Koeling CT 1600 motor
Koeling CT 1600 motor
Hallo, ik ben nieuw hier mijn naam is Pieter. Ik heb een bus uit 1982 en ben bezig met de motor, maar hoe zit het nu met de koeling van een ct motor.
Bij de van mij zitten er geen kleppen in en de thermostaat zat los onder het blok. Helaas kan ik geen manual vinden hier over.
Wie kan mij verder helpen?
Bij de van mij zitten er geen kleppen in en de thermostaat zat los onder het blok. Helaas kan ik geen manual vinden hier over.
Wie kan mij verder helpen?
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Koeling CT 1600 motor
Hallo Pieter,
Welkom op het forum!
De CT motor ken ik niet specifiek, maar ik verwacht dat deze lijkt op een Kever (en die heb ik wel).
Bij de Kever zit een thermostaat aan de onderzijde (rechts) binnen de beplating van de koeling.
De thermostaat is met een stangetje verbonden met kleppen die bij een warme (uitgezette) thermostaat de luchtkleppen van het koelhuis verder
open zetten, zodat er meer lucht langs de cilinders zal gaan stromen (en er dus minder lucht voor interieurverwarming is).
Belangrijk voor een goede koeling is dat er niet te veel luchtlekkages zijn (b.v. naar kachelpotten of van kachelpotten naar chassis).
Tip is verder om een goede vraagbaak aan te schaffen (b.v. van Haynes); daar zal je veel plezier aan beleven
Groet,
Robert
Welkom op het forum!
De CT motor ken ik niet specifiek, maar ik verwacht dat deze lijkt op een Kever (en die heb ik wel).
Bij de Kever zit een thermostaat aan de onderzijde (rechts) binnen de beplating van de koeling.
De thermostaat is met een stangetje verbonden met kleppen die bij een warme (uitgezette) thermostaat de luchtkleppen van het koelhuis verder
open zetten, zodat er meer lucht langs de cilinders zal gaan stromen (en er dus minder lucht voor interieurverwarming is).
Belangrijk voor een goede koeling is dat er niet te veel luchtlekkages zijn (b.v. naar kachelpotten of van kachelpotten naar chassis).
Tip is verder om een goede vraagbaak aan te schaffen (b.v. van Haynes); daar zal je veel plezier aan beleven

Groet,
Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Re: Koeling CT 1600 motor
Hoi Robert,
De CT motor op zich is het zelfde als de oude 1600, maar de koeling is anders. De thermostaat zit nu rechts achter aan het blok bij de olie vul pijp.
Nu is de vraag klopt dit? Bij mijn 1700 914 blok zit hij onder de cilinders.
De vraagbaak of een tekening van de koeling kan ik niet vinden (van de CT motor). Wel heb ik een onderdelen lijst met tekening, maar daar kan ik niet zien waar de thermostaat zit.
Groet, Pieter
De CT motor op zich is het zelfde als de oude 1600, maar de koeling is anders. De thermostaat zit nu rechts achter aan het blok bij de olie vul pijp.
Nu is de vraag klopt dit? Bij mijn 1700 914 blok zit hij onder de cilinders.
De vraagbaak of een tekening van de koeling kan ik niet vinden (van de CT motor). Wel heb ik een onderdelen lijst met tekening, maar daar kan ik niet zien waar de thermostaat zit.
Groet, Pieter
Re: Koeling CT 1600 motor
Zoiets
Gevonden bij zap 7 vw .Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Koeling CT 1600 motor
Hier staat een draadje met een plaatje: https://www.bulliforum.com/viewtopic.php?t=41138
Mogelijk help dat weer iets verder...
Groet,
Robert
Mogelijk help dat weer iets verder...
Groet,
Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Re: Koeling CT 1600 motor
Bedankt voor de info, maar daar kan ik niets mee omdat het bij mij anders in elkaar zit. Ook de tekening is niet het zelfde.
De motor is een 1600 ct uit 1982.
De motor is een 1600 ct uit 1982.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Koeling CT 1600 motor
Is het dan wel helemaal een originele CT ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Koeling CT 1600 motor
https://youtu.be/_poqHCryJts
Deze mischien .
Deze mischien .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Koeling CT 1600 motor
Nee, het filmpje is niet van de CT motor, mijn motor is "plat" net zo als de 411. Het uitlaat systeem is ook anders
Zie deze video ( hij komt van het net ) https://www.youtube.com/watch?v=-hQEobkoMYo
Zie deze video ( hij komt van het net ) https://www.youtube.com/watch?v=-hQEobkoMYo
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Koeling CT 1600 motor
Dat is dus een CT zo op eerste gezicht lijkt de koeling erg veel op die van een CU .
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Koeling CT 1600 motor
https://youtu.be/JGC3EZXa644
Op het eind word de motor gefilmd , hopelijk heb je hier wel iets aan .
Op het eind word de motor gefilmd , hopelijk heb je hier wel iets aan .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Koeling CT 1600 motor
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny