
Voorwielophanging nakijken
Re: Voorwielophanging nakijken
Nee, het stopt bij remmen en stuurbewegingen en soms is het ook kilometers lang niet aanwezig. Het wordt ook niet erger en is onregelmatig. Ik heb gloednieuwe remblokken met anti-piepplaatjes op oude (maar nog goede) schijven gezet, dus dat kan het zijn. Ook heb ik de kilometerkabel wat verder van de fusee laten lopen, waardoor hij verderop een wat geforceerde bocht maakt, dus dat kan het ook zijn. En natuurlijk de wiellagers zijn verdacht, maar dan vind ik het vreemd dat het zo onregelmatig is. En het wiel loopt ook perfect mooi, zonder rauwe geluiden oid, het ringetje is goed te bewegen achter de naafmoer. En ik heb niks veranderd aan de lagers, dus ik vermoed dat het iets is wat voorkomt uit iets nieuws. Maar eerlijk gezegd heb ik, zoals je leest, geen flauw idee wat het is.
De beschikbare tijd raakt op, maar ik hoop er komend weekend goed naar te kunnen kijken. Tips om wiellagers uit te sluiten, zijn welkom! (Behalve vervangen, natuurlijk, haha)

Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Voorwielophanging nakijken
Toch wiellager. Bij het opkrikken voelde ik eens aan het linkerwiel en daar schrok ik van. Er zat een flinke speling op. Beide kanten maar vervangen. Viel mij op dat de keerringen van beide wielen best ver verdiept in de remschijf verzonken waren. Hoort dat zo? Leek mij wat vreemd. Oja, en relais 60 (voorgloeirelais) vervangen, dus het gloeilampje werkt ook weer. (Hij gloeide wel).
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Voorwielophanging nakijken
Deze vakantie een dikke 4500 km door Zweden en Noorwegen afgelegd. Home sweet home zullen we maar zeggen. Maar ik werd op de gravelwegen onaangenaam verrast door geklapper vanaf de voorwielophanging. Vreemd als je net bijna alle rubbers hebt vervangen. Na controle dat er niks los zat uiteindelijk maar gewoon doorgereden. Hij reed verder prima en we zijn ook weer zonder problemen thuisgekomen. Vanavond eens onder de bus gedoken en wat blijkt??? De nieuwe stabi-ophangrubbers zijn maar liefst 5 mm minder hoog dan de oude. En daardoor zat er een lichte speling op. Lang leve Thomas Koch... dit is al de derde keer dat sehr gute qualität een vrijelijke interpretatie krijgt. Ik ga ze ter info mailen. Benieuwd wat ze zeggen. De oude had ik dus gelukkig nog en nu zit de stabilisatorstang lekker strak vast. Ik ga ervan uit dat het nu weer goed is.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Voorwielophanging nakijken
Welke rubbers bedoel je precies?
Die op de verticale reactie stangen?
Die op de verticale reactie stangen?
Re: Voorwielophanging nakijken
Nee, waar hij inhangt onder de bodem.
Links de originele:
Links de originele:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Voorwielophanging nakijken
Niet alle veranderingen zijn een verbetering. citaat Johan Cruif
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1135
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Voorwielophanging nakijken
Er zijn meen ik wel verschillen in dikte van de torsiestang (heet dat zo?)
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Re: Voorwielophanging nakijken
Ik denk ook dat je het daar moet zoeken. Er zijn zelf 3 type rubbers. 19mm, 20mm en 22mm. Onderdeelnr. 251411041a t/m c. Zie
https://boelm.nl/volkswagen/t25-t3-1979 ... ?limit=120
Groetjes Rolf
Re: Voorwielophanging nakijken
Ik heb 21 mm. De binnendiameter van nieuw en oud zijn gelijk. (21 mm). Het 'vlees' echter niet waardoor de oude wel en de nieuwe niet strak in de beugels zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Voorwielophanging nakijken
Ik heb persoonlijk ook niet heel goede ervaringen met nieuwe rubbers.
Als de oude in nette staat zijn laat ik ze zitten.
Wat wel een goede upgrade is zijn powerflex rubbers.
Maar die zijn ook gelijk de helft duurder.
Als de oude in nette staat zijn laat ik ze zitten.
Wat wel een goede upgrade is zijn powerflex rubbers.
Maar die zijn ook gelijk de helft duurder.
Re: Voorwielophanging nakijken
Ik ga ook graag voor powerflex, mijn ervaring is dat de prijs hoger is en de montage tijd veel korter en daar verdien je dan weer op. Powerflex is voor de T3 in de soepele variant te koop dus een stuiterbus wordt het niet.
Overigens vind ik 5 mm hoogte verschil in rubbers van nog geen 6 cm niet acceptabel, dat is bijna 10%!
Groeten Michiel
Overigens vind ik 5 mm hoogte verschil in rubbers van nog geen 6 cm niet acceptabel, dat is bijna 10%!
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Voorwielophanging nakijken
Vandaag moest de bus voor de APK. Cumlaude geslaagd en een superenthousiaste keurmeester. Dat was wel even een leuke opsteker.
Het irritante geklapper waar ik eerder in dit topic over klaagde bleek dit voorjaar simpelweg de onderste bevestigingsbout van de schokbreker te zijn. De combi van kopervet en deze borgende moer werkte niet. Na schoonmaken en weer op moment vastzetten met wat Loctite met gemiddelde sterkte is het weer stil onder de bus als je over een klinkerweg rijdt. Gelukkig lag de moer nog niet echt van de bout....
Het irritante geklapper waar ik eerder in dit topic over klaagde bleek dit voorjaar simpelweg de onderste bevestigingsbout van de schokbreker te zijn. De combi van kopervet en deze borgende moer werkte niet. Na schoonmaken en weer op moment vastzetten met wat Loctite met gemiddelde sterkte is het weer stil onder de bus als je over een klinkerweg rijdt. Gelukkig lag de moer nog niet echt van de bout....

Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Voorwielophanging nakijken
![Positive [[thumbup]]](./images/smilies/thumpup.gif)
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991