Bouten aandrijfassen gaan steeds los
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Bij Thomas Koch zie ik ook nog voorraad.
Ik heb al jaren een zakje met van die ringetjes liggen met het idee ze er nog eens tussen te doen maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen (en praktisch nog niet nodig geweest).
Een aandraai moment van 45Nm vraagt volgens mij inderdaad om hardere bouten ipv 8.8.
Ik heb al jaren een zakje met van die ringetjes liggen met het idee ze er nog eens tussen te doen maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen (en praktisch nog niet nodig geweest).
Een aandraai moment van 45Nm vraagt volgens mij inderdaad om hardere bouten ipv 8.8.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Klopt!
Voor M8 x 1,25 boutjes dien je kwaliteit 12,9 te hebben, daarvan is het maximum aanhaalmoment 46,9 Nm.
En M8 x 1 mag 50 Nm hebben (in kwaliteit 12,9).
8.8 boutjes rekken uit bij zo'n hoog aantrek koppel. En dan zit het niet vast, of breekt af.
Groet,
Erik.
Voor M8 x 1,25 boutjes dien je kwaliteit 12,9 te hebben, daarvan is het maximum aanhaalmoment 46,9 Nm.
En M8 x 1 mag 50 Nm hebben (in kwaliteit 12,9).
8.8 boutjes rekken uit bij zo'n hoog aantrek koppel. En dan zit het niet vast, of breekt af.
Groet,
Erik.
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Andersom?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Goede, die sterkte- niet aan gedacht (gewoon 'aandrijfas boutjes' gezocht) ben alleen benieuwd of de sterkte erop staat...
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Wat aftermarket als aandrijfasbout voor VW verkocht wordt is allemaal 12.9. Als dat het niet is zit je op een site te kijken waar je niet moet zijn.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Ik heb ondertussen de ringetjes ontvangen, en nieuwe bouten etc. MOrgen alles er weer opzetten.
2 stomme vragen;
- Moeten de ringetjes met de 'gekartelde' kant naar binnen (tegen de borgplaatjes / homokineet) of naar buiten (tegen de boutkop)?
- Is de aandrijfas symmetrisch, of heeft ie echt een 'wielkant' en een 'versnellingsbakkant' (en zo ja, hoe zie ik wat-wat is?
Hoor het graag, doe het graag in 1x goed
Gr. Remko
2 stomme vragen;
- Moeten de ringetjes met de 'gekartelde' kant naar binnen (tegen de borgplaatjes / homokineet) of naar buiten (tegen de boutkop)?
- Is de aandrijfas symmetrisch, of heeft ie echt een 'wielkant' en een 'versnellingsbakkant' (en zo ja, hoe zie ik wat-wat is?
Hoor het graag, doe het graag in 1x goed
Gr. Remko
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
De as heeft geen voorkeurskant, hoewel hij gedraaid is en sommigen daar aannames over doen qua voorkeursrichting... maar wat wel belangrijk is, is dat de rollerkooi van de homokineet met de afgeschuinde kant naar de as wijst. (De andere kant vd kooi is helemaal vlak). Het lullige is dat het andersom ook prima past, maar bij maximale hoek loopt dan de as tegen de kineet. Als je het ziet, snap je wat ik bedoel.
Ringetjes weet ik niet, maar ik zou zelf de gekartelde kant aan de kineetkant doen.
Ringetjes weet ik niet, maar ik zou zelf de gekartelde kant aan de kineetkant doen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Een eenduidige manier voor de bouten heb ik nog niet echt voorhanden, maar als de bouten 12.9 kwaliteit zijn en deze goed vast zitten, dan komen ze echt niet 123 los.
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Bouten aandrijfassen gaan steeds los
Bedankt heren, ik weet hoe ik het ga doen, Michel, ik had hetzelfde idee over de ringetjes. Dst van die homokineet is duidelijk.goeie
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.