hoe kies ik juiste velgen en banden
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Zo'n spacer valt er onderweg toch niet zomaar tussenuit ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Hoi krisg,
Lijkt mij ook niet. Kans dat bij vervangen banden 2 jaar geleden ze er af gevallen zijn/ niet goed opgelet bij opnieuw monteren... Vervolgens 2 jaar mee gereden en pas bij veel bochten op Corsica is wiel los geraakt. Ik heb geen idee, maar nu blijkt er bij (in ieder geval bij links achter) een te ontbreken..
Gr. Emil
Lijkt mij ook niet. Kans dat bij vervangen banden 2 jaar geleden ze er af gevallen zijn/ niet goed opgelet bij opnieuw monteren... Vervolgens 2 jaar mee gereden en pas bij veel bochten op Corsica is wiel los geraakt. Ik heb geen idee, maar nu blijkt er bij (in ieder geval bij links achter) een te ontbreken..
Gr. Emil
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Zal je een centreerring bedoelen? Die zit normaal pas op de naaf en ook in je hartgat van de velg als vulring. http://www.alu-o.de/de/zentrierringe
Naaf t3 = 66,6 mm Binnenzijde Melber velgen weet ik niet, ff nameten.
Wanneer je conische gaten in de velg uitgelubberd zijn is de passing van de wielmoeren waarschijnlijk ook niet meer goed. Als de gaten niet rond zijn, en je monteert het wiel onder last kan deze uit het center op je naaf zitten. Bij rijden gaat het dan snel mis door het onbalans, komt alles los.
Spacer zit op het vlak tussen de naaf en contactvlak van het wiel. Deze is dan ook altijd opgesloten met de wielbouten en kan je enkel kwijtraken als je wiel jezelf voorbij komt gestuiterd. Je kan zien of je deze spacer wel aan de andere zijde hebt? Ik zie dan de enkele mogelijkheid dat je de spacer nodig hebt om de dikte van je velg groter te maken zodat je moer voldoende schroefdraad heeft om het wiel vast te trekken. Heb je een glad stuk bout vanaf de naaf voordat de schroefdraad begint? Wellicht is dat deel langer dan de dikte van de velg waardoor je moer de velg niet op de naaf kan trekken.

op de foto bij de standaard bouten klemt de remtrommel net strak op de splines van de bout. Als je langere bouten hebt kan het zijn dat het deel met splines te ver uit de remtrommel steekt. Dan loopt de moer daarop vast en trekt het wiel niet aan.
het dikkere stuk hier bij een losse bout.

Foto van je eigen setup doet wonderen.
Naaf t3 = 66,6 mm Binnenzijde Melber velgen weet ik niet, ff nameten.
Wanneer je conische gaten in de velg uitgelubberd zijn is de passing van de wielmoeren waarschijnlijk ook niet meer goed. Als de gaten niet rond zijn, en je monteert het wiel onder last kan deze uit het center op je naaf zitten. Bij rijden gaat het dan snel mis door het onbalans, komt alles los.
Spacer zit op het vlak tussen de naaf en contactvlak van het wiel. Deze is dan ook altijd opgesloten met de wielbouten en kan je enkel kwijtraken als je wiel jezelf voorbij komt gestuiterd. Je kan zien of je deze spacer wel aan de andere zijde hebt? Ik zie dan de enkele mogelijkheid dat je de spacer nodig hebt om de dikte van je velg groter te maken zodat je moer voldoende schroefdraad heeft om het wiel vast te trekken. Heb je een glad stuk bout vanaf de naaf voordat de schroefdraad begint? Wellicht is dat deel langer dan de dikte van de velg waardoor je moer de velg niet op de naaf kan trekken.

op de foto bij de standaard bouten klemt de remtrommel net strak op de splines van de bout. Als je langere bouten hebt kan het zijn dat het deel met splines te ver uit de remtrommel steekt. Dan loopt de moer daarop vast en trekt het wiel niet aan.
het dikkere stuk hier bij een losse bout.

Foto van je eigen setup doet wonderen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Dag Ronald,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Betreft inderdaad de centreerring en niet de spacer (had er met meerdere mensen over gesproken en zij maakten steeds van centreerring een spacer, vandaar dat ik dacht dat dit een meer gangbare naam was van hetzelfde. Weet nu beter!)
Zodra ik thuis ben ga ik kijken, meten En foto’smaken (ook voor als ik er niet uitkom).
Ik kan eerst verder en ga op zoek naar de juiste centreerring. Uiteraard check ik ook de andere wielen.
Hartelijke groet,
Emil
Dank voor je uitgebreide antwoord. Betreft inderdaad de centreerring en niet de spacer (had er met meerdere mensen over gesproken en zij maakten steeds van centreerring een spacer, vandaar dat ik dacht dat dit een meer gangbare naam was van hetzelfde. Weet nu beter!)
Zodra ik thuis ben ga ik kijken, meten En foto’smaken (ook voor als ik er niet uitkom).
Ik kan eerst verder en ga op zoek naar de juiste centreerring. Uiteraard check ik ook de andere wielen.
Hartelijke groet,
Emil
RoonT3 schreef: ↑21 aug 2018 20:51 Zal je een centreerring bedoelen? Die zit normaal pas op de naaf en ook in je hartgat van de velg als vulring. http://www.alu-o.de/de/zentrierringe
Naaf t3 = 66,6 mm Binnenzijde Melber velgen weet ik niet, ff nameten.
Wanneer je conische gaten in de velg uitgelubberd zijn is de passing van de wielmoeren waarschijnlijk ook niet meer goed. Als de gaten niet rond zijn, en je monteert het wiel onder last kan deze uit het center op je naaf zitten. Bij rijden gaat het dan snel mis door het onbalans, komt alles los.
Spacer zit op het vlak tussen de naaf en contactvlak van het wiel. Deze is dan ook altijd opgesloten met de wielbouten en kan je enkel kwijtraken als je wiel jezelf voorbij komt gestuiterd. Je kan zien of je deze spacer wel aan de andere zijde hebt? Ik zie dan de enkele mogelijkheid dat je de spacer nodig hebt om de dikte van je velg groter te maken zodat je moer voldoende schroefdraad heeft om het wiel vast te trekken. Heb je een glad stuk bout vanaf de naaf voordat de schroefdraad begint? Wellicht is dat deel langer dan de dikte van de velg waardoor je moer de velg niet op de naaf kan trekken.
op de foto bij de standaard bouten klemt de remtrommel net strak op de splines van de bout. Als je langere bouten hebt kan het zijn dat het deel met splines te ver uit de remtrommel steekt. Dan loopt de moer daarop vast en trekt het wiel niet aan.
het dikkere stuk hier bij een losse bout.
Foto van je eigen setup doet wonderen.
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Centreer ringen zijn in principe alleen bedoeld om bij het monteren van de velg te helpen. Deze gebruik je namelijk om te zorgen dat je de velg netjes kan uitlijnen op de naaf. Vooral belangrijk bij montage met bouten omdat je anders gelijk de velg op de tapeinde kunt hangen. Na montage zouden je centreer ringen er niet voor hoeven te zorgen dat je velg op zijn plek blijft. Die dingen zijn namelijk over het algemeen van simpel kunststof.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Ja hoor, gewoon simpel plastic! (Centreerringen dus, geen spacers, die zijn van metaal).
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Precies centreerringen wel, spacers zijn van staal maar dat is wat anders als bestaan er natuurlijk spacers met geïntegreerde centreerringen.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Goede middag ik ben op zoek naar banden 215R14C 112/110 R m+s. Momenteel liggen er deze van het merk Toyo op maar ze zijn aan vrvanging toe.
iemand een idee waar ik zo een type nog kan vinden. Merk maakt me niet zoveel uit.ik heb diverse sites reeds afgezocht maar niet te vinden. bedankt voor hullie hulp groeten Wim
iemand een idee waar ik zo een type nog kan vinden. Merk maakt me niet zoveel uit.ik heb diverse sites reeds afgezocht maar niet te vinden. bedankt voor hullie hulp groeten Wim
Groeten
Wim
Wim
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
mijn vorige reactie is een foutje sorry groeten wim
Groeten
Wim
Wim
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Beste Midas,
Bedankt voor de informatie over banden en velgen.
Mag ik een vraag stellen over de juiste velgen voor de T3?
Zijn onderstaande velgen 15 of 16 inch geschikt zijn voor onze VW T3 van bouwjaar 1983 met de originele remmen.
https://gowesty.com/products/15-7-alloy ... 0421&_ss=r
Specs:
• 15" x 7"
• Offset: ET23
• Center bore: 67mm
• High-quality silver paint and clear coat
• Made in Asia
• No mounting hardware included
en/of
https://gowesty.com/products/16-alloy-w ... 6c74&_ss=r
Size: 16" x 7.5"
Offset: ET23
Ik heb er nu de carat velgen onder liggen van 6Jx14 ET 30 en heb ook nog de stalenvelgen van 5,5 JX 14 ET 39
Een reden is dat de 14 inchbanden niet meer zo gemakkelijk te leveren zijn van Michelin of Continental.
Al vast veel dank voor je reactie die ik hoop te ontvangen.
Anco
Bedankt voor de informatie over banden en velgen.
Mag ik een vraag stellen over de juiste velgen voor de T3?
Zijn onderstaande velgen 15 of 16 inch geschikt zijn voor onze VW T3 van bouwjaar 1983 met de originele remmen.
https://gowesty.com/products/15-7-alloy ... 0421&_ss=r
Specs:
• 15" x 7"
• Offset: ET23
• Center bore: 67mm
• High-quality silver paint and clear coat
• Made in Asia
• No mounting hardware included
en/of
https://gowesty.com/products/16-alloy-w ... 6c74&_ss=r
Size: 16" x 7.5"
Offset: ET23
Ik heb er nu de carat velgen onder liggen van 6Jx14 ET 30 en heb ook nog de stalenvelgen van 5,5 JX 14 ET 39
Een reden is dat de 14 inchbanden niet meer zo gemakkelijk te leveren zijn van Michelin of Continental.
Al vast veel dank voor je reactie die ik hoop te ontvangen.
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Volgens mij is Midas er niet meer?
Maar om je vraag te beantwoorden, waarom die oerlelijke velgen van Go-westy?
Er zijn meer dan genoeg velgen beschikbaar die gewoon voldoen, waarvan je ook zeker weet dat ze ook 700kg loadindex hebben.
De vermelde maat bij Go-westy past. Ik heb zelf die maat in staal gehad, 7Jx15 met ET23. Als band had ik 215/75R15 wat wel wat groter is en bij de 95pk perfect paste.
Je hebt bij de online bandenhandel ook nog gewoon de 7J15 ET23 Ronal R9 met loadindex van 750kg per velg voor €150,- per velg. (bandenleader/oponeo/autobandenmarkt)
Maar om je vraag te beantwoorden, waarom die oerlelijke velgen van Go-westy?
Er zijn meer dan genoeg velgen beschikbaar die gewoon voldoen, waarvan je ook zeker weet dat ze ook 700kg loadindex hebben.
De vermelde maat bij Go-westy past. Ik heb zelf die maat in staal gehad, 7Jx15 met ET23. Als band had ik 215/75R15 wat wel wat groter is en bij de 95pk perfect paste.
Je hebt bij de online bandenhandel ook nog gewoon de 7J15 ET23 Ronal R9 met loadindex van 750kg per velg voor €150,- per velg. (bandenleader/oponeo/autobandenmarkt)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Bernd jager levert tegenwoordig nieuwe kaselochvelgen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Midas, dit is een heel interessante bijdrage over banden. Duidelijk en overzichtig.
Groeten theo
Groeten theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3736
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
je kunt ook denken aan mercedes velg ik had 16 inc staal
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
Re: hoe kies ik juiste velgen en banden
Wel kijken naar draagvermogen... Zijn niet allemaal geschikt voor zware bussen
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987