dit lang genoeg vond heb ik vorig jaar nieuwe banden gekocht Semperit Van-Grip 2 in dezelfde maat (en weer winterbanden met 3PMSF).
Binnenkort gaan deze banden er onder tezamen met nieuwe (hoge druk) ventielen (zie ook hier). De winterbanden achterop hebben nu nog 4 mm profiel, voorop een paar mm meer).
De Semperit zomerbanden komen niet zo goed uit de test zag ik, te slijtvast en daardoor slechte grip op natte weg, maar het karkas van de band zal wel goed zijn.

Groet,

Erik.

p.s. met mijn Land Rover Defender rij ik (ook) jaar rond op winterbanden (maar ook hier rij ik niet veel kilometers mee per jaar).
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door RVB »

Dank voor jullie antwoorden. Ik kan ze goed gebruiken.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Banden koop ik online bij de grotere verdelers. Soms best veel prijsverschil bij voor het zicht dezelfde banden dus opletten. Kan merk/type/maat hetzelfde zijn maar is er een andere snelheid/loadindex. Ook worden overjarige banden soms nog tegen gereduceerd tarief aangeboden dus opletten op DOT. Monteren doet mijn plaatselijke bandenhandel of de garage als het samenvalt met onderhoud/apk.

Ik start vaak een vergelijk/beschikbaarheid zoektocht op https://banden.autoweek.nl/
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Aanschaf zomerbanden; Hebben jullie nog goed advies ?

Ongelezen bericht door BusBart »

Ik heb een poos geleden Nexen winterbanden op mijn T4 bus gelegd 4X en in de eerste 5 km ben ik eens gestopt om te kijken of ik niet vergeten was een of meerdere wielen vast te draaien, zoveel verschil was dat met de versleten tyfoon banden die er voorheen oplagen.
Nee, al mijn wielen zaten nog netjes vast, maar een week later heb ik die Nexens verkocht!
voor gewone personenauto's vallen die banden nog wel mee, maar op zo'n zware bus! (en dat terwijl de snelheid en loadindex hetzelfde waren als van de voorgaande banden.)
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Plaats reactie