Opknap project James

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Het blok loopt intussen gelukkig fijn (na wat tegenslagen).
En het interieur vordert gestaag, nieuw zeil erin, gordels voor de achterbank, houtwerk van de bank en boven de motorruimte is af. (Het zijkastje achterin laat ik eerst nog voor wat het is. Deze wil ik uiteindelijk ook nog in dezelfde stijl als de rest maken, maar door iets met tijdgebrek voor de vakantie laat ik deze maar even voor wat het is).
Goed op weg met het keukenblokje, deze komt er komend weekend in, evenals de elektra.
2022-7.jpg
Rest nog nieuwe matrassen en kussens, maar dat neemt mijn vriendin voor haar rekening :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door casss »

Lekker bezig geweest! Wat voor een achterbank is dat?
Zelf zou ik wel eens een sb motor achterin willen leggen. Dat is de 1.6 td met 80 pk.
gr, Cas
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

De achterbank is een homemade met slaapbank scharnieren. Dat zat er ook al in, maar 1.25m voor 3 personen vonden ze net wat te krap ;-) Dus nu een bredere versie gemaakt.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Intussen zijn de kussens en het keukenblokje ook af :-)
2022-8.jpg
2022-9.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door blauw »

Mooi dat de bus steeds weer wat liefde krijgt. Het ziet er allemaal aantrekkelijk uit.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

Afgelopen jaar niet stilgezeten, ook niet qua veranderingen aan de bus (die sinds vorige maand ook belastingvrij is geworden 8) )
Aan het 1Y blok had ik nog altijd de ACP bak hangen van mijn 1.6d, ondanks dat ik er grotere banden onder had, maakte het blok wel echt veel toeren.

Ik liep heel geschikt tegen een ALD bak aan, waarvan de staat onbekend was, dus die maar geprobeerd. Zou in elk geval wat moeten schelen in toeren.
Helaas bleek die bak niet goed, schoot uit de 2e versnelling. Die bak dus weer weggedaan (uiteraard met vermelding dat die uit de 2 schiet) en op zoek gegaan naar wat anders. Gelukkig geschikt aan een ABB bak gekomen en die zit er nu naar tevredenheid onder. Wat een verschil in toeren zeg, geeft zoveel meer rust tijdens het rijden. We kunnen de kinderen achterin zelfs verstaan :lol:
Hierna ook maar eens een externe oliekoeler geplaatst, de olietemperatuur vond ik toch wel wat aan de hoge kant. Dat scheelt ook een stuk moet ik zeggen, zit nu rond de 90/100 graden onder normale omstandigheden.
Ook mijn oude drukvat ( met metalen dop) vervangen voor de nieuwere variant met de blauwe kunststof dop
Wel blijf ik vinden dat de kop van het 1Y blokje nog wat hoog blijft, wat altijd al zo is gebleven, overigens ook met het 1600 blokje (al had ik toen nog geen extra temperatuurmeter).

Ik heb de meter van de bus nu aangesloten op de koelflens die aan de zijkant van het blok zit (daar zat die van het voorgloeien aangesloten). Die blijft normaal mooi links van het ledje. De extra meter zit aan de achterkant van de kop (waar die origineel ook hoort). Bij binnendoor rijden blijft die mooi rond de 90, maar wanneer ik langere stukken snelweg rij (kom nooit boven de 100, vaak rond de 90) loopt die toch zachtjes aan richting de 100 graden.
Ga ik dan van de snelweg af, zakt die ook langzaamaan weer richting de 90).

Alles aan het koelsysteem heb ik in de tijd dat ik hem heb al vernieuwd: radiateur, koelbuizen (RVS), drukvat vervangen voor nieuwere type (ik had nog de metalen dop). Uiteraard ook een nieuwe waterpomp op de 1Y. En natuurlijk ook na elke wijziging aan het koelsysteem de boel ontlucht.

Waar ik nog wel mee zit is het volgende:
Mijn bus is van 1983 en ik heb in het verleden dan ook de koelbuizenset gekocht op basis van het bouwjaar. Is de set t/m 12/1984, de 32mm variant.
Vanaf 1985 zijn de koelbuizen 38mm.
Zou dit verschil nog wat in temperatuur kunnen schelen? die 6mm scheelt wellicht wel wat in betere doorstroming en er zit iets meer KVS in het systeem.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door koenen »

BG6Y3670.jpg
Natuurlijk kon de bus ook niet ontbreken bij onze bruiloft vorig jaar :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Opknap project James

Ongelezen bericht door motnamol »

Mooi plaatje.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie