rubber van schuifdeurhendel vervangen?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
reynold

rubber van schuifdeurhendel vervangen?

Ongelezen bericht door reynold »

hallo mensen!

de deurhendel van de schuifdeur krast in de lak van mijn mooie busje, tijd voor actie dus. ik heb het slot uit de deur genomen en die lijkt in orde: slechts lichte speling in het mechaniek en het 4kante gat waar de hendel in steekt. na inspectie lijkt het alsof het rubber waar de hendel op rust niet meer goed is. het sluit niet mooi aan op elkaar. ik weet echter niet hoe het er uit zou moeten zien dus vraag ik aan jullie t3 veteranen wat ik moet doen:
- vervangen, zo ja, hoe heet dit onderdeel en waar kan ik die vinden, of:
- anders nl:

hier 2 fototjes van de situatie:

de hendel komt bij de punt tegen de lak en als ik er aan trek dan komt die ongeveer 1,5 cm er vanaf. ook is op deze foto enigzins te zien hoe het rubber op de deur rust en niet in het gat klemt. is dat wel goed?
Afbeelding

hier zie je duidelijk dat het rubber niet rond is tewijl die op een ronde opening in de deur moet passen of is dat ook normaal?
Afbeelding

dit is de meest complete omschrijving die ik als beginnend t3 kenner aan kan geven

groet, reynold
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Reynold

Dat is normale T3-slijtage...

Ik haal mijn T3 rubbers hier


Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
edstora
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 730
Lid geworden op: 02 sep 2007 14:09
Locatie: Maastricht

Ongelezen bericht door edstora »

Ik ga dit draadje volgen want ik heb hetzelfde probleem.
Greetinz
Ed
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Ongelezen bericht door René »

Ha Reynold,

Je schuifdeur is van het type van voor '85 en de klink is van het type na '85. De klink is te kort voor de uitsparing in de deur en misschien is ook de bouwvorm net dat beetje anders?? Er hoort dus origineel een langere klink in.
Ook al is de speling in zo'n slot minimaal, aan het eind van de klink wordt dat kleine beetje natuurlijk uitvergroot door de "arm".

Toch een ander slot proberen? Weet je zeker dat het boutje welke de klink vasthoud stevig genoeg aangedraaid heeft gezeten?

Verder bedenk ik me dat wat jij "het rubber" noemt bij de oude schuifdeur een hard kunstof bus is met een soort bajonet eraan, deze bus zal ook iets aan de stabiliteit bijdragen.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
reynold

Ongelezen bericht door reynold »

Leo M schreef:Dag Reynold

Dat is normale T3-slijtage...

Ik haal mijn T3 rubbers hier


Groeten Leo M
wat is hier dan de oplossing voor? het rubber waar je naar hebt gelinkt is niet die ik bedoel. die zit in het gat in de deur. bij mij zit er nog een dikker rubber om de cilinder of hoort die er van oorsprong niet op te zitten?
René schreef:Ha Reynold,

Je schuifdeur is van het type van voor '85 en de klink is van het type na '85. De klink is te kort voor de uitsparing in de deur en misschien is ook de bouwvorm net dat beetje anders?? Er hoort dus origineel een langere klink in.
Ook al is de speling in zo'n slot minimaal, aan het eind van de klink wordt dat kleine beetje natuurlijk uitvergroot door de "arm".

Toch een ander slot proberen? Weet je zeker dat het boutje welke de klink vasthoud stevig genoeg aangedraaid heeft gezeten?

Verder bedenk ik me dat wat jij "het rubber" noemt bij de oude schuifdeur een hard kunstof bus is met een soort bajonet eraan, deze bus zal ook iets aan de stabiliteit bijdragen.

René
inderdaad! de klink is korter! was me nog niet opgevallen... hij lijkt op zich wel goed te passen. het boutje zit wel goed vast omdat ik dat ook al had bedacht :D
wat ik bedoel is echt een rubber maar niet die in de link van leo en het is zeker niet de hard kunststof bus van de cilinder
ik begin nu te twijfelen of dat rubber er wel hoort te zitten... ik zal er later anders nog eens een betere foto van plaatsen

in plaats van één simpel antwoord roept dit alleen maar meer vragen op!

ik dank jullie voor de hulp tot nu toe en ik duik er verder in om tot een oplossing te komen! [[bye]]

reynold
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Scuifdeuruitleg-voordeuruitleg.

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Reynold

Hier een schematekening van de lange klink-slot,
Afbeelding

Hier een korte klink,merk de andere ,kleinere inham onder de klink,
Afbeelding

Hier een nieuwe lange klink,
Afbeelding

Deze lange klink is gebarsten,,,De jouwe zal waarschijnlijk er ook zo uit gezien hebben,,,,En is vervangen door een korte klink,,,
Afbeelding

De lange klink is er nog

Als er wat tijd over is,,,
De T3 schuifdeurtopic

Voor de voordeur,
de T3 voordeurbekledingstopic

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
reynold

Ongelezen bericht door reynold »

dat is het inderdaad. ik ben er nu ook achter dat het rubber waar ik het steeds over heb, ook bij de korte klink van na '85 hoort. tijd voor een nieuwe lange klink dus. iemand nog belang bij een korte?
leo m, je maakt de info weer volledig!! erg bedankt!! [[thumbup]]

reynold
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: rubber van schuifdeurhendel vervangen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Vandaag dit rozet proberen te monteren: https://boelm.nl/schuifdeurhendelrozet-251843711.html

Alleen deze valt door het gat heen. Klopt het dat ik een lange klink heb? Dan moet ik volgens mij een Seal, Escuchteon en Spacer hebben (volgens de eerder geposte schema-tekening)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: rubber van schuifdeurhendel vervangen?

Ongelezen bericht door leof »

Ziet er wel lang uit ja. Maar de schuifdeur lijkt voor het korte model.
De genoemde onderdelen voor de lange hendel zijn ook bij Boelm verkrijgbaar:
Escutcheon: 251843711A
Seal: 211843731
Spacer: 211843717
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: rubber van schuifdeurhendel vervangen?

Ongelezen bericht door Coen »

image.jpg
Mijn hendel heeft een verdikking
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie