Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Hoi allemaal,

Op het dak van mijn T3 heb ik een VICTRON BLUESOLAR 115WP glaspaneel liggen icm een XTRA 2210N MPPT laadregelaar (https://www.bol.com/nl/nl/p/xtra-2210n- ... 118386842/)

Voor de momenten dat de camper beschut staat en het zonnepaneel op de camper geen zon krijgt, heb ik een opvouwbaar zonnepaneel gekocht. De SZ-110W-40MFE (https://www.bezpecnydum.cz/Fotovoltaick ... t-d681.htm). Nu vraag ik me af of ik dit paneel direct moet aansluiten op de + en - van de huishoudaccu (met of zonder de ingebouwde regelaar die erbij zit)? Of zal ik dit paneel parallel schakelen met het huidige paneel en dan binnen laten komen op de huidige XTRA laadregelaar (dan haal ik de ingebouwde regelaar van het opvouwbare paneel ertussenuit)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RVB »

Er zijn panelen die je direct op de accu kan aansluiten. Maar die panelen genereren een lagere spanning dan die jij hebt. Het zijn vaak ook wat kleinere paneeltjes die meer een functie van druppellader hebben.

Parallel kan prima, maar dan moet de standaard spanning van beide panelen gelijk zijn. Ik zou gewoon de regelaar die bij het paneel hoort gebruiken. Hij zit er toch bij. Dan kan je hem ook nog eens ergens anders inzetten. Op je startaccu, of de buren op de camping helpen.

Groetjes Rolf

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Jasper,

Dit staat trouwens op de site van zonnestroomNederland.nl Het onderwerp gaat over de voor en nadelen van
parallel geschakelde zonnepanelen;
Parallel geschakelde zonnepanelen worden naast elkaar aangesloten: de plussen worden op de plussen aangesloten en de minnen op de minnen. Zo ontstaat er net als bij serie één grote stroomkring, maar wordt elk paneel afzonderlijk aangesloten op het circuit. Het grote voordeel van deze schakeling is dat de afzonderlijke panelen elkaar niet beïnvloeden: als er eentje minder presteert, zal dit geen effect hebben op de prestaties van andere panelen. Onmisbaar als er schaduw op je dak valt of als je ook stroom wilt blijven produceren als er af en toe een zonnepaneel stukgaat. Het nadeel is dat het wel wat prijziger is dan een schakeling in serie. Echter kan het in de meeste gevallen zeker wel opwegen tegen de anders gemiste opbrengsten
Volgens mij heb je voldoende info om een goede keuze te maken. Succes

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RVB »

Hylke. Ik zeg het liever niet. Maar ik moet wel. Want je zet mensen op het verkeerde spoor. "Je hebt op dit punt echt te weinig verstand van zaken". En wat ik mij ook afvraag... waarom je je zo negatief moet uitdrukken; "Het meest domme antwoord"(oid) ... manmanman.... Dat past niet bij een liefhebbersforum waar mensen wetend of onwetend hun best dien om elkaar te helpen. Je bent slim zat dat je weet dat je zo uitdrukken totaal overbodig is en je weet dat dat niet prettig is voor anderen.

Maar even inhoudelijk. De laadregelaar raakt niet in de war van een paneel wat een mindere opbrengst heeft door schaduw. Sterker. De laadregelaar wéét niet eens dat er meerdere panelen zijn aangesloten. De laadregelaar krijgt in een bepaalde spannings(range) (die horen bij het type panelen wat is aangesloten(zoals ik zei een gelijk type is voorwaarde is dat het goed werk)) een x aantal Amperes aangeboden en doet er mee wat hij kan. Hij heeft geen idee dat de helft al of niet in de schaduw staat, al zou er een draadbreuk zijn... Als je panelen in serie zou zetten is dat een ander verhaal btw. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald.

Maar even het alleralleraller belangrijkste:
Mijn antwoord op de vraag van Jasper is dat ik bij het losse paneel de losse laadregelaar wel zou gaan gebruiken en deze apart( parallel) op de accu zou zetten. Ik zeg even uitdrukkelijk dat dat mijn enige antwoord is. En dat ik het daar bij houd.

Groetjes, Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door Kire »

Ik kwam nog dit schemaatje tegen:
Schema aansluiten zonnepaneel etc..png
Dus zonnepaneel gewoon (parallel) aansluiten op de huishoudaccu met een aparte laadregelaar.

Groet,

Erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 15 aug 2022 12:41 Ik zie maar één zonnepaneel. Dus nee.
Dat is wel erg kort door de bocht.
De vraag was: Hoe een extra zonnepaneel aansluiten (op de bestaande situatie).
Kire schreef: 15 aug 2022 08:11Dus zonnepaneel gewoon (parallel) aansluiten op de huishoudaccu met een aparte laadregelaar.
Het blauwe deel is in Hylke's Quote maar weggelaten.
hylkeanne schreef: 14 aug 2022 16:20Parallel aansluiten terwijl één paneel schaduw heeft is toch wel het meest domme advies dat er bestaat. Daarnaast heb je altijd een lader nodig en kan je een zonnepaneel nooit rechtstreeks aansluiten op een accu. Een zonnepaneel moet stroom genereren en geen stroom van de accu krijgen.
Dit gaat over het parallel aansluiten van zonnepanelen en dat je altijd een laadregelaar dient te gebruiken.
hylkeanne schreef: 10 aug 2022 23:26Een zonnepaneel moet altijd via een laadregelaar op een accu worden aangesloten.
Dit schrijft Rolf ook:
RVB schreef: 14 aug 2022 19:12Mijn antwoord op de vraag van Jasper is dat ik bij het losse paneel de losse laadregelaar wel zou gaan gebruiken en deze apart( parallel) op de accu zou zetten.
En alle laadregelaars staan parallel geschakeld op de huishoudaccu (zo staat het ook in het schema van WATTSTUNDE, de laadregelaar voor de walstroom, de laadregelaar vanaf de startaccu en de laadregelaar van het zonnepaneel en daar sluit je nog een laadregelaar van een draagbaar zonnepaneel bij aan.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

En het volgende busje fikt af..... Hoe moeilijk kan het zijn, wie weet het nog. Hou het bij RTFM is soms zo eenvoudig ook al is dat in het chinees. Ik was vergeten dat ik net voor de vakantie zonnepanelen had geplaatst, draai de hoofdschakelaar uit als ik weg ga...... zie na twee dagen reizen op de app dat ik geen verbinding heb...duhh... twee dagen opbrengst gemist....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door Coen »

Kan zijn dat je wel opbrengst heb maar dat de verbinding met het netwerk verloren is gegaan. Als je dan ‘s avonds bij terugkomst de omvormer reset dan blijkt dat het al die tijd toch geregistreerd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

off the topic: Niet met je hoofdschakelaar uit..... Dan staat mijn hele schuur zonder spanning. PV panelen op huis en schuur komen in de meterkast (3x25A) van de schuur binnen. Ik ben gewoon alles spanningsloos te gooien als ik enkele dagen weg ben. Minder risico op brand(gevolgen) met de acculaders en machines. Moet nu ff bedenken dat ik de hoofdgroepen uitzet en niet de hoofdschakelaar. Blijft nog het brandrisico van de PV panelen met micro-omvormer.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ah, Hylke heeft een nieuwe baan. Van autopoetser naar paneleninstallateur. Leuke nieuwe uitdaging. Vooropgesteld dat ik er compleet geen verstand van heb, zou ik zeggen dat een serie geplaatst systeen niet handig is als 1 paneel in de schaduw zit, omdat deze daarmee de werking van het andere paneel negatief beinvloed. En dus is een parallele aansluiting beter, maar dat kan kan gevolgen hebben voor de rest van je installatie met micro-omvormers (als je uberhaupt naar 230 wisselspanning wilt, maar wil je dat?) Wat ik wel weet is dat er bij ons op het werk al 2 omvormers in rook zijn opgegaan met 2x heel veel geluk dat de bedrijfsgebouwen er nog staan. Dit waren wel al wat oudere omvormers van een bekend merk (Mastervolt) . Dus die brandveiligheid neem ik met een korreltje zout, wat een NEN-weet ik watmonteur ook beweert...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoe opvouwbaar zonnepaneel toevoegen aan huidige setup?

Ongelezen bericht door RVB »

.
Plaats reactie