Dieselpomp 1Y op AEY

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De voordelen van een elektronisch aangestuurde pomp zijn duidelijk. Het is echter zo dat je een mechanische pomp aanpast voor DI door o.a. het hogedrukdeel van de DI te gebruiken. Dit wordt best veel gedaan.
Elektrische pompen zijn niet mechanisch te maken, omdat er geen fysieke ruimte is om de regulateur van een mechanische pomp te plaatsen. En er zijn zat mechanisch aangestuurde DI pompen. Maar niet bij VW. (Al schijnt er wel een LT28 met mechanische DI te zijn?)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door timeaa »

Roerdomp schreef: 16 jan 2023 16:04 Elektrische pompen zijn niet mechanisch te maken, omdat er geen fysieke ruimte is om de regulateur van een mechanische pomp te plaatsen.
Ik denk dat je elektronisch bedoeld maar dit bedrijf schijnt het toch echt te doen. https://www.dieselserviceshop.nl/a-2812 ... fpomp-tdi/

Er staat ook dat je een TDI pomp moet inleveren
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door timeaa »

Roerdomp schreef: 16 jan 2023 16:04 En er zijn zat mechanisch aangestuurde DI pompen. Maar niet bij VW. (Al schijnt er wel een LT28 met mechanische DI te zijn?)
Het gaat hier toch om een VW je kan toch niet zo maar een willekeurige pomp op de motor zetten je snapt toch wel wat er bedoeld wordt.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door servicebus »

timeaa schreef: 16 jan 2023 17:38 Het gaat hier toch om een VW je kan toch niet zo maar een willekeurige pomp op de motor zetten je snapt toch wel wat er bedoeld wordt.
Pomp van een Landrover werkt prima, is ook mechanisch en past er op
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Precies. Iemands (begrijpelijke) voorkeur moet geen onjuiste info worden. Een elektrisch aangestuurde pomp is van binnen nog steeds een mechanisch werkende pomp. Alleen wordt de vervroeging, stationair toerental en hoeveelheid ingespoten brandstof elektronisch optimaal geregeld vanuit de ECU. Maar nogmaals, als je het hoge drukdeel van de elektronische pomp in een JX pomp bouwt, heb je een min of meer werkend verhaal. Min of meer, omdat er wel wat optimalisaties te doen zijn om 1 op 1 dezelfde resultaten als een elektrisch aangestuurde pomp te krijgen. Denk aan de vervroeging en de afstelling van de hoeveelheid brandstof. De grootste uitdaging is het verlengen van het dynamische deel van de regulateur om boven in toeren wat trekkracht te hebben. Vooral als het om de PK's te doen is, is dat de moeite waard. Maar het kan prima, wordt ook veel gedaan (bv syncro's die geen elektronica wensen) en er zijn diverse DI motoren van andere merken die ook een Boschpomp gebruiken en passen of passend te maken zijn op een VW diesel. Het is geen plug and play, maar het kan. En of je een rookgordijn achter de bus hebt, bepaal je zelf met je afstelling (van een goed omgebouwde pomp). Bij toepassing van een ongewijzigde opgevoerde voorkamerdieselpomp is dat scenario waarschijnlijker. Een DI vraagt meer diesel in een kortere tijd met (iets) meer druk en een iets vroegere inspuiting. Maar zelfs bij JX specificaties (0,9 mm inspuitbegin voor BDP) loopt een hybridepomp als een trein. 1,0 mm of 1,05 is prima. Ik kan nog wel even doorjeuzelen over de zin en onzin van de dikkere assen van de DI pompen, maar iemand die hierin geinteresseerd is, verdiept zich daar wel in. En de pomp uit het linkje in bovenstaand bericht is geen omgebouwde elektrische pomp... Behuizing is van een AAZ of vergelijkbaar. Een elektrische pomp geeft onderachterop nog een elektronische magneet voir de vervroeger.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
M52 TU B25
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2022 07:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door M52 TU B25 »

Roerdomp schreef: 16 jan 2023 21:49 Een elektrisch aangestuurde pomp is van binnen nog steeds een mechanisch werkende pomp(..)het hoge drukdeel van de elektronische pomp in een JX pomp bouwt, heb je een min of meer werkend verhaal.(..)omgebouwde elektrische pomp... Behuizing is van een AAZ of vergelijkbaar
Dit moet toch haast een grap zijn.

De brandstofpomp wordt elektronisch aangestuurd, niet elektrisch. Een elektrische pomp, heeft een eigen elektromotor. Beide pompen (VE en VP) zijn roterende brandstofpompen die rechtstreeks door de motor worden aangedreven. De (opvoer)pomp zit in de behuizing, die kan je niet zien aan de buitenkant. Echter, de basis van de VE en VP pompen zijn identiek aan elkaar. Oftewel, de (opvoer)pomp, nokkenring, regelschuif en het verdeelhuis met de plunjer zijn gelijk bij de VE en VP. Ik heb hier een gedemonteerde VE en VP pomp in de garage liggen.
Roerdomp schreef: 16 jan 2023 16:04 Het is echter zo dat je een mechanische pomp aanpast voor DI door o.a. het hogedrukdeel van de DI te gebruiken. Dit wordt best veel gedaan.
Elektrische pompen zijn niet mechanisch te maken, omdat er geen fysieke ruimte is om de regulateur van een mechanische pomp te plaatsen.
Ik zou graag zien hoe dit werkt en wat je verstaat onder het ''hogedrukdeel''.
Roerdomp schreef: 16 jan 2023 21:49 En of je een rookgordijn achter de bus hebt, bepaal je zelf met je afstelling (van een goed omgebouwde pomp). Bij toepassing van een ongewijzigde opgevoerde voorkamerdieselpomp is dat scenario waarschijnlijker. Een DI vraagt meer diesel in een kortere tijd met (iets) meer druk en een iets vroegere inspuiting. Maar zelfs bij JX specificaties (0,9 mm inspuitbegin voor BDP) loopt een hybridepomp als een trein. 1,0 mm of 1,05 is prima.
Je noemt hier de basisafstelling. De vervroeging bij een mechanische brandstofpomp werkt op basis van het toerental en kán niét afgesteld worden.
1986 Multivan Westfalia
1998 BMW E46 M-Technik 1
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het was inderdaad een grapje. Je hebt helemaal gelijk. Zoals altijd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door timeaa »

Zou ook wel willen weten hoe zo een pomp omgebouwd wordt voor een TDI
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dieselpomp 1Y op AEY

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie