Ewout schreef: ↑18 jul 2022 20:35
Complimenten voor je animatie van het interieur, knap gedaan. Enige waar je wellicht nog even over na moet denken is de bereikbaarheid van je accus’s onder de voorstoelen. Stoelen/bank kan je relatief makkelijk naar voren schuiven, maar dan kan je er nog niet echt lekker bij. Tenzij je de hele stoel/bank natuurlijk er uit haalt.
Bedankt voor de tip. Aangezien het een bestelbus was heb ik nog geen huishoud accu. Ik ben van plan om deze achter het tussenschot achter de bestuurdersstoel te maken. In de zoektocht om alle ruimte zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken zakt de bereikbaarheid van de accu's wel in de prioriteitenlijst.
Tijdens het nadenken over een kleur voor de hemel en het bestellen van stalen hiervoor kwam de datum voor een nieuwe APK aardig in zicht dus toen heb ik besloten om hem daar maar eerst voor weg te brengen. Ik had inmiddels het nazien van de wielophangingen wel op mijn todo lijst staan maar ik had er geen probleem mee om dat nog even uit te stellen.
Voor de APK dachten ze daar iets anders over. Een gat in een achterste draagarm, speling op de fuseekogels en een gescheurde stuurhuishoes zorgde ervoor dat ik het aanpakken van de wielophangingen boven aan mijn prioriteitenlijst ging zetten.
Onder het motto "als je het doet kan je het maar beter goed doen" heb ik besloten om de hele wielophangingen te demonteren zodat ik alle rubbers en fuseekogels kon vervangen. En dan kon ik gelijk de andere draagarmen beschermen met een laagje verf.
De eerste uitdaging was het los halen van de kroonmoeren aan de achteras. Dit was een kwestie van zorgen voor het goede gereedschap. Alhoewel ik wel even raar stond te kijken toen ze met een wringijzer van een meter verlengd met een stijgerpijp van een dikke meter nog niet zomaar los kwamen.
Maar een beetje doorzetten en de goed hoek vinden was hiervoor de oplossing.
Toen de volledige wielophangingen aan de achterkant los waren kwam ik erachter dat er ook een gat in de andere draagarm zat. Dus beide draagarmen heb ik vervangen.
Ook in de ankerplaten van de achterremmen vielen de gaten dus deze heb ik ook vervangen. Toen ik wou beginnen aan het omzetten van het remmechaniek kwam ik er achter dat de onderste bevestiging van de remschoenen deels ook overgezet moet worden. Deze zaten volledig vast geroest in de oude ankerplaat.
Maar de slijptol kon uitkomst bieden bij het los halen van deze.
De remkabels zaten ook vast in de ankerplaten en die heb ik dus ook maar vervangen.
Verder waren de remschoenen nog goed en de veren vervang ik wel als de remschoenen toe zijn aan vervanging.
Voor de achterste wiellagers kon ik geen manier vinden om ze te demonteren zonder het risico op beschadigingen. Volgens mij is het namelijk niet mogelijk om een doorslag of iets op de buitenste ring van de lagers te zetten. Dus voor het demonteren moet je op de binnenste ring van de lagers tikken waardoor je een afdruk kan krijgen van de kogels.
Omdat ik op zijn minst het vet wou vervangen heb ik besloten om ze er uit te tikken waarna ik ze niet opnieuw durfde te gebruiken. Deze heb ik dus vervangen ondanks dat ik na ze schoongemaakt te hebben concludeerde dat ze waarschijnlijk nog wel even mee hadden kunnen gaan.
Bij de vooras had ik twee uitdagingen; het los en vast persen van de onderste fuseekogels en het los maken van de fuseekogel adapters aan de onderste draagarmen.
Omdat het een oud type bus is heeft hij losse adapters die met drie bouten aan de onderste draagarm vast zitten waar de onderste fuseekogels in vast zitten. Met deze drie bouten zitten ook de reactiestangen vast. Met de reactiestangen wordt het caster afgesteld.
Ik was in de veronderstelling dat deze bouten los moesten maar deze zaten muurvast. Achteraf realiseer ik me dat dat waarschijnlijk was omdat deze bouten alleen los hoeven als je de adapters los wil halen van de draagarmen wat eigenlijk zelden voorkomt. De reactiestangen kan je na het loshalen van de moeren gewoon van de bouten af schuiven.
Dit betekent dat de bouten waarschijnlijk al 40 jaar op dezelfde plek zitten wat ze genoeg tijd heeft gegeven om volledig vast te roesten in de adapters.
Het was waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest om ze lekker te laten zitten maar voordat ik dat als optie overwoog ik ze al dusdanig beschadigd dat dat niet meer ging.
Twee van de zes bouten kon ik er met een flinke hamer en wat geweld uit slaan. Met een brander erbij wou er nog één los komen. De laatste drie heb ik in eerste instantie vergenoeg uitgeboord zodat de adapters uit de draagarmen konden.
Daarna heb ik ze met steeds een iets grotere boor helemaal doorgeboord waarbij het oppassen was dat ik er recht doorheen ging. Toen ik uiteindelijk met boor 9.5mm er doorheen was kon ik het laatste schilletje dat over was van de bout eruit slaan met de hamer.
Achteraf gezien was het best wat werk maar ik hou er niet van om zulke problemen te laten zitten.
De onderste fuseekogels kon ik met een beetje warmte en een zware hamer redelijk makkelijk uit de fuseestukken slaan. Voor het persen van de nieuwe fuseekogels heb ik een handpers (groot uitgevallen c-klem) gekocht. Hier zat een bus bij die over de fuseekogel past als steun aan de bovenkant.
Door de kromming van het fuseestuk paste de steunplaat voor de pers hier alleen niet bovenop. Maar daar kon ik zelf iets voor fabriceren met een stukje staal van ik gok ongeveer een centimeter dikte. Aan de onderkant dacht ik een passende bus te hebben om het fuseestuk te kunnen ondersteunen waar het laatste stukje fuseekogel in kon vallen.
Eigenlijk wist ik dat deze bus niet paste maar met de fuseekogel in het fuseestuk leek het toch mogelijk om hem op zijn minst een klein stukje er in te persen. Maar de hoop om niet opzoek te hoeven naar een goede oplossing leidde tot een fuseekogel waarvan de kraag was omgebogen.
Dus toen ben ik toch maar naar de metaalwinkel gegaan om een stukje buis te halen waar de fuseekogel wel in paste en daarmee kon ik de tweede en een nieuwe fuseekogel in de fuseestukken persen.
Tussendoor heb ik alle onderdelen voorzien van een laagje Hammerite en daarbij heb ik de velgen ook maar meegenomen.
Het chassis bij de bevestiging van de reactiestangen was wat geroest. Dit heb ik grof ontroest, in de Fertan gezet en ook een laagje Hammerite gegeven.
Voor de voorremmen had ik al een tijde nieuwe stofkappen liggen. Deze heb ik ook maar meegenomen in het verven aangezien ik niet helemaal vertrouw op het zinklaagje bij deze toepassing.
De voorremmen zijn volgens mij al eens vervangen en daar heb ik alleen wat kopervet op de remblokken gedaan omdat deze volgens de garage wat stroef liepen.
De voorste wiellagers kon ik eenvoudig uit elkaar halen om ze goed schoon te maken en te inspecteren. Ik kon geen reden vinden om deze te vervangen dus deze heb ik met nieuw vet weer in elkaar gezet.
Het monteren ging redelijk eenvoudig. Ik heb hierbij alle rubbers vervangen.
Voor de achterremmen ging ik er vanuit dat deze zichzelf weer zouden stellen maar na wat zoeken in de historie op dit forum begreep ik dat ik daar zelf toch nog wat werk in moest stoppen.
Bij de garage waren ze te spreken over mijn werk en de bus mag voor de komende twee jaar weer de weg op.
Ik wil zelf nog kijken naar de uitlijning van de bus.
Ik merk nu dat ik niet heel royaal geweest ben met het maken van foto's maar hieronder de foto's die ik wel heb gemaakt.
Groet, Ivo
Wielophanging voor zoals het was
Wat er over was van een stofkap
Alleen de bovenste draagarm nog
Marking van de bovenste draagarm positie
Ook geen bovenste draagarm meer
Halverwege demonteren achterste ophanging
Geen ophanging achter meer
Arme bus
Fusee adapters en wat er over was van de bouten
Verven eerste deel
Velgen klaar voor verf
Bus om te persen past net
Achterste draagarm gemonteerd
Voorste draagarmen gemonteerd
De bus weer op zijn wielen
Eindresultaat vooras
Eindresultaat achteras
